Průvodce kytarovými efekty #9: Phase Shifter
Jen málo efektů je spojeno s konkrétními hudebními žánry. Phase shifter nebo chcete-li phaser je však jedním z nich. Efekt, který do jisté míry definoval psychedelickou scénu sedmdesátých let, vznikl v různých podobách už v letech šedesátých.
První phaser pedál nicméně vznikl v roce 1971 v podobě Maestro PS-1 Phase Shifter a okamžitě se z něho stal hit v podobě šedesáti tisíc prodaných kusů. Na budoucí klasiky na poli phaser efektů se ale ještě čekalo. V roce 1974 spatřily světlo světa hned dva pedály, které historicky můžeme zařadit k těm největším klasikám: Small Stone Phase Shifter od Electro Harmonix a hlavně MXR Phase 90 v charakteristickém oranžovém šasi – efekt, do kterého se zamilovala taková jména jako David Gilmour nebo Eddie Van Halen.
Řekli jsme si tedy velmi stručně o začátcích, ale co vlastně phaser je? Stejně jako flanger nebo chorus je i phaser modulační efekt, ale na rozdíl od nich se nezakládá na delay efektu. Sice podobně jako chorus či flanger rozdělí signál na dva (jeden čistý a jeden zefektovaný), ale druhý signál je následně prohnán několika filtry a následně nízkofrekvenčními oscilátory. Následným smícháním obou signálů vzniká phase efekt.
Dnes už naštěstí nemáte na výběr jen ze Small Stone od Electro Harmonix a MXR Phase 90. Posuďte sami.
MXR Phase 90
U druhého zmíněného modelu nicméně začněme, protože firma MXR svůj oranžový phaser jen s pár menšími změnami vyrábí dodnes. Pokud milujete vintage zvuk a jednoduchost, je to ten správný efekt pro vás. A ti největší nerdi můžou zkusit ulovit i Script logo verzi, která má obvod v podstatě stejný jako původní model ze 70. let.
Earthquaker Devices Grand Orbiter
Pokud milujete vintage zvuk, ale Phase 90 je pro vás až moc jednoduchý, můžete zkusit druhý extrém – Grand Orbiter. Možností je zde opravdu hodně: od krásného vintage phaseru až po absolutní chaos. Na výběr máte tři módy: Fakt, Slow a LFO Kill. V posledním módu pracuje Grand Orbiter jako fixní resonantní filtr. Dále máte možnost různého nastavení čtyř parametrů: Sweep (frekvenční pásmo, ve kterém bude pedál operovat), Rate (rychlost modulace LFO), Depth (intenzita modulace) a potenciometr upravující rezonanci. Super vychytávkou je možnost přepnout pedál do režimu vibrata, takže pokud máte rádi mořskou nemoc, směle do toho!
Walrus Audio Lillian Analog Phaser
O něco méně šílený, ale stejně velmi komplexní pedál. Lillian vlastně stojí někde mezi klasickým vintage phaserem a modernějším pojetím, jako je například Grand Orbiter. I když, co se možností týče, za výše zmíneným pedálem rozhodně nezaostává. Kromě standardních potenciometrů se zde nachází stage switch a potenciometr s názvem D-P-V. Kdo už má nějakou zkušenost s modulacemi od Walrusu, v tuhle chvíli už ví. Pro ostatní: jedná se v podstatě o potenciometr mix – na minimu prochází pedálem jen čistý signál a čím více budete otáčet knobem doprava, tím víc se efekt přidává.
Ale co je to V? Lillian není totiž jen phaser. Pedál umí i velmi zajímavé vibrato a ještě zajímavější je cesta, jak ho lze docílit. Jakmile se octnete čárkou knobu na dvanácti hodinách, docílíte vrcholu mixu phaseru. Odteď budete při otáčení knobem dál doprava ovládat mix vibrata – ano, můžete mít vlastně phaser i vibrato najednou! Potenciometr s tímhle názvem najdete i na dalších modulacích od Walrus Audio, ale o těch až příště.
Maestro Orbit Phaser
A na závěr se vraťme znovu na začátek, k prvnímu phaseru, který kdy vznikl. Gibson se před pár lety rozhodl oživit svou legendární značku Maestro. Orbit Phaser přináší přímý odkaz na ikonický PS-1, jen v o něco praktičtějším balení. Orbit Phaser vám nabízí přesně to, co vintage puristi chtějí – krásně teple znějící phaser, který vás přenese přímo do sedmdesátých let.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.