Přejít k hlavnímu obsahu
Stanley -

Půvabná gejša Takamine GD51CE-NAT

Japonská firma Takamine patří spolu s firmami Martin, Ovation a potažmo i Taylor k nemnoha společnostem, zaměřujícím svou výrobu takřka výhradně na akustické kytary. Její více jak padesátiletá historie je pevně spojena s výrobou kvalitních nástrojů s velkým podílem ruční práce. Ovšem od dob, kdy byla dnešní společnost Takamine jen malou rodinnou firmou uteklo hodně vody a část výroby byla mezitím přesunuta... no kam jinam, než do Číny. A jestli si pečliví Japonci dokáží ohlídat proslulou kvalitu svých nástrojů i tam, by nám mohla ukázat třeba právě elektroakustická kytara Takamine GD51CE-NAT.

Jak to vypadá?

Takamine nikdy nepatřila mezi experimentátory co se týče tvaru kytar a ani tato kytara není výjimkou. Jedná se o klasický typ dreadnought s cutawayem, usnadňujícím hru ve vyšších polohách. Při výběru materiálu na luby a zadní desku korpusu výrobce vsadil na k tomuto účelu nepříliš často používaný palisandr, díky čemuž má kytara nejen zajímavou kresbu dřeva, ale především zajímavý zvuk - ale o tom až později. Na rezonanční desku je použit již mnohem tradičnější masivní smrk, nesoucí palisandrovou kobylku.

Tělo kytary je lemováno elegantní bílou lemovkou prokládanou tenkými černými proužky a ve stejném stylu je vyvedena i rozeta okolo ozvučného otvoru, která je navíc doplněna abalonovým proužkem. Díky proslulé japonské preciznosti jsou veškeré intarzie prováděny laserem, a tudíž jsou naprosto dokonalé. Nechybí ani černý plastový pickguard, abyste si tu nádheru náhodou nepoškrábali trsátkem. Krk profilu D je mahagonový s palisandrovým hmatníkem, ve kterém nalezneme 21 velice pečlivě zasazených a začištěných pražců typu Medium Jumbo. Nultý pražec je stejně jako ten sedlový vyroben ze syntetické kosti.

Tvar hlavy je typický pro značku Takamine, die-cast mechaniky jsou ve zlatém provedení, stejně jako rolny na řemen. Menzura činí 644mm a celá kytara je lakována tvrdým lakem a leštěna do vysokého lesku. Na horním lubu je umístěn předzesilovač TP-4TD s klasickým třípásmovým ekvalizérem, ovládáním Volume (nezvykle značeným jako Gain) a vestavěnou ladičkou. Škoda jen, že se nedostalo i na nějaký ten anti-feedback. Baterie je umístěna rovněž v těle předzesilovače a tudíž pohodlně přístupná. Jako samice na jack slouží rolna na řemen. Kytaru výrobce osadil strunami D´Addario EXP16 síly 0.12, takže nezbývá než naladit a zjistit jak je na tom tahle oku lahodící gejša po zvukové stránce.

Takto dobře hraje nižší, avšak už srovnatelná řada GD30-CE

Jak to hraje?

Jako první mě určitě překvapilo, jak hlasitě kytara hraje i "na sucho". To je samozřejmě dáno jednak velkým korpusem, jakým dreadnought disponuje, ale také díky speciálnímu, tzv. "naladěnému" žebrování tvaru X, které podstatně zlepšuje dynamický rozsah nástroje. Vestavěná elektronika je tak u této kytary vlastně jen jakousi přidanou hodnotou, neboť s touto kytarou uhrajete tišší a komornější představení v malém prostoru klidně i bez nazvučení. Zvuk jde hezky "dopředu" a je o maličko agresivnější než u stejných typů kytar např. od firmy Martin či Taylor.

Jak při hře prsty, tak při trsátkové hře je velice konkrétní s průraznými středy i basy a díky zmíněnému použití palisandru na spodní desku a luby má kytara sice výrazné, nicméně spíše kulaté než cinkavé výšky, což dává celkovému vyznění lehce "sametový" nádech. Ani při razantnější trsátkové hře se nástroj nezahlcuje a zůstává čitelný. Skutečně krásný, nezvykle barevný a inspirující zvuk...

Po zapojení do zesilovače se naštěstí zvuk příliš nezměnil, ale osobně bych na živém vystoupení dal přednost hraní přímo do DI boxu a následně do mixpultu, kvůli zamezení jakéhokoliv nežádoucího zkreslení zvuku způsobeného průchodem signálu přes obvody zesilovače. Zvuk této kytary je totiž natolik vyvážený a uchu lahodící, že je nejlépe nechat jej takový jaký je a když už jej chcete dobarvit nějakými efekty, tak snad jedině velice decentně.

Na kytaru se hraje skutečně pohodlně, vestavěná ladička ladí přesně a spolehlivě a kvalitní mechaniky se postarají o udržení ladění i při agresivnější hře či tahání strun v sólech. Jediné co mě osobně trošku vadilo je umístění rolny na řemen na patce krku, která malinko brání v lehkém dosažení nejvyšších poloh hmatníku. Stačilo by ji umístit zespod patky a bylo by po problému, ale je to samozřejmě věc zvyku a vkusu... kdo chce, převrtá si, kdo ne, zvykne si. Dohmat kytary je optimální, nikde nic nedrnčí, lakovaný krk je padnoucí a do ruky příjemný.

... a takto potvrzuje kvalitu kytar Takamine další z bratříčků GD20

Závěr

Jak vidno, "japončíci" si kvalitu svých nástrojů umí ohlídat i mimo svou domovskou základnu a není jakýkoliv důvod dávat od této kytary ruce pryč jen díky nápisu Made In China. Byla by to totiž velká škoda, neboť vaše ruce si mohou právě na tomto nástroji neskutečně "smlsnout". Cena kytary je těsně pod jedenácti tisíci korunami českými, ale v tomto případě zde rozhodně neplatí přímá úměra mezi cenou a kvalitou. Zde totiž kvalita výrazně převyšuje cenu.

+
mimořádná kvalita
neobyčejný zvuk
cena

-
snažil jsem se, ale nic jsem nenašel :-)

Tagy Takamine acoustic

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Stanley
Mé muzikantské motto: "Když se ti něco nelíbí, tak to nehraj. Ale nejdřív se to pořádně nauč..."
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY