Razzor Cases: vyrobíme obal na kontrabas i boudu pro psa
V areálu Kytary.cz v Modřanech stojí nenápadná hala. Ukrytá za skladem hudebního e-shopu v řadě podobných stavení, zvenčí vypadá, jako by v ní byl nanejvýš sklad transportních palet. Teprve když projdete vstupními dveřmi, zjistíte, že v této hale je něco jinak. Místo zaprášených stohů je uvnitř ještě další uzavřená konstrukce s plechovými dveřmi. Za nimi se ozývá jasně rozeznatelný zvuk výrobních strojů. Stojíme před dveřmi dílen, ve kterých vznikají české přepravní obaly Razzor Cases.
„Razzor Cases jsou projekt, který jsme zahájili koncem roku 2018. Jeden ze zaměstnanců Kytary.cz přišel s tím, že chce vyrobit case, tak jsme se toho chytli. A protože jsme tady vždycky hledali něco, co bychom mohli vyrábět, tak jsme se do toho rovnou pustili naplno,“ začíná vyprávět Tomáš Novák, technický ředitel Kytary.cz a šéf Razzor Cases. „Věděli jsme, že to není 'jednorázovka', kterou bychom tady vyřezali pilkou. Akorát jsme na začátku samozřejmě neměli potřebné vybavení, takže jsme využili provozu v sousedním areálu,“ popisuje.
Razzor Cases pro muzikanty i techniky
Vedoucí výroby v Razzor Cases Luděk Špilauer dodává, že zaměření se rozšiřovalo postupně: „Přepravní obaly se dělí na muzikantské, tedy pro komba, nástroje a tak, a na zvukařské pro rentalky (společnosti půjčující zvukovou techniku pro festivaly, turné a tak dále, pozn. aut.) a pro světelnou techniku. Ze začátku jsme vyráběli jen muzikantské casy, teď už vyrábíme obojí,“ vysvětluje.
Tomáš dodává, že bez Luďkova přínosu by tento růst zdaleka nebyl tak jednoduchý. Luděk přišel do firmy na konci roku 2020, kdy mu covidová koncertní bída vzala možnost pokračovat v práci zvukaře, které se věnoval asi patnáct let. „Luděk je nejen zvukař, ale sám si už dřív stavěl casy. Díky tomu přesně ví, jak musí co fungovat,“ vysvětluje Tomáš a Luděk mu dává za pravdu: „Bez know-how by to dost dobře nešlo. Je nutný, aby bylo všechno dobře chráněný a ergonomický. A člověk, který v tom nedělá, nemůže všechno znát.“
Od několika kusů měsíčně po velkovýrobu i pro zahraniční trh
V prvním roce výroby Razzor Cases vyráběly zhruba deset obalů měsíčně. O tři roky později se bavíme o zhruba desetinásobku. Přibližně 40 % produkce putuje do zahraničí. „Zásadní bylo rozšířit povědomí o značce. Trvalo, než si lidi zvykli, že se v kytary.cz dají kupovat casy. Taky nás zpomalil covid, protože se nehrálo,“ přiznává Luděk.
„Ale covid nám částečně i pomohl,“ okamžitě kontruje Tomáš, „Já jsem ho dostal v době, kdy Luděk akorát nastupoval. Situace, kdy jsme každý věděli o jedné části procesu a nemohli si práci efektivně předat, nás donutila vytvořit proces, který by sledoval case celou cestu od převzetí poptávky až do předání hotového kusu. To nám teď ve větším objemu zakázek ohromně pomáhá,“ říká a ukazuje na obrazovku v jedné ze tří částí výroby, na které svítí různobarevné kódy objednávek, jejich popisy, data a další údaje. Po rozkliknutí objednávky se zaměstnanec dostane k nákresům, rozměrům jednotlivých částí a dalším detailům. Prostor pro „informační šumy“ je díky tomu podle Luďka minimální.
Kvalita a rychlost dodání na prvním místě
V nejzazší části haly je sklad materiálu. V místnosti jsou vyskládané desky březové překližky, plastové desky na lehčí obaly, hliníkové spoje a pěnový materiál, ze kterého se vyřezávají profily dovnitř casu. Ve vedlejších místnostech je vytříděný hardware.
„Kvalita je samozřejmostí, bez té se k vám zákazníci nevrátí. Ale my si zakládáme také na rychlosti. Od objednávky do předání hotového obalu zákazníkovi se pohybujeme v rámci zhruba šesti dnů. To by dneska nešlo, kdybychom se nezásobili průběžně,“ říká Luděk a vysvětluje, že se snaží mít na skladě veškerý potřebný materiál pro zhruba sto padesát přepravních obalů.
Naprostá většina obalů vzniká jako zakázková výroba. Celý proces v případě Razzor Cases urychluje fakt, že v případě nejasností mohou pracovníci při tvorbě nákresu nebo výrobě obalu zajít na prodejnu Kytary.cz, kde si potřebné kombo nebo mixážní pult půjčí a údaje zkontrolují.
„Ohromná výhoda je, že jakmile jednou case vyrobíme, už máme rozměry v databázi,“ pochvaluje si Tomáš. „A někdy se k nim vracíme častěji, než bychom čekali,“ dodává Luděk. „Pro Olympic jsme stavěli case na varhanní pedály. Říkali jsme si, že to už asi nikdy dělat nebudeme. Ale protože na to nikdo casy nedělá, objednali si je hned ještě dva nebo tři zákazníci, kteří to objevili u nás na webu,“ směje se.
Dá se nějak posoudit, komu stačí kombo do dodávky opatrně naložit a kdo už by si měl pořídit přepravní obal? „Firmy se zvukařskou technikou by se bez nich neobešly. Větší kapely na ně spoléhají taky. Dělali jsme casy pro Arakain, Olympic i třeba Tři sestry, kterým jsme do nich frézovali logo... Pak už je to hodně o místě v dodávce a o bezpečí a komfortu,“ vysvětluje Luděk. „Stává se, že case je ve výsledku dražší, než zařízení, které se v něm vozí. Já měl například case na větrák k mlze. Je to obyčejný větrák za pár stovek, ale když už jsem šel koupit asi čtvrtý, nevydržel jsem to a postavil si na něj obal!“
„Vyrábíme i boudy pro psy a na druhé straně jsme vyráběli čtyři obaly na kontrabasy pro německou filharmonii. To byly pořádné kousky, skříně o délce 220-230 cm! Ale tam už jsme museli dovnitř vymýšlet i kostru a výztuhy, aby se to nekroutilo, přežilo to všechno a hlavně aby přežily ty nástroje uvnitř,“ dodává Tomáš.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.