Reedice pedálů Marshall BluesBreaker, Guv’nor, DriveMaster a ShredMaster
Na britském veletrhu Guitar Show měla premiéru reissue edice pedálů Marshall BluesBreaker, Guv’nor, DriveMaster a ShredMaster, jejichž originální verze firma uvedla poprvé na trh na přelomu osmdesátých a devadesátých let. Čtveřice starších modelů dodnes patří mezi vyhledávané kousky a zvuk těchto efektů oslovil i konkurenční výrobce, nabízející pod různými názvy jejich více či méně modifikované kopie.
Zájem butikových značek zaznamenal především Marshall Bluesbreaker, jehož koncepci využívá např. ikonický duální drive AnalogMan King Of Tone nebo jeho jednokanálová varianta Prince of Tone. Pozadu nezůstaly ani firmy Wampler s overdrivy Pantheon a Pantheon Deluxe, Keeley Engineering s modelem 1962, nebo Josh Scott, šéfkonstruktér značky JHS, který se obvody Bluesbreakeru nechal inspirovat u drivu Morning Glory.
Drive Guv’nor, jehož šasi se jako jediné vizuálně výrazněji odlišuje od zbývající trojice efektů, snad ani nemohl mít lepší reklamu – tento pedál ve verzi MKI (1988 – 1991) použil na slavném albu Still Got The Blues (1990) kytarista Gary Moore, a to v kombinaci s ikonickým Gibsonem Les Paul Standard 1959, aparátem Marshall JTM45 a dalšími efekty. Guv’nor je možno slyšet i na jeho dalším počinu Power of the Blues z roku 2004.
Stručná charakteristika zkreslovačů Marshall z reedice 2023
Marshall BluesBreaker – zvukový charakter vychází z komba Bluesbreaker, které v minulosti proslavil Eric Clapton. Pedál později používal také kytarista John Mayer. Ovládání: Gain, Tone, Volume.
Marshall DriveMaster – větší porce zkreslení než BluesBreaker a „modernější“ sound evokující hard rock 70. a 80. let. Ovládání: Gain, Volume a třípásmový ekvalizer.
Marshall ShredMaster – agresivnější high-gain s možností razantnějšího upozadění středových pásem, což nepřímo naznačuje, že daná varianta míří především do metalových vod. Ovládání je téměř totožné s DriveMasterem, s výjimkou potenciometru středů, který je nahrazen Contourem. Efekt měl dlouhou dobu ve svém pedalboardu např. kytarista kapely Radiohead Jonny Greenwood.
Marshall Guv’nor – historicky první model z dané čtveřice efektů disponuje poměrně flexibilním soundem a standardními funkcemi gainu, hlasitosti a třípásmových korekcí. Instalován je také send / return efektové smyčky. Obvod postavený na operačních zesilovačích je obdobně jako BluesBreaker často kopírován jinými výrobci.
Podle ukázek vnitřního zapojení novějších modelů, vyráběných opět v Anglii, to alespoň na fotografiích vypadá, že firma stoprocentně reprodukovala původní pedály včetně poctivé desky plošných spojů a velmi věrné montáže i konstrukce. Kromě identického napájení prostřednictvím 9 V baterie nebo adapteru je shodná i cena jednotlivých verzí, která se na českém trhu pohybuje těsně pod hranicí 4500 Kč.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.