Robben Ford: gear na turné A Day in Nashville

Americký kytarista a skladatel Robben Ford je dnes už legendárním představitelem technicky vyspělého blues, ale se stejnou bravurou se pohybuje i ve vodách jazzu a rocku. O jeho všestrannosti vypovídají také kapely a interpreti, se kterými tento talentovaný muzikant spolupracoval - jména jako Miles Davis, Joni Mitchell, George Harrison nebo dokonce Kiss nejsou příliš stylově příbuzná a o to větší uznání si jeho práce zaslouží. Robben Ford je znám svou zálibou ve vintage nástrojích, čemuž odpovídají i kytary a aparáty, které má ve své sbírce. Ale nepředbíhejme.

V případě Milese Davise můžeme Robbena Forda slyšet na kompilaci The Complete Miles Davis at Montreux, jeho kytarové party hrají důležitou roli na deskách Joni Mitchell Court and Spark, Hissing of Summer Lawns a Miles of Aisles. V osmdesátých letech hostoval na albu Kiss Creatures of the Night, kde nahrál sóla ve skladbách Rock And Roll Hell a I Still Love You.

Na začátku sedmdesátých let hrál v kalifornském jazz/fusion bandu L.A. Express, svou stopu zanechal také u známých Yellowjackets (alba Yellowjackets 1981 a Mirage a Trois z roku 1983), spolupracoval s Chickem Coreou, Gregg Allman Bandem nebo s Bluesbreakers Johna Mayalla, což bylo v minulosti také veledůležité angažmá pro Erica Claptona.

Robben Ford vydal pod svým jménem od roku 1972 do současnosti celkem osmnáct sólových alb a dvě kompilace, s kapelou Blue Line vydal v devadesátých letech čtyři tituly a jako hlavní protagonista Ford Blues Bandu má na kontě celou desítku nosičů. Kromě toho je stále vyhledávaným hráčem do tzv. All Stars projektů, kde se setkává s dalšími hráči, patřícími ke špičce soudobého jazzu a rocku (např. Vinnie Colaiuta, Peter Erskine, Larry Carlton, Jimmy Haslip, Michael Landau, Sonny Landreth, Garry Willis a mnozí další). Vedle toho je Ford dále také autorem pětice instruktážních DVD a napsal hudbu ke čtyřem hollywoodským velkofilmům: Pink Cadillac (1989), The Firm (1993), No Way Home (1996) a The Whole Nine Yards (2000). Má na kontě pět nominací na cenu Grammy a časopis Musician jej zařadil do stovky nejlepších kytaristů dvacáteho století.

V současné době jede Ford s kapelou ve složení Brian Allan - basa, Ricky Peterson - klávesy a Wes Little - bicí turné na podporu svého zatím posledního sólového alba A Day in Nashville. A teď už dostáváme k jeho zálibě ve vintage nástrojích, čemuž odpovídají i kytary a aparáty, které má ve své sbírce. Je to především červený Gibson ES-335 z roku 1963, další pololubovky Epiphone Riviera z šedesátých let a Gibson ES-335 1983 a Fendery Telecaster, Stratocaster a Duo-Sonic. V oblibě má starší Gibsony Les Pauly, mezi nimi je také Gold Top 1955 se snímači P90 a 57 Gold Top, který dostal od Larryho Carltona. Firma Fender mu před lety vyrobila signovaný model Esprit a hrává i na kytary značky Baker a další, většinou humbuckerové nástroje od malovýrobců.

Z aparátů upřednostňuje především hlavy Alexander Dumble Overdrive Special - jeden z jeho zesilovačů od tohoto výrobce má dokonce v.č. 002, vlastní řadu starých komb Fender (1950s Fender Pro, 1966 Fender Super Reverb, 1960s Fender Super Reverb atd.), ale před lety hrál třeba i na Riveru. Zesilovače Dumble zapojuje většinou do 2x12 kabinetu stejné značky nebo do otevřené bedny 1x12 Matchless. U reproduktorů převažují Celestiony 65, 70 a 75 nebo speciály od Eminence.

Fordův pedalboard se, stejně jako u mnoha dalších muzikantů, proměňuje častěji, než je tomu u nástrojů a zesilovačů. V posledních letech dává přednost výrobkům TC Electronic, Jim Dunlop, Hermida, Boss nebo Strymon. Signálový řetězec je kompletován firmou Vertex, která mu i modifikuje některé z efektů.


Následující pódiové vybavení se vztahuje k severoamerické části letošního turné k albu A Day in Nashville.

Kytary:

Epiphone Riviera - pololubovka z roku 1966, upravená Goe Glaserem (nahrazení původního tremola Bigsby, pevnou kobylkou tune-o-matic a struníkem)
Fender Telecaster - vintage model z roku 1960 s palisandrovým hmatníkem

Zesilovače a boxy:

Alexander Dumble Overdrive Special - lampová hlava z roku 1983, zapojená přes regulátor napětí
kabinet 2x12 Alexander Dumble - osazeno Celestiony G12-65, 8 ohm

Pedalboard:

bufferovaný vstup/výstup od Vertex
ladička TC Electronic PolyTune Mini
Boss FV-500 volume pedal (modifikace Vertex)
zkreslení Hermida Audio Zendrive
Vertex Boost
delay Strymon TimeLine
Roland EV-5 Expression Pedal (pro Strymon)
TC Electronic Hall of Fame Reverb
Dumble footswitch - pre-EQ boost a overdrive
napaječ Voodoo Lab Pedal Power

Struny a trsátka:

D’Addario (.010–.046)
Planet Waves heavy

Tagy: