
Robotická rukavice jako pomůcka pianistů
Na zdokonalení herní techniky klavíristů myslel při vývoji svého futuristicky působícího projektu japonský technik a muzikant Shinichi Furuya z tokijského Sony CSL (Computer Science Laboratories), jenž představil robotickou rukavici s nezávislými motory pohybujícími prsty hráče a navázanými na speciální software. Furuya se při návrhu, který by měl hudebníkům pomoct i při pasivním cvičení, opíral o studii týmu z NeuroPiano Institute, tvrdící, že technologie, jako jsou robotické exoskelety, mohou zlepšit hru zavedením nových pohybových vzorců s důrazem na maximalizaci přesnosti, koordinace a rychlosti.
Studie dokazuje, že tento typ tréninku stimuluje schopnost mozku přizpůsobovat se a učit se (neuroplasticita). Inovativní technologie může přinést revoluci v oblasti hudebních výkonů i v rehabilitaci onemocnění, ovlivňujících pohyb rukou. Daný typ cvičení překvapivě zlepšuje nejen ruku přímo ovládanou exoskeletem, ale vylepšuje i výkon druhé netrénované ruky (tzv. intermanuální efekt), což potvrdil poměrně rozsáhlý test, jehož se účastnilo 118 pianistů. Výzkumníci zjistili, že již po jednom půlhodinovém sezení se zařízením, kdy exoskelet generoval komplexní pohybový vzorec, byli účastníci studie schopni hrát rychleji i bez rukavice, a efekt přetrvával jak bezprostředně po tréninku, tak i následující den.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.