Přejít k hlavnímu obsahu
Plum Dumplings | Foto: Marek Reinoha
Plum Dumplings | Foto: Marek Reinoha
Pavel Zelinka -

Rockoví básníci Plum Dumplings pojali novou desku jako temný román

Brněnská čtveřice Plum Dumplings na svou téměř dvě dekády dlouhou cestu položila kámen třetí dlouhohrající desky Bezpečí. Album vzešlo nejen ze všemožných pochybností, ale také z rockového nápřahu, který podivuhodně kultivoval, podobně jako nedávno recenzované EP Kate Maple, producent Honza Brambůrek.

Pětileté prodlevy mezi vydáním jednotlivých alb brněnského kvarteta Plum Dumplings charakterizují činnost této skupiny. Ta místo na kvantitu sází na kvalitu a prezentaci své hudby v širším kontextu. Na debut L'épitaphe Des Papillons, exotické spojení moravského indie rocku s francouzskými texty, navázala čtveřice s výraznou zpěvačkou a textařkou Adélou Polka následovníkem Jiný místo, kde přešla na domácí jazyk a spolupráci s producentem Tomášem Neuwerthem. V letošním roce se základní nastavení od druhé dlouhohrající kolekce nemění. Kvarteto pouze vyrazilo natočit desku do Ústí nad Labem, kde na producentské sesli sedí Honza Brambůrek. Výsledkem společného snažení je album Bezpečí.

O pozadí vzniku třetí řadovky Plum Dumplings se podrobně na stránkách Frontman.cz rozepsala sama Adéla Polka. O dlouhé cestě, kterou kapela nastoupila v covidovém roce 2020, přes natáčení v Tajným studiu, vznik videoklipu ke skladbě Rybí špína až po nejasnost témat, která se propašují do jednotlivých písniček kapely.

Existenciální otázky a životě, smrti a ztrátách ale nevyplynuly pouze z poslední prožité pětiletky. Sama autorka například v rozhovoru pro FB stránky Music For Friends přiznává inspiraci literaturou (Haruki Murakami, Jiří Hájíček, Stanislav Biler a další) nebo filmovou tvorbou (Peter Greenaway). Ani v jednom případě se nejedná o jednoduchá témata, naopak kapela přistupuje bez bázně k řadě hlubších stigmat. Ta ale nasvěcuje poetickými obrazy. Jejich sepětí s podobně zatěžkanou hudbou jsou největší devízou kapely na albu Bezpečí. Adéla navíc ve stejném interview míní, že nenápadně koncepční album je i „jistou zprávou o naději“.

Co na desce oceníte jako muzikanti?

Špinavě rockový sound Plum Dumplings získal na třetím albu jistou prosvětlenost. Pryč jsou kytarové stěny a bezútěšnost syrovějšího postpunkového vyznění předchozí desky Jiný místo, která mířila na nejvypjatějších místech až do emocoru. Ne že by čtveřice, kterou vedle Adély coby zpěvačky a hráčky na Korg tvoří ještě Tomáš Vykydal (kytara, basa, syntetizátory), Tomáš Neoral (kytara, basa) a Michal Cífka (bicí, elektronické bicí), rockový proud opustila. Jen mu pod vedením producenta Honzy Brambůrka dala sofistikovanější, mnohovrstevnatější podobu.

Místo důrazu na sílu, která byla leitmotivem pět let starého albového předchůdce, tu tematicky máme křehčí obavy. Tomu odpovídá i hudební výraz čtveřice, jemně dynamicky odstíněný, hrající si s drobnými nuancemi gradací. Nechat se polapit duchem kapely zkrátka není věcí okamžiku nebo alespoň prvního zběžného poslechu. Bezpečí je v dobrém i zlém albovým produktem, u kterého nečekáme (a také nenajdeme) známé hity. Jedná se o kolekci, která nás začne vtahovat do svého středu pomalu, téměř neznatelně. O to větší překvapení přichází s koncem nahrávky, kdy klipovou Rybí špínu, akumulující nejhrubší frustrace, vystřídá závěrečné Potápění se signifikantní klávesovou linkou, jež náhle přináší nečekanou pozitivní katarzi.

Všechno špatné je k něčemu dobré? Na takovou otázku Plum Dumplings neodpoví. Posluchačům ale nabízejí hudebně i textově členitý prostor, kde si dokážou své vlastní prožitky prožít v bezpečí. Bylo by škoda na tuto skupinu po přečtení recenze zase zapomenout. Nové album totiž disponuje potenciálem nabídnout fanouškům komplexní koncertní zážitek. Právě pro svůj koncepčně románový potenciál.

Plum Dumplings – Bezpečí

Plum Dumplings – Bezpečí

Indies Scope 2025; 00:37:15

80 %

Tagy Plum Dumplings Recenze alb

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Pavel Zelinka
Jsem vystudovaný učitel zeměpisu, který nikdy pořádně neučil, bývalý skautský vedoucí, který miluje město, křesťan pořádající gotické koncerty. Láska k hudbě se nejprve zhmotnila na vlnách. Ve studentském Radio Strahov jsem nejprve vysílal a posléze ho 8 let vedl (od roku…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY