Roland JD-Xa: ohnivě nablýskaný elegán
Po zapnutí se na krásném lesklém panelu rozžhaví množství ovládacích prvků, že se ostýcháte čehokoli dotknout a jen se kocháte pohledem. Když pak sáhnete do kláves, rozehraje se před vámi paleta zvuků, barev a prostorů, že až přechází sluch.
Japonský Roland se věnuje i vývoji analogových syntetizérů, s nimiž má letité zkušenosti. Z jeho dílny pocházejí legendární řady SH, Jupiter, Juno i JX. Od devadesátých let se pilně věnuje i digitálnímu modelování analogových procesů. Tak může nyní nabídnout v jednom balení analogový i digitální nástroj s obrovskými možnostmi. Ke dnešnímu zkoumání jsem vybral velice zajímavý model JD-Xa, který označením volně navazuje na slavnou analogovou řadu JX a digitální modeling syntetizérů JD. Podrobná recenze by zabrala několikanásobný rozsah článku. Proto se spíše zaměřím na praktické používání a charakter zvuku.
Mechanická konstrukce
Navzdory malé váze a plastové konstrukci je nástroj poměrně robustní a působí poctivým dojmem. Jediný viditelný kovový prvek je designová lišta oddělující klaviaturu od ovládacího panelu.
Klaviatura a modulátory: Dynamická klaviatura s kanálovým aftertouch má standardní kratší klávesy, které skýtají dostatečný komfort. Dohmat je typicky měkký bez tvrdého dorazu. Za veliké plus považuji vybavení syntetizéru klasickým rolandovským joystickem i modulačními kolečky.
Zadní panel: Vedle výstupu na sluchátka je stereo výstup i výstup analogové části, výstup metronomu a mikrofonní vstup s regulátorem citlivosti. Na opačné straně najdeme vstup tří pedálů, konektory Midi In/Out, USB(b) k propojení s počítačem a USB(a) pro paměť flash. Nadstandardem jsou CV a Gate výstupy k řízení jiných analogových přístrojů.
Ovládací panel: Na první pohled zaujme elegantní lesklé provedení s rudě podsvícenými ovládacími prvky. V menu lze podsvícení vypnout, nebo dokonce nastavit několik uživatelských variant. Všechny ovládací prvky jsou pevné a nadmíru bytelné; snesou i méně ohleduplné zacházení. Panel je přehledný a intuitivní, všechny základní úkony jde zvládnout i bez manuálu. V levé horní části panelu je sekce výběru a aktivace partů analogové i digitální části. Dál následuje LFO, oscilátory, mix, filtry a zesilovač. Pravá část je pak věnována efektům a mikrofonnímu vstupu.
Levou dolní část obsadily globální funkce a volby Programu. Na rudě podsvíceném LCD se kromě vybraného programu zobrazují i hodnoty aktuálně nastavovaných parametrů. V pravé části zaujme šestnáct podsvícených tlačítek standardního krokového sekvenceru, která mohou sloužit i k výběru programu v rámci banky. Nejvíce vpravo nás blikající zelená ledka a sedmisegmentový displej informuje o tempu sekvenceru. U joysticku jsou trošku nepřehledně namačkána tlačítka arpeggiatoru, transpozice a portamenta.
Syntetizér
Nejjednodušší charakteristika JD-Xa je dva v jednom, viz obrázek Blokové schéma. Nástroj obsahuje dvě nezávislé plnohodnotné jednotky. Čtyřhlasý plně analogový modul a 64hlasý digitální s analogovou emulací a možností použití jednoho ze 450 vzorků. Vybavení obou modulů je až na logické rozdíly prakticky stejné. Každý modul může generovat až čtyři nezávislé party (part je řetězec LFO, OSC, FILTER a AMP) a kombinace maximálně osmi různých partů (4 analogové a 4 digitální) můžeme uložit jako Program.
Stručně si popíšeme stavební kameny jednoho partu:
LFO oscilátor nabízí několik tvarů průběhu a je možno jím modulovat ladění, filtry nebo hlasitost.
U dvou VCO jsou k dispozici všechny základní průběhy; u obdélníku lze nastavit střídu PW a její modulaci PWM. Digitální modul navíc nabízí několik dalších průběhů a 450 samplů různých nástrojů včetně vzorků populárních modelů.
PITCH ENV obsahuje jen Attack a Decay. Pomocí Depth můžeme nastavit vliv na ladění.
FILTER je další chloubou nástroje. Jde nastavit několik typů dolních propustí s různou strmostí, horní a pásmová propust. Resonance, Key Follow a vlastní ADSR jsou samozřejmostí. Nadstandardem je samostatná horní propust.
AMP slouží k nastavení hlasitosti. Jeho součástí je samozřejmě i ADSR.
Efekty a vokodér
Efektová jednotka obsahuje dva stejné moduly TFX, které nabízejí vše od modulačních efektů (chorus, flanger, phaser), dozvukových (reverb, delay), zkreslení, ekvalizérů, až po simulaci gramofonové desky či ladění rádia. Kromě obou modulů je k dispozici ještě Reverb a Delay. Efektovou jednotkou jde prohnat signál analogového i digitálního syntetizéru.
Signál externího mikrofonního vstupu lze namířit do efektové jednotky a výsledek přimíchat ke zvuku syntetizéru. Druhou možností je mód Vocoder, kde je mikrofonní signál použit jako zdroj spektrální modulace signálu generovaného syntetizérem.
Krokový sekvencer a Arpeggiator
K vytváření sekvencí tónů, akordů, nebo rytmických patternů slouží klasický krokový sekvencer, který nabízí i možnost nahrávání patternu v reálném čase. Nechybí tu i módy editace dynamiky, délky not a další standardní funkce. Kromě synchronizace po midi může sekvencer generovat CV i Gate synchronizační signály.
Arpeggiator nabízí různé módy a rozsahy rozkladu. Ovládání je intuitivní a jednoduché. Arpeggiator se aktivuje tlačítkem u joysticku, jehož stav jde samozřejmě uložit do programu.
Komunikace a archivace
Komunikace: K dorozumění s jinými nástroji slouží duo klasických midi konektorů. Po USB(b) lze stejná data vyměňovat i s počítačem nebo jiným externím zařízením. Pomocí CV a Gate výstupů, které ctí normu stanovenou Robertem Moogem, jde nezávisle ovládat a synchronizovat více analogových nástrojů či zařízení.
Ukládání a archivace: Kombinace parametrů všech partů, dat sekvenceru a arpeggiátoru jde uložit do jednoho z 256 programů organizovaných v šestnácti bankách A-P. Komu by vnitřní úložný prostor nestačil, může využít USB flash, kde má k dispozici dalších 256 stejně organizovaných programů. Kromě toho lze na flashku zálohovat všechny programy a nastavení celého syntetizéru, nebo naopak data syntetizéru zpětně obnovit. JD-Xa umí číst a zpracovávat i data SMF souborů (Standard MIDI File).
K úspěšnému propojení s počítačem po USB(b) je třeba napřed nainstalovat Roland USB driver, který je volně ke stažení na stránkách výrobce.
Mrkněte na video, kde Nick Rhodes z Duran Duran popisuje syntetizéry Roland, které využíval dříve, a podrobněji se věnuje svému nynějšímu favoritovi JD-Xa. Posledně jmenovaný už dva roky používá na světovém turné Paper Gods.
Závěr
Roland JD-Xa je skvěle znějícím nadstandardně vybaveným nástrojem umožňujícím kombinaci analogové i digitální cesty včetně vokodéru. Zvuk je pevný, umí být měkký i tvrdý, podle libosti. Atraktivní luxusní design může být někdy trošku na závadu, kdy jste oslněni v lesklém panelu se odrážejícími světly ramp podpořenými rudým podsvícením prvků. Výborný sound, poctivá mechanická konstrukce, operativnost a intuitivnost ovládání, samostatný výstup analogového modulu, generování několika CV a Gate, mikrofonní vstup, sekvencer, arpeggiator a další nadstandardní výbava činí z JD-Xa mocný nástroj pro vaši kreativní hru.
Vychytávky:
– Tlačítko Mute utlumí všechny audio výstupy kromě sluchátkového. Tak lze zvuky upravovat, aniž bychom obtěžovali publikum či kolegy na pódiu.
– Analogová jednotka má individuální výstup, který nelze regulovat potenciometrem Volume. Tlačítko Mute ale na něj vliv má.
– Syntetizér nabízí joystick i modulační kolečka. Joystick posílá standardní data Pitch Bendu a Modulation (controller 1). Obě kolečka Wheel 1, 2 jsou plně programovatelná.
– Analogová i digitální syntetizér umí polyfonní Portamento (glissando).
– Je možno vybrat více partů a tak současně nastavovat parametry všech vybraných.
klady
– intuitivní ovládání z hlavního panelu
– separé výstup analogového modulu
– skvělé analogové filtry
– zdařilá digitální emulace analogového zvuku
– bytelnost ovládacích prvků
nedostatky
– pro nastavení hodnoty parametrů pouze tlačítka + –
– jen čtyřhlasá polyfonie analogové části
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.