Přejít k hlavnímu obsahu
Tomáš Kejmar -

Roland Microcube RX BASS: malá hračka pro velké basisty

"Zázrak kvadrofonografie!" zvolal by jistě hrabě Felix Teleke z Tölökö, kdyby měl tu možnost spatřit na vlastní oči tohle tranzistorové kombo od Rolanda. Microcube RX Bass je totiž přes své malé rozměry vybaveno hned čtyřmi speciálními reproduktory. Navíc je to vůbec první basové kombo s možností bateriového napájení na trhu. A to zdaleka není všechno.

Konstruktéři firmy Roland se rozhodli potěšit všechny baskytaristy, kteří rádi cvičí doma, rádi používají efekty a jsou zvyklí používat automatického bubeníka – všechny tři tyto vlastnosti se jim podařilo vložit do této "zázračné" malé kostky, vážící necelých 7 kg. Ozvučnice Microcube, tvořená černě lakovanou překližkou, má rozměry 30x30x20 cm, a nese v sobě digitální stereo zesilovač o výkonu 5W, který zásobuje čtyři čtyřpalcové reproduktory speciálně vyvinuté pro malá komba. Reproduktory jsou chráněny masivní černou kovovou mřížkou. Zesilovač je umístěn v zadní části schránky, a je "nabušený" elektronikou. Kromě klasického ekvalizéru s potenciometry ve složení basy-středy-výšky, zde najdeme dva otočné knoflíky pro modelingové efekty.

První efektový ovladač je rozdělen na tři efekty s volitelnou intenzitou – chorus, flanger a T-wah. Chorus je typu "aqua", vytváří táhlé vibrace připomínající zvuky pod vodní hladinou. Basový flanger je podobný kytarovému a v kombinaci se slapovou technikou vytváří zajímavý "kosmický" sound. T-wah je originální basové kvákadlo.

Druhý ovladač je rozdělen na dva efekty, Delay a Reverb. Přičemž u Delay můžeme nastavit délku prodlevy a u Reverbu mohutnost ozvěny tónu. Oba efektové ovladače se dají buď úplně vypnout a nebo navzájem kombinovat, což přináší opravdu široké možnosti nastavení zvuku. Je pouze škoda, že inženýři Rolandu nepamatovali také na možnost uložení těchto nastavení.

Poslední sekce v zadní řadě ovladačů patří rytmice – snadno ovladatelný automatický bubeník je ovšem překvapivě dobře vybaven. Disponuje osmi presety pro různé žánry hudby, od rocku, přes blues a country až po latinu nebo dance. Tyto presety mají navíc modulační tlačítko pomocí kterého lze nastavit tři různé typy jednoho rytmu. Navíc je zde preset simulující klasický metronom. Tempo si lze navolit ručně, velice jednoduče tlačítkem Tap tempo. Automatický bubeník je navíc vybaven otočným ovladačem hlasitosti pro pohodlné nastavení intenzity rytmického doprovodu.

Přední řada ovládacích prvků začíná jackovým vstupem na nástroj, vedle něj je umístěno tlačítko a tři diody jednoduché ladičky, sloužící k průběžnému dolaďování nástroje. Strunu, kterou právě ladíme, navolíme na otočném knoflíku zesilovače z vedlejší sekce. Oddíl je uzavřen tlačítkem Comp pro kompresi tónu.

Samotný digitální zesilovač COSM má tři vlastní ovladače – ziskový Gain, Volume pro celkovou hlasitost, a třetí, nejzajímavější – simulátor zvuku různých basových zesilovačů. Na výběr je ze sedmi různých módů, osmý mód slouží v případě zapojení mikrofonu místo nástroje. Nejzajímavější jsou módy Flip Top (věrný zvuk bez korekcí), B Man (hodně středový a výrazný sound) a Bass360 (sytý hluboký bas).

Zcela vpravo je pak umístěn hlavní spínač přístroje vybavený červenou kontrolní ledkou.

Na zadní stěně Microcube najdeme vstup pro 9V adaptér (který je součástí balení) a schránku na 6 1,5V baterií typu AA, kterými lze kombo napájet v případě hraní například na ulici, nebo kdekoli kde nejde použít napětí ze sítě.

Vpravo nahoře jsou pak v řadě umístěny jackový vstup pro Footswitch (kterým lze ovládat mj. vestavěného automatického bubeníka), jackový stereo výstup pro nahrávání nebo připojení sluchátek pro tiché cvičení, a dvojice vstupů pro reprodukci z vnějších zdrojů – malý stereo jack a velký mono.

Jak je patrno z popisu ovládacích prvků, s tímto kombíčkem si opravdu vyhrajete. Takové možnosti mixování všech zvuků, efektů a simulací nenajdete u daleko větších a vybavenějších přístrojů. Jediné, co by se dalo výrobci vytknout, je nízký výkon – kostce by slušely silnější reproduktory i zesilovač. Ale to by zas nebyla Microcube. Malá, lehká, přenosná, skvěle vybavená – zkrátka "hračka", která dokáže potěšit a mile překvapit každého baskytaristu.

Tagy Roland Microcube RX BASS

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Tomáš Kejmar
Absolvent Střední průmyslové školy Strojnické v Praze, už od mládí tíhl k muzice. Hraje na kytaru, baskytaru a tenorové banjo. Od školní kapely se dostal až k tvorbě písňových textů (Denisa Kubová, Miluška Voborníková, David Král, Sunny..). Hrál v několika rokenrolových kapelá…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY