S Postcards From Arkham neděláme jen další album, vytváříme film
Za 10 let fungování jsme s Postcards From Arkham dokázali vydat 5 alb, natočit 8 videoklipů, 1 krátký film a objet více než 100 koncertů po celé Evropě. Tohle všechno předcházelo našemu novému projektu. Vytvořit originální audiovizuální dílo, které by přesahovalo obyčejnou kapelu, tak jak ji znáte.
Celý projekt nese název Eigengrau a v konečném výsledku se bude jednat o plnohodnotný film, jehož soundtrack bude tvořit nové hudební album. Cesta k započetí takového díla pro nás byla možná přirozená, ale určitě ne jednoduchá a jednoznačná.
Za dobu fungování kapely jsme toho stihli dost. S každým nově vydaným albem jsme se snažili posunout o úroveň dál, ať už se jednalo o produkční kvality hudby, klipů nebo zážitek diváků z našich live vystoupení. Dosáhli jsme našeho pomyslného vrcholu s ohledem na to, čeho jsme byli schopni v malém počtu aktivních lidí a dostupných finančních prostředcích dosáhnout.
Mohli jsme si vybrat ze dvou cest. Buď pokračovat v nastavené laťce a užívat si dosažených úspěchů (hudebního materiálu z pěti alb jsme měli dost na x let živého hraní dopředu), nebo zkusit popojít zase o krok dál. Původní myšlenka Postcards From Arkham byla, že nepůjde jen o obyčejnou kapelu, ale o rozsáhlejší audiovizuální projekt. V kombinaci s pandemií, která znemožnila veškeré živé vystupování, a my tak měli dost času, vznikla ideální příležitost, jak se původní myšlence přiblížit.
První kroky započaly v průběhu března 2020. Zrovna se rozmohla epidemie a s tím spojená opatření, a my tak většinu času trávili na zkušebně. Hrát pořád dokola stejný set, když nebyly koncerty, nemělo smysl. Frodo postupně nosil první verze nových songů, na nichž se začalo pracovat a postupně jsme je upravovali. Takto to probíhalo zhruba do srpna, kdy jsme nahráli, dá se říct finální verze v rámci předprodukce. Následný podzim jsme využili pro domácí přípravu, shánění kontaktů a vůbec uspořádání myšlenek, nápadů a vizí, jak s celým načatým projektem naložit, protože dělat jen další řadové album, když náš nic netlačilo, nemělo valný smysl.
Pak Frodo přišel s návrhem onoho audiovizuálního díla, kde bychom využili album jako soundtrack k filmu. Jisté zkušenosti jsme už měli z natáčení krátkého filmu Yidhra, který vyšel ve spolupráci s Jedním Kmenem a kde byly použity první dvě skladby z alba Oakvyl. Zde jsme si také ověřili kolik lidí a prostředků je potřeba k vytvoření něčeho většího než jen klipu. Bylo nám jasné, že pokud chceme vytvořit plnohodnotný film, sami a s omezenými možnostmi to asi nezvládneme. Na základě tohoto zjištění, jsme se rozhodli pro založení crowdfundingové kampaně.
Na začátku ledna roku 2021 jsme si vyhradili jeden víkend na chatě, abychom ho celý věnovali základním přípravám a výběru webu, přes který kampaň uskutečníme. Po dlouhých diskuzích nakonec vyhrál www.hithit.com. V prvotních úvahách byly i zahraniční weby (např. Kickstarter, Indiegogo atp.), ale je nutné si uvědomit, kde má kapela největší fanouškovskou základnu. Pro nás je to určitě Česko, ale vzhledem k tomu, že máme část fanoušků i v zahraničí, bylo potřeba vybrat český web, který ale disponuje i možností přepnutí na anglický jazyk. To rozhodlo ve prospěch zmíněného HitHitu.
Následovalo vytvoření popisu kampaně, vymýšlení zajímavých odměn, natočení propagačního videa a dalších věcí, které se ve výsledku, ale několikrát změnily. Základní problém bylo už jen přednést naši myšlenku potencionálním fanouškům, aby pochopili, o co vůbec jde. Texty jsme několikrát předělávali, prošly korekturou mnoha lidí (ať už z hlediska jazyka, tak i z hlediska našich zkušenějších známých, kteří už měli co dočinění s obdobnou kampaní) a v neposlední řadě také překladem do angličtiny.
Kapitola sama o sobě byl rozpočet celého projektu. Ono totiž vybrat 90 tisíc korun (částku, kterou máme stanovenou jako cíl), ve výsledku neznamená, že nám takto celá přistane na účet a bude k dispozici. Moc lidí si neuvědomuje, že cca 20 % půjde jako náklady za samotnou kampaň (provize serveru, placená propagace, poštovné na rozesílání odměn atp.) Dále si člověk musí odečíst výrobní náklady všech cen a ve výsledku zjistí, že mu z té vysoké sumy až tolik nezbylo a přesto je z ní nutné finální projekt vytvořit.
Cílem samotné kampaně však není jen získat finance, ale také podobně nadšené lidi. Takto rozsáhlý projekt je pro jednu malou kapelu velké sousto a šikovní lidi k ruce se vždy hodí. Rádi bychom touto cestou zaujali a přizvali k tvorbě i různé umělce (herce, grafiky, filmaře, malíře), kteří mají hlavu plnou nesplněných snů a vizí a nemají je kde realizovat. Eigengrau je pro ně ideální příležitost.
Tato příprava nám zabrala víc jak dva měsíce a zbývala poslední věc. Získat schválení projektu od samotného webu. Po malých připomínkách a změnách jsme byli ready. Jak se celý projekt povedl a zda byl úspěšný, vám ale neřekneme. Sami to totiž nevíme, jelikož kampaň stále běží a vy si ji můžete prohlédnout na tomto odkazu.
I když jsme přípravám věnovali několik desítek hodin času, vše konzultovali s několika zkušenějšími kolegy a snažili se nic nepodcenit, i tak jsme až po startu kampaně zjistili, co vše je třeba ještě udělat, abychom dosáhli zdárného konce a do jak složitého procesu jsme se to vlastně pustili.
I kdyby kampaň nebyla úspěšná, tak nabyté zkušenosti nám už nikdo nevezme...
Napadla vás nebo jste realizovali podobnou kampaň? Jak jste dopadli? Podělte se s námi v komentářích nebo napište svůj příběh na redakce@frontman.cz.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.