Scofield a Bortnick: jazzman a funker se znovu sešli

V minulém roce se o slovo opět přihlásila legenda jazzové kytary John Scofield s novým studiovým albem Überjam Deux. Jméno tohoto virtuozního muzikanta asi není třeba zdlouhavě představovat, ale pro ty, kteří jazzovou kytarovou scénu příliš nesledují, alespoň krátký výčet kapel a interpretů, na jejichž nahrávkách se Scofield mimo svou sólovou kariéru podílel.

Počínaje sedmdesátými lety se v roli studiového hráče Scofield představil např. na albech Billy Cobhama, Charlese Minguse, Gerryho Mulligana nebo Cheta Bakera. V osmdesátých letech následuje delší angažmá u dalšího titána jazzu Milese Davise, nahrávání pro Garyho Burtona, Marca Johnsona a v dalším období spolupráce s Patem Methenym, Dennisem Chambersem, Johnem Patituccim, Billem Frisellem nebo Herbie Hancockem. Prostě co jméno, to pojem.

Na nahrávání zatím poslední řadovky se ve studiu kromě samotného šéfa kapely sešla pětice ostřílených muzikantů ve složení Andy Hess - basa, Avi Bortnick - kytara a samply, bubeníci Adam Deitch a Louis Cato a jako host se zde představil i klávesista John Medeski (Organ, Wurlitzer, Mellotron).

Pro Avi Bortnicka, jenž je Scofieldem označován za jednoho z nejlepších doprovodných kytaristů, se kterými měl kdy možnost spolupracovat, je Überjam Deux v pořadí už třetím albem, které společně s Johnem Scofieldem natočil. Fanoušci jazzové kytary jej mohli zaznamenat také na Scofieldových deskách Überjam z roku 2002 a Up All Night z roku 2003.

Bortnickovy výborné funky beglajty nehrají ve Scofieldových aranžích pouze roli určitého zvukového a harmonického zpestření, ale jsou důležitým prvkem všech skladeb. Proto ho Scofield také požádal, aby se stal členem jeho koncertního bandu, kde je Bortnickův skvělý groove styl snad ještě výraznější, než na studiovkách.

John Scofield je už dlouhou dobu spojován s nástroji Ibanez a to především s pololubovkou Artist AS 200 z roku 1981. V současnosti vyrábí Ibanez signovaný model s označením JSM-100, který vychází z původního originálu. Tato kytara nechyběla v arzenálu hlavního protagonisty ani při nahrávání tohoto alba.

Na některých tracích byly použity i kytary Fender Custom Shop Relic Strat a Ibanez T-style (variace na Telecaster) z poloviny sedmdesátých let. Nástroje jsou téměř výhradně osazeny strunami D'Addario o tloušťkách 0.010 - Strat, 0.011 Custom - Ibanez AS 200 a 0.012- Gibson ES 175. Trsátka používá Jim Dunlop Delrin o síle 2 mm.

Scofield v průběhu své kariéry používal řadu aparátů, mezi které se řadí hlavně komba Fender, Mesa Boogie Mark I a Mark III, Sundown, Fuchs, Two Rock a Voxy AC 30. Dvojice posledně jmenovaných Voxů AC30TB (Heritage Hand-wired reissue modely) byly také hlavními aparáty na posledním CD. Pro koncertní sety si Scofield komba dost často půjčuje a dává přednost Voxům ze sérií vyrobených před rokem 2006.

Jeho pedalboard je navrhnut a sestaven Masonem Marangellou z firmy Vertex Effects - na vstupu je Vertex buffer z něj jde signál do true bypass loopu, ve kterém je zapojen Digitech Whammy XP100 a poté do tuneru TC Electronic Polytune Mini. Následuje Vertex Axis Wah, overdrive J. Rockett Blue Note, Boss GE-7 Equalizer modifikovaný Vertexem a využívaný spíše jako treble booster, chorus Boss CE-3 (Leslie úprava Vertex) a Neunaber Technologies WET Reverb.

Z reverbu řetězec pokračuje další Vertex true bypass smyčkou, kde je umístěn sampler Boomerang Phrase a Electro-Harmonix Micro Synth, oba ležící mimo pedalboard. Posledním zařízením před aparáty je output buffer/splitter, rozdělující mono signál do dvou Voxů.

Hlavním nástrojem Avi Bortnicka, použitým při nahrávání desky Überjam Deux byl Fender Stratocaster řady Highway One v červeném laku Candy Apple s trojicích aktivních single snímačů EMG SA. Kytara z roku 1992 je potažena strunami D'Addario o síle 0.010.

Ve studiu Bortnick upřednostňuje klasiku v podobě komba Fender Twin Reverb 2x12 II z roku 1985, ale na koncertech je k vidění i s 60-ti wattovým lampovým kombem Reverend Kingsnake. Jako software využívá Native Instruments Komplete Audio 6 s Abletonem Live a notebookem Apple Air. Vše je ovládáno kontrolerem McMillen 12-Step.

Osazení pedalboardu Diago Commuter začíná A/B přepínačem, který rozděluje signál z kytary do Abletonu nebo do klasických efektů. Ty jsou zastoupeny frekvenčním analyzerem od Electro-Harmonix, zkreslením Wright Sounds Fuzz-Stang, drivem Vemuram Jan Ray, DOD FX17 Wah/Volume, chorusem Boss CE-2, tremolem Boss TR-2 a finálními články signálové cesty před vstupem do komba jsou delaye MXR Carbon Copy a Strymon El Capistan.

Tagy: