Přejít k hlavnímu obsahu
Leon - Út, 20.05.2014 - 09:11

SD Dirty Deed Pedal: strejda Seymour pořád umí

Jméno Seymour Duncan je už dlouho let synonymem především pro špičkové kytarové a basové snímače, které si za dobu existence firmy oblíbila spousta muzikantů a také velká řada předních světových hráčů z nichž někteří mají u značky své signature modely. Kromě snímačů se Seymour Duncan s úspěchem pustil také do vývoje a výroby analogových efektů - nejznámnější je asi Pickup Booster SFX-1, lampové podlahové preampy SFX-03 Twin Tube Classic a SFX-11 Twin Tube Blue nebo SFX-10 Deja Vu Tap Delay.

Jednou z posledních novinek této kalifornské firmy je v kategorii efektových krabiček distortion Seymour Duncan Dirty Deed Pedal. Červeně lakované šasi z hliníkového výlisku o rozměrech 6.6x12.5x3.7 cm je osazeno čtyřmi potenciometry se známými funkcemi Level, Treble, Bass a Drive.

Efekt se aktivuje masivním 3PDT footswitchem zapojeným jako True ByPass, samozřejmě nechybí indikační dioda a na čelním panelu jsou umístěny konektory pro vstup a výstup a barelový konektor pro DC napaječ. Lze použít DC adapter v rozmezí 9 až 18V nebo 9V baterii umístěnou v šachtě na spodu efektu.

Po zapojení kytary Hamer Telecaster, osazené single coily, do čistého kanálu lampového komba VHT (Fryette) Super Thirty se i při rovných korekcích začala projevovat mimořádná variabilita a muzikálnost tohoto pedálu. Při Drivu na minimu a ostatními potenciometry na 12 hodin dostanete ze singlů lehoučký crunch, jenž plně ctí charakter nástroje, do poloviny dráhy knobu Drive se zvuk posunuje k plnějšímu a široce znějícímu overdrivu a v dalších polohách gainu následuje šťavnatý a dynamický distortion. To vše v téměř nepřeberných barevných variacích.

Skvěle jsou zde vyřešeny aktivní korekce basů a výšek s možností zvýrazňovat nebo ubírat pásma 90 Hz a 2.1 kHz v rozmezí +/- 12 dB. Pokud výšky nebo basy nastavujete do záporných hodnot (nulová poloha je na 12 h. obou minipotenciometrů) dostávají ve frekvenčním spektru větší prostor středy. Velký zdvih korekcí ocení především hráči s jednokanálovými aparáty, kteří mají v základu nastaven např. tenčí a subtilnější čistý funky zvuk a po přepnutí na zkreslený sound vyžadují plný distortion bez přehnaných a skřípavých výšek. V tomto nastavení komba se mi u efektu osvědčily basy na cca 2 hodiny a výšky na asi 9 hodin.

Po výměně singlové kytary za Gibson Les Paul Studio (humbuckery Seymour Duncan SH4 a SH1) platí vše, co bylo napsáno výše, ale s tím rozdílem, že silnější, středovější humbuckery a jiná koncepce nástroje dodaly efektu masivnější zkreslení, dravost a mohutnější projekci. Výborné korekce zde opět hrají důležitou roli a rozsah gainu je samozřejmě větší.


Se zkresleným kanálem komba krabička hezky nakopne signál z humbuckerů - jednotlivé noty jsou stále čitelné s dlouhým sustainem a navíc Dirty Deed neořezává tolik basy jako je tomu např. u krabiček na bázi Tube Screameru. Duncan je schopen se v tomto směru chovat neutrálněji. Pokud hrajete např. na podladěnou nebo vícestrunnou kytaru a chcete naopak seříznout basy před preampovým zkreslením a dodat beglajtům na čitelnosti, stačí trochu stáhnout basy na krabičce - nastavených 90 Hz je optimálním pásmem i pro tyto aplikace.

Zatím jsem se pokoušel popsat vlastnosti Duncanu jen ve spojení s lampovým aparátem, ale myslím, že na své si přijdou i hráči používající tranzistorové zesilovače. Zkoušel jsem krabičku zapojit do malého, levného solid state komba a výsledek mě velmi příjemně překvapil - Dirty Deed se i v tomto případě ukázal jako kvalitní zkreslovač, který aparátek zvukově posunul o několik stupňů výše. Pokud máte ve zkušebně nebo doma na cvičení jednoduché, čistě tranzistorové kombo, zkuste před něj zařadit Dirty Deed, možná budete se zvukem více spokojeni, než v případě digitálních simulací.

V manuálu firma uvádí, že Dirty Deed Pedal používá duální mosfetový obvod, jenž zásadně ovlivňuje barvu, dynamiku a tloušťku zvuku - něco pravdy na tom asi bude, protože Duncan se chová trochu jinak, než většina klasických distortionů, se kterými jsem měl možnost se setkat. Zvuk a reakce efektu na hru se svým charakterem a určitou pregnantností blíží spíše lampovému aparátu a v některých momentech mi vzdáleně připomínal starší Ibanez Mostortion MT-10 z konce 80. let, který jsem v minulosti občas používal. Duncan má ale podle mého mínění lépe posazené korekce, má větší porci gainu, muzikálnější projev, citlivější reakci na hru, signálová cesta je v zapojení True Bypass a v neposlední řadě je možno požít až 18V adaptér, což kladně ovlivní především dynamické vlastnosti pedálu.

Seymour Duncan Dirty Deed Pedal je skutečně kvalitní zkreslovač použitelný jako booster, overdrive nebo distortion. Zvuk je srovnatelný s mnoha boutique pedály za daleko vyšší cenu. Krabička si rozumí se singly i humbuckery a dobrou práci odvede jak s lampovým tak i s tranzistorovým aparátem. Možnosti použití jsou opravdu široké a stylově téměř neomezené. Cena se pohybuje okolo 3 300 Kč - z mého pohledu je Dirty Deed výborný drive za dobré peníze.

Tagy Seymour Duncan Dirty Deed Pedal Distortion
Na Frontmanovi mám na starosti zejména sekci novinek a nástrojovky známých muzikantů. Léta hraju v různých kapelách na kytaru a hru na tento krásný nástroj také vyučuju.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY