Seymour Duncan 805: overdrive s aktivními korekcemi

Jméno kalifornského vývojáře Seymoura Duncana je spojováno především s výrobou špičkových kytarových a basových snímačů, ale značka už delší dobu slaví úspěch i na poli kytarových efektů. Čerstvou novinkou v této kategorii je overdrive s lakonickým označením 805. Číslo zřejmě odkazuje na fakt, že obvod je postaven na stejném čipu (4558D), jaký byl použit u legendárního Tube Screameru Ibanez TS 808. Seymour Duncan 805 ale není pouze další kopií tohoto oblíbeného zkreslovače, novinka s originálně navrženým obvodem posouvá možnosti původního TS 808 do vyššího levelu.

Efekt je osazen pěticí potenciometrů - dva větší slouží k ovládání hlasitosti a míry zkreslení a třemi malými potenciometry nastavuje basy, středy a výšky. Kovový footswitch je zapojen jako true bypass. Čelní strana krabičky je vyhrazena pro vstup, výstup a připojení adaptéru, který může mít 9 až 18 voltů.

Míra napětí navíc ovlivňuje zvukové vlastnosti overdrivu, při vyšší hodnotě narůstá dynamika a headroom. Pokud nepoužíváte adapter a krmíte krabičku jen baterií, tak SD 805 je schopen i šetřit vaši peněženku - peněženku - odběr pouhých 4.5 mA zaručuje dlouhou životnost i u levné 9V zinek/chloridové baterie.

Variabilitu efektu určují především potenciometry korekcí, které jsou aktivní a mají tak mnohem širší záběr (basy 90 Hz +/- 11dB, středy 750 Hz +/- 11dB, výšky 2.1 kHz +/- 12dB), než je tomu u klasické tónové clony. Díky tomu je možné z krabičky dostat kulatý bluesový zvuk, provzdušněný cinkavý crunch, masivní sólový zvuk nebo moderní rockový sound s upozaděnými středy a vytaženými basy a výškami.

Velikost gainu se pohybuje v rozmezí 8dB až 36dB, takže "osmsetpětka" zvládne pokrýt spektrum od lehkého nakopnutí vstupu lampového aparátu až po slušný distortion na čistém kanálu zesilovače. V prvním případě hraje důležitou roli velký zdvih potenciometru Level, díky kterému můžeme efekt využít jako téměř čistý booster pro prodloužení sustainu při sólech.

Overdrive si rozumí se single snímači i s humbuckery - po zapojení levného Strata Squier do komba Fender Blues Junior III a zařazení SD 805 s gainem na 9 hod., korekcemi na 12 hod. a hlasitostí cca na 1 hod., byl zvuk kytary mnohem dospělejší a kultivovanější, než by člověk od nástroje této cenové kategorie očekával.


Krabička se chová velmi muzikálně a v případě této kombinace také výrazně pomohla celkovému soundu řetězce k bezproblémovému prosazení se ve zvuku kapely. Přidejte na overdrivu trochu středů a basů a patnáctiwattovému kombu narostou svaly do té míry, že bych se ho v řadě situací nebál použít ani na větším pódiu. Pokud jednokanálový aparát nastavíte na čistý zvuk, tak Duncan může v případě méně extrémních stylů fungovat jako plnohodnotný zkreslený kanál.

I při maximálním gainu si efekt zachovává zajímavý, lampově zabarvený charakter s pevnými konturami a dobře se prosazujícími středy. To se ještě více potvrdilo s kytarou osazenou silnějšími humbuckery (SD SH6) a kombem Marshall DSL 401 s reproduktorem Celestion Vintage 30 - tady už se zvuk posunuje do jednoznačně rockového teritoria s plným, šťavnatým soundem a dlouhým sustainem.

Přítomnost aktivní ekvalizace dělá z SD 805 také účinného pomocníka při frekvenční úpravě signálu před preampem, např. oříznutí nekonkrétních basů u rychlých beglajtů na hodně zkresleném kanálu aparátu, rozjasnění čistého kanálu zesilovače se společnými korekcemi nebo pro dosažení singlově znějícího crunche při použití silných, aktivních humbuckerů.

Z mého úhlu pohledu je Seymour Duncan 805 dalším z povedených kousků ze stáje této renomované značky. U efektu si kromě zvuku cením velmi dobře navržených korekcí a v neposlední řadě i poměrně slušně nastavené ceny - ta se v USA nyní pohybuje kolem 140 dolarů, novinka by měla dorazit do Evropy během několika týdnů.