Sháním mixpult do zkušebny nebo na malé akce I.

Jak v hudbě zesílit ještě víc to, co už je nahlas, anebo ztišit to, co je hlasité? Pojďme probrat problematiku ozvučení hudebních těles a jak vybírat pult do kapely.

Není podstatné, zda řešíte jen poslech ve zkušebně, budete chtít na akcích či mejdanech sami zvučit, případně už máte vlastní hudební klub. Vám všem tyto informace, které se vám na základě osobních zkušeností pokusím předat zcela nezaujatě, v začátcích mohou být k užitku.

1. Počet lidí v kapele a preferovaný hudební žánr

Důležitým faktorem (mimo financí) je, kolik je vás v kapele muzikantů a jaký druh hudby hrajete. Folkový projekt o pěti hudebnících potřebuje něco jiného než pětičlenná rocková kapela. Pokud máte i bicí nástroje, musíte počítat s větším počtem mikrofonů, kabelů i stojanů, větším výkonem aparatury, odposlechem atd.

2. Analogový power mix jako jednoduché řešení do začátku

Pilotně se věnujme klasické sestavě bicí, basová kytara, kytara, sólová kytara a zpěv. Pro takový počet hudebníků a za předpokladu, že hrajete v malých klubech, menších sálech a většinou na místech se opakujících, považuji za dostačující, když si pořídíte menší 8-12ti vstupý pult.

Nejjednodušším řešením je power mix (mixpult se zesilovačem) a pro jednoduchou instalaci a obsluhu doporučuji začít pultem analogovým. Jeho ovládání je jednoduché, nepotřebujete žádné abgrejdy a další softvérové vychytávky.

3. Nebo raději pult digitální?

Analog versus digital je obecně dost oblíbené téma. Každý z těchto rozdílných druhů pultů nabízí něco jiného, ale na stejném základě. Ze zkušenosti vím, že zkušebny jsou spíš plné „starých“ ojetin analogového věku. Jsou funkční, jednoduché a spolehlivé: není výjimkou, že kapely vlastní i 30 let starý exemplář.

Digitální technologie na druhou stranu nabízí mnoho užitečných vymožeností, jako například ukládání a zpětné vyvolání svých uložení, možnost okamžité nahrávky ve výborném rozlišení, zmíněné aktualizace a rozšiřování zvukových bank, mobilní technologie atd.


4. Rozhodující je požadavek na kvalitu

Za svou hudební „kariéru“ jsem se setkal a používal obě technologie, ale stále jsem spíš zastáncem starého, dobrého analogu. Je ale dobré si hned na začátku říci, že tato zařízení jsou stejná jako vše ostatní v našem světě: když budete chtít kvalitu, nutně sáhnete hlouběji do kapsy.

Ze značek jednoznačně doporučuji pulty Yamaha, Allen/Heath, Soundscraft nebo Mackie. K nim doplňuji ještě všemi diskutovaný Behringer: jedná se totiž pořád o levné a funkční řešení. Tedy hlavně tam, kde nemáte extrémní požadavky. Nám jejich power mix ve zkušebně sloužil jistě tři roky a bez problémů.

5. Moje dva tipy power mixů míři k Yamaze

Prvním na přetřes se nevyhnutelné musel stát právem velmi oblíbený pult Yamaha EMX 5014C. Jedná se o 14ti kanálový pult, kde prvních 6 vstupů jsou mikrofonní mono vstupy s třípásmovým EQ, s laditelnými středy a nově i kompresorem. Jeho funkce Treshold, Ratio, Make-Up Gain se zde dá ovládat jen jedním potenciometrem. Ve výbavě je i globální fantomové napájení, umožňující použití kondenzátorových mikrofonů. Dále tu jsou další čtyři stereo kanály a velmi důležitá DSP jednotka, která disponuje až 16 druhy oblíbených SPX efektů. Dva auxy a velmi užitečný šestipásmový stereo EQ je na výstupu – a dá se vypínat.

Pult má nadstandardní výkon 2x 500W při 4 Ohmech a 2x 350 W při 8 Ohmech. Výkonem vás uzemní a svou váhou cca 10,5 kg překvapí. Koncipován je tak, aby se mohl nainstalovat do 19“ racku.

Všechny další technické specifikace si jistě najdete na příslušných stránkách. Podstatné je, že i se svými rozměry 444 x 195 x 493 mm je to velký pracant a dříč. Když dodržíte předepsané bezpečnostní postupy při jeho používání, jsou tyto pulty a všeobecně Yamahy takřka nezničitelné.

My ve zkušebně a na menší akce shodou okolností používáme starší kousek pultu Yamaha EMX 3000. Je to již trochu děda, ale svou spolehlivostí podle mého strčí do kapsy všechny mladší konkurenty. Navíc má podstatnou vychytávku: úchopové madlo, které oceníte při častém přenášení.

Tyto dva pulty i s odstupem času jsou si velmi podobné a svou intuitivní obsluhou potěší mnoho hudebníků. Mimochodem, tento pult a tento počet kanálů jsem zvolil hlavně s ohledem na naší grupu: momentálně jsme trio (3x zpěv, kytara, basa, bicí). Úplně v pohodě nám stačí, jen používáme pár outboards prvků: hall a kompresory. K dalším modelům se dostaneme příště.

Tagy: