Sháním mixpult do zkušebny nebo na malé akce II.
Meze chladnou, je čas na pokračování mini seriálu: tentokrát přímo o pultech analogových. Minule jsme si představili Yamahu EMX 5014 C, dalšími na přetřes jsou analogový powermix Allen & Heath PA12-CP a dva jeho kvalitativní souputníci od firem Mackie a Soundcraft.
Pult Allen & Heath PA12-CP se liší od Yamahy v podstatě jen maličkostmi, např. 100 mm fadery. Což je k obsluze pochopitelně lepší. Ovládání má citlivější, jelikož dráha potenciometru je delší a tím tedy i detailnější, čímž eliminujete nežádoucí hlasitostní skoky. Třeba když ve spěchu sáhnete na fader a nechtěně jím posunete.
Ani tento mix nemá na výstupu grafický ekvalizér, ale čtyřpásmový semiparametrický, který, jak vývojáři tvrdí, tolik neovlivňuje zabarvením výstupní zvuk. Má být i přesnější než klasický grafický ekvalizér. Také má takzvané AB výstupy, což je myslím velmi příjemná vychytávka. A líbí se mi i sendy pre-fader (FB) a post-fader (FX), které jsou jasně označené a i barevně rozlišené. Nehledě k tomu, že mě velmi zaujala možnost pouštět hudební podklady, při ztišení všech vstupů. Při ozvučování různých kulturních akci typu podnikového, maturitního a jiného večírku se jistě bude hodit.
Každá firma má svou obchodní taktiku. Yamaha se dá zase lehce zabudovat do racku, její grafický ekvalizér je devítikanálový a má výborný kompresor. Allen do racku upevníte až tehdy, když sundáte boční úhlové lišty.
Každopádně pult PA12-CP disponuje dostatečným výkonem 2 x 500 W, váhou jen 21 kg, rozměry 525 x 178 x 539 mm. Je to robustní, klasický pult s mnoha osvědčenými prvky, který udělá dost práce. Přičemž téměř vše platí také o všech dalších řadách Allen+Heath, včetně velmi oblíbené řady Z.
Když si dáte práci a nahlédnete do technických dat, zjistíte, že se v podstatě liší jen několika specifickými maličkostmi. Což je koneckonců jasné: technologie je podobná a záleží tedy ve výsledku jen na tom, co konkrétně a za kolik peněz výrobce v rámci svého produktu poskytne zákazníkovi.
Mackie pro větší kreativitu a rozmanitost
A jaké značky u těch analogových pultů mám ještě doporučit, co do kvality i spolehlivosti? Jednoznačně Mackie a Soundcraft, přičemž tentokrát nesáhnu k powermixům, ale klasickému analogu. Z nepřeberného množství firem mají tyto dvě společně s Yamahou jednoznačně mé preference.
Třeba Mackie 1642 VLZ4 je z řady velmi jednoduchých mixů, které jsou spolehlivé a hodně vydrží. Nabízí celkem 16 vstupů, z toho 10 mikrofonních. Počet auxů je 4 a navíc možnost montáže do klasického 19“ racku. Jeho hlavní zbraní jsou kvalitní předzesilovače Onyx, které Mackie instaluje do svých modelů nejvyšších řad.
Nenajdete zde multiefektovou jednotku, např. kompresory, delay ad.: filozofie zde zvolená je jednoduchost použití, s přídavnými efekty, modulů a hlavně nezbytného externího zesilovače. Takto koncipované použití pak umožňuje mnohem větší kreativitu a rozmanitost.
Soundcraft EFX-8: malý, ale dechberoucí
Dnešní finále patří analogovému mixážnímu pultu Soundcraft EFX-8. Je malý v rozměrech, ale svou výbavou takřka vyráží dech, stejně jako jsem nadšený i z ostatních pultů této značky.
Najdete zde 12 vstupů, z toho 8 mikrofonních a kvalitní třípásmový ekvalizér. Mikrofonní předzesilovače GB30 navrhl sám Graham Blythem, k 30. výročí firmy. Normálně jsou instalovány do vyšších řad, např. GB4/8 nebo LX7ii. Výbornou vychytávkou jsou signalizační diody, které spolehlivě indikují úroveň signálu (volitelně před ekvalizérem, příp. za ním a nebo za faderem).
Hlavní bombou této "malé" konzole je bezkonkurenční efektová digitální jednotka od firmy Lexikon. Ikona ve světě zvukové studiové techniky. Zde jsou použity efekty ve své bezprecedentní kvalitě.
Opět se jedná o klasický analogový pult, s nutností připojení zesilovače, ale jak jsem nastínil výše, neberme toto jako nějakou chybu, ale spíš jako větší flexibilitu při jeho použití. Firma Soundcraft prostě patří, stejně jako Yamaha, k mým oblíbeným. A měl jsem tu čest, že náš zvukař vlastnil pult Live série Soundcraft LX7 II.
Důležité rady na závěr:
1/ Nákup neuspěchejte!
2/ Nechte si vše předvést a odzkoušet přímo na prodejně!
3/ Nebojte si vzít na pomoc nějakého odborníka (např. svého zvukaře).
4/ Předem si ujasněte, proberte a nechte si poradit, jaký pult vlastně potřebujete! (Ať vám na prodejně pak třeba nevnutí model-ležák, který nakonec nebude naplňovat vaše požadavky.)
Přeji hodně štěstí s výběrem a příště bližší informace k digitálním mixážním pultům.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.