Minimoog Voyager

Slavní rockoví klávesisté – díl první

V tomto článku se zaměříme na nástroj, o němž zde na Frontmanu až tak často nereferujeme, totiž na elektronické klávesy, potažmo syntezátory. Vzhledem k tomu, že první nástroje tohoto druhu se začaly objevovat již počátkem minuého století (za vůbec nejstarší prototyp bývá považován tzv. musical telegraph amerického fyzika Elishy Graye, který byl patentován dokonce už roku 1876), je pochopitelné, že klávesy se zabydlely snad ve všech hudebních stylech, které 20. století přineslo. Nás bude ovšem nyní zajímat především rock, rock and roll a příbuzné žánry. Pojďme si společně připomenout ty největší klávesové mistry a inovátory rockové historie.

KEITH EMERSON
Některé z používaných nástrojů: Minimoog Model D, Hammond C3, Hammond L100, Hohner Clavinet D6

Když se řekne "nejslavnější rockový klávesista", asi většině zasvěcených se vybaví jméno Keitha Emersona. Tento rodák z West Yorkshireu se proslavil zejména jako úhlavní postava jedné z prvních "supergroups" Emerson, Lake & Palmer, v jejímž středu oslňoval nejen svou virtuózní hrou, ale i kompozicemi svérázně propojujícími rock, jazz a vážnou hudbu. Jeho celoživotní láskou se staly Hammondovy varhany (svůj první nástroj, model L100, si pořídil už jako teenager) a pak také Moogovy syntezátory, které dokázal jako jeden z prvních muzikantů inkorporovat do své klávesové "baterie" na živých vystoupeních. Do paměti fanoušků se zaryl také svými až ekvilibristickými kousky, kterými zpestřoval své koncerty – nechal si třeba zavěsit klavír ke stropu a pak na něj v krkolomné pozici hrál Richarda Strausse, někdy (i s Emersonem) klavír dokonce rotoval kolem své osy. No...zpět k muzice, poslechněte si třeba, jak se Keith Emerson popasoval s Janáčkem.


RICK WAKEMAN
Některé z používaných nástrojů: Mander Pipe Organ, Hammond B3, Harpsichord, MellotronD6

Dalším z klávesových velikánů rockové historie je bezesporu někdejší člen kapely Yes Rick Wakeman. Začínal jako session muzikant na londýnské scéně konce šedesátých let minulého století a brzy se seznámil s Davidem Bowiem, s nímž spolupracoval na několika singlech. Wakemanovo zaujetí syntezátory se prohlubilo, když si od jednoho známého koupil Minimoog, tehdy žhavou novinku. Legenda praví, že onen známý prodal Wakemanovi nástroj pod cenou, protože se domníval že je poškozený (nešlo na něj hrát více not současně, což je ovšem u monofonního Minimoogu vcelku pochopitelné). V roci 1971 vstoupil Wakeman do kapely Yes coby náhrada za Tonyho Kaye a právě zde jeho hvězda závratně stoupla. Vedle působení v Yes se Wakeman vydal i na sólovou dráhu, která jeho renomé ještě utvrdila.


JON LORD
Některé z používaných nástrojů: Customized Hammond C-3, Yamaha DX-7, Korg M1, Roland piano

Co by byl hard rock bez Deep Purple? A co by byli Deep Purple bez Jona Lorda, klasicky vzdělaného pianisty, varhaníka a skladatele, který svým osobitým fúzováním rocku a vážné hudby zásadně ovivnil směřování této kapely? S vážnou hudbou se Lord seznámil už v dětství, obzvláště si oblíbil barokní období. V dospívání pak mezi vlivy přibyli černošští bluesoví varhaníci jako Jimmy Smith a Jack McDuff a bylo vymalováno. V roce 1967 došlo k osudovému setkání s Ritchiem Blackmorem, které vyústilo ve zformování legendárních Deep Purple. Zpočátku se Lord soustředil hlavně na Hammondovy varhany, specifickým způsobem je proháněl přes zesilovač Marshall a vytvořil si tak nenapodobitelný sound. Až po svém prvním odchodu z Deep Purple koncem sedmdesátých let se Lord začal realizovat i na poli syntezátorů a třeba v kapele Whitesnake se mu pod ruce dostaly třeba Minimoog, Polymoog, Opus a jiné podobné hračičky. Nicméně, Hammondky mu asi slušely nejvíce, co myslíte?