Přejít k hlavnímu obsahu
Jason Williamson ze Sleaford Mods během koncertu v pražském klubu Roxy. | Foto: Kateřina Fialová (Fource Entertainment)
Jason Williamson ze Sleaford Mods během koncertu v pražském klubu Roxy. | Foto: Kateřina Fialová (Fource Entertainment)
42 -

Sleaford Mods: O některých věcech je třeba mluvit

Pokud jste si mysleli, že jste v roce 2023 viděli všechno, protože všechny žánry už byly prozkoumány a nejrozmanitějším druhům dnešní hudby se dostalo pozornosti, možná jste se mýlili – alespoň pokud jste neviděli Sleaford Mods. Trochu elektronika, trochu punk, ale zároveň ani jedno z toho... Tento hudební počin zásadně změnil naši představu o tom, co je to hudba a hudební žánry.

Dali se dohromady v roce 2007 v Nottinghamu, mají za sebou dlouhou kariéru a jejich dvanácté studiové album UK Grim, vydané letos v březnu, zaznamenalo značný (a zasloužený) úspěch. Na album navazuje EP More UK Grim, které vyšlo 20. října. Iggy Pop a Steve Albini označili Sleaford Mods za nejlepší rockovou kapelu na světě. A kdo by se s nimi taky přel? Jason je nevyčerpatelný slovotepec; tančí jako ohnivý kohout a kličkuje po pódiu, zatímco mluví o špatné vládě a neutěšené sociální situaci, v níž se dnes nacházíme, a přitom si s publikem vyměňuje občasné poťouchlé úsměvy.

Může se zdát, že Andrew jen mačká play a stop, přehrává předem složené písničky, a křepčí kolem nich. Ale věřte mi, že je to víc než dost. Jeho schopnost zaujmout publikum nemá obdoby a hudba plyne v jednotě s Jasonovým hlasem. Tohle explozivní duo 25. října na hodinu a půl rozproudilo pražský kluv Roxy. Bylo narváno, ale atmosféra byla příjemná a akustika přímo zabijácká: neurvalé texty a říznou elektroniku dua jste slyšeli a vnímali z jakéhokoli místa v sále. A publiku se plně dařilo Jasonovi a Andrewovi jejich nespoutanost oplácet. Měl jsem tu možnost a čest se s nimi setkat těsně před jejich vystoupením: vedli jsme krátký, ale hutný rozhovor o jejich hudbě, inspiraci, způsobu života – a samozřejmě o mods.

 Sleaford Mods at Roxy, Prague | Photo: Kateřina Fialová | Fource Entertainment

Je mi potěšením se s vámi setkat. Jak zatím probíhá turné?

J.: Dobře. Opravdu dobře!

A.: Jo, je to skvělé.

Jaký byl váš příjezd do Evropy? Jak reagovalo publikum během vašich prvních německých koncertů?

J.: Je to fantastické. Každý večer bylo víceméně vyprodáno.

Vaše nová deska More UK Grim vyšla v pátek 20. října. Kde se vzala ta potřeba „více grimu“?

J.: Opravdu nevím. Myslím, že jsme to prostě potřebovali propojit s prvním albem. Takže to je důvod, proč právě „More UK Grim“. „More Grim“ by podle mě znělo trochu divně.

A.: Byly tam písničky, které se na původní album nedostaly a které jsme nahráli ve stejnou dobu.

V minulosti jste měli velmi významné spolupráce, například s Billy Nomatesem a Florence Shaw z Dry Cleaning. Na albu UK Grim jste měli možnost spolupracovat s Perrym Farrellem a Davem Navarrem. Jak jste se s nimi seznámili?

J.: Perry Farrell mě kontaktoval. Měl zájem něco udělat, tak jsme si řekli, že by to byl dobrý nápad. Je to opravdu zajímavý člověk.

Sleaford Mods' Andrew Fearn | Photo: Kateřina Fialová | Fource Entertainment

Pohybovali jste se ve stejném uměleckém prostředí?

J.: Ani ne.

A.: Jediným spojením byl label Sub Pop. Ale nejsem si jistý – zná spoustu lidí, možná jsem to špatně pochopil! (směje se)

Vím, že se zajímáte o různé formy umění. Zejména texty připomínají Sprechgesang, tedy zpěvomluvu, a napadají mě také intelektuálové jako John Cooper Clarke nebo Shaun Ryder. Co je vaší hlavní hudební inspirací a odkud pramení váš přístup ke zpěvu?

J.: Z rapu, z touhy rapovat. Také z punku. Ne nutně od někoho z těch, které jsi zmínil. Možná trochu od Shauna Rydera. Ale v podstatě jsem chtěl rapovat a přišlo mi, že mluvené slovo je o něco účinnější než zpěv.

Myslíte, že lidé mimo Británii chápou vaše poselství? Nebo zajímá vás vůbec, jestli lidé vaše poselství chápou?

J.: Ani ne. Myslím tím, že lidi vnímají hudbu a že samozřejmě vnímají i poselství. Myslím, že díky tomu jsou taky fanoušky naší muziky. Ale předpokládám, že si z ní berou to, co chtějí.

Sleaford Mods at Roxy, Prague | Photo: Kateřina Fialová | Fource Entertainment

Je to pravděpodobně i proto, že to, co popisujete ve svých písních, se týká pokřivené a zkorumpované situace, která je víceméně všude podobná. Je pro tebe tedy zpěv způsob, jak vyjádřit své pocity, dát průchod emocím, nebo spíše prostředek pro sdělení?

J.: Jo, samozřejmě, nechat věci proudit ven, to rozhodně. Ale taky je potřeba o některých věcech mluvit, ne?

Pojďme si trochu popovídat o vašem tvůrčím procesu. Jasone, vycházejí texty písní z improvizace, nebo si slova pečlivě vybíráš?

J.: Od obojího trochu. Moc neimprovizuji. Pokud nahrávám, mám všechno napsané. Ale buď to napíšu na místě, nebo si s tím dávám na čas.

A Andrewe, tvoje hudba je definována jako minimal, i když podle mého názoru zní mnohem složitěji a sofistikovaněji, než se zdá. Jaké nástroje používáš při tvorbě svých skladeb?

A.: Nejrůznější věci – pluginy, modulární zařízení... Zkrátka se snažím, aby to neznělo pořád stejně. Protože nejsme jako živá kapela, která musí používat stejné kytary – nebo ráda používá stejné kytary. Mít různé zdroje podle mě udržuje celý zvuk svěží.

A koncept nehrát naživo, ten se objevil hned na začátku?

A.: Ano, rozhodně. Byla to svým způsobem šťastná náhoda. Je to docela legrační, protože jsem četl něco o Chrisi Loweovi z Pet Shop Boys. On mě vlastně předběhl. V té době, v 80. letech, se všichni čančali a hráli na klávesy a tak. A on schválně nechtěl dělat nic, protože vypadal hrozně, víš? (směje se). V osmdesátých letech to bylo taky tak trochu neupřímné – hodně lidí imitovalo, a to nejen klávesy, ale i kytary. Tak proč se tím dneska otravovat?

Nahráváte ve skladbách kytaru a basové linky také vy sami, nebo využíváte pro jednotlivé hudební party a samply spolupráce s jinými umělci?

A.: Primárně hraju z velké většiny já. Nějaké kytarové party nahrál taky Jason. Víš co, když je potřeba basová linka, nahraju si ji – jsem tak trochu všeuměl. Na žádný konkrétní nástroj nejsem virtuóz. Chce to trochu punkové pracovní morálky, je to o takové té kutilské povaze, o schopnosti být všestranný. Jiné je to například u kytaristů, protože ti mají svůj ustálený a zažitý styl.

A jak funguje propojování hudby a textů? Pracujete při skládání vždy společně?

J.: Ano. Andrew pracuje na hudbě doma a pak mi ji posílá. Já pak pracuji na textech. A pak se sejdeme a písničku nahrajeme.

A.: To, co děláme, je určitě hodně britská postpunková záležitost. Jason vždycky přidává do skladby melodii. Takže když udělám poměrně kompletní skladbu a pošlu mu ji, on ji ještě doplní. To je umělecká svoboda, a to je podle mě v moderní hudbě velmi důležitá věc. Kdyby ti manažer říkal, že máš udělat to nebo ono, tak bys to nesnášel a znělo by to hrozně.

Sleaford Mods | Photo: Ewen Spencer

Když se vrátíme k fenoménu DIY, na vašem posledním albu je velmi vtipná píseň DIwhy. Děláte si legraci z filozofie „udělej si sám“?

J.: Je to právě o lidech z tohoto prostředí, kteří věří, že mají naprostou pravdu a že všichni ostatní se mýlí. A taky o naivitě, která je s tím spojená. Celé se to tak nějak do značné míry propaguje jako něco, co naivní není. Takže mi to přišlo docela zajímavé.

A.: Jo, oba pocházíme z malé scény v Nottinghamu, kde je spousta dementů, kteří myšlenku DIY ničí. Mám na mysli různé manifesty a podobně.

J.: Všichni věří, že dělají správné věci. Nakonec se stejně setkáš s rozdílnými názory, jenže ty názory jsou dost omezené – a prostě trochu „ááá“!

A.: Zároveň my to jen nějakým způsobem komentujeme. Třeba že to lidi berou moc vážně. To je to, co Jason v té písničce říká.

Je zajímavé, jak ve svých textech a vystoupeních mícháte vážnost některých témat (platy, korupce, rozvratná éra brexitu a problémy dělnické třídy) s ironií. Je to myšleno tak, že si lidi nakonec prostě nemají dělat s problémy takové starosti?

J.: No ano. Víš, člověk se musí smát.

A.: Určitě ano. Je to velmi britský způsob, ale jsem si jistý, že se to dá přenést i do jiných zemí. Víš, i když je všechno fakt na hovno, musíš si udržet odstup.

A jak moc jste spjatí se svými kořeny? Byli byste schopni tvořit své umění někde jinde?

A.: Stejně jsme teď velkou část roku pryč, takže Británie je pro nás prostě místo, kde máme zázemí. Já už v Nottinghamu nebydlím, ale Jason tam stále žije. Ale nechodíme pařit a nemůžeme chodit do Chameleona. Nemáme na to čas.

Jsou ve Velké Británii ještě mods? Existují ještě?

(Jason i Andrew se smějí)

J.: Jo, asi jo.

A.: Teda, je to sranda, viděl jsem týpka, co měl na sobě tričko Hull, ale nebyl to mod. Byl to prostě kluk v mém věku. Nejspíš modem jen býval.

A jaký je váš vztah k lidem na sociálních sítích? Sleduju, že ty, Jasone, často používáš platformu X na dotazy typu, jaké oblečení si vzít na sebe nebo jaké boty jsou lepší na běhání. Jaký je tvůj vztah ke světu sociálních médií z uměleckého hlediska?

J.: Je tam prostě všechno, že jo. Je to nástroj, jak lidem říct o hudbě a taky prostě komunikovat, a taky na další věci. Takže setkávání s lidmi, navazování kontaktů, cokoli.

Sleaford Mods' Jason Williamson at Roxy, Prague | Photo: Kateřina Fialová | Fource Entertainment

A platí to i pro tebe, Andrewe?

A.: Ano, myslím, že ano. I když myslím, že sociální sítě používám jinak. Twitter je hrozné místo. Snažím se tam jen zlepšovat náladu a nebrat to moc vážně. A pak Instagram, ten používám jen na hudbu, na zveřejňování věcí o tom, co děláme. Ale víš co, je to docela sžíravé. Snažím se ho nepoužívat.

A co v současné době posloucháte?

J.: Poslouchám ABBU, Napalm Death...

A.: Carcass.

J.: Jo, Carcass, Slo Burn, Kyuss. Takový věci.

Je to také hudba, která vás inspiruje, když produkujete vlastní muziku?

J.: Jo, tak trochu.

A.: Tak trochu, ale dost nepřímo. Řekl bych, že spoustu věcí týkajících se Carcass a další hudby jsme předtím moc neposlouchali. Prostě na turné, když máš pětihodinové jízdy, musíš něco poslouchat, bavit se při jízdě.

Sleaford Mods' Andrew Fearn | Photo: Kateřina Fialová | Fource Entertainment

Jasone, ve svých písních často mluvíš přímo o sobě, oslovuješ se „Jasone“. Odkud to pochází?

J.: Je to jen další způsob rýmu, další způsob, jakým mluvíme sami k sobě. Takže je to v podstatě jen jiný způsob rýmování.

Pracujete v současné době na nějakém novém materiálu?

J.: Zrovna se v něčem novém vrtáme, že jo?

A.: No jo.

Takže si asi budeme muset na nějaký nový materiál ještě chvíli počkat. A úplně poslední věc: kdybyste měli svým fanouškům říct jednu větu, jaká by to byla?

J. a A.: (smích) Jen tak dál!

 Sleaford Mods at Roxy, Prague | Photo: Kateřina Fialová | Fource Entertainment

Sleaford Mods – setlist

Roxy, Prague, 25th of October 2023

UK GRIM
On the Ground
Pit 2 Pit
In Quiet Streets
Big Pharma
Force 10 From Navarone
McFlurry
Giddy on the Ciggies
Five Pound Sixty
Tilldipper
I Don't Rate You
Smash Each Other Up
Mork n Mindy
Fizzy/Thick Ear
Dlwhy
Keep Out of It
So Trendy
Strike Force
Don
Tory Kong
Nudge It
Tied Up in Nottz
Jobseeker
Tweet Tweet Tweet

Tagy Sleaford Mods rozhovor

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

42
42
42 is a Dadaist project started in 2008, originally from Italy and currently based in Prague. I am also curator (writer, editor) and illustrator for the zine Strilla Nana,…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY