Slovenský Hvozd při pohledu vpřed vysílá optimistickou zprávu
Koronavirová pauza dala po letech sestrám Ivaně Tirpákové a Lucii Chuťkové čas nejen probrat zaprášený archiv před lety slušně rozjeté kapely Hvozd, ale dala navíc Slovenkám dostatek energie k plnohodnotnému návratu na scénu. Ten teď potvrzuje suverénní druhá řadová deska Krehkou krajinou.
I když kořeny Hvozdu můžeme hledat už v posledních letech 20. století, své jméno si vybudoval až v prvních letech nového milénia. Úspěšný tah slovenskou scénou v roce 2010 završilo vydání debutové desky Po kopcoch v županech. Jenže místo spanilého sbírání vavřínů přišla nečekaná pauza, která se ještě před kovidem zdála být spíše definitivní stopkou. Teprve koronavirová pauza dala možnost sestrám Ivaně Tirpákové a Lucii Chuťkové popřemýšlet nad kariérou předčasně uzavřené kariéry Hvozdu. O tom, že dny společné kapely nejsou ještě sečteny, referovala v roce 2021 kompilace Starý Hvozd, která mapuje období vzniku a transformace skupiny, až po materiál, který předcházel tvorbě prvního alba. S vydáním alba pak přišla ještě důležitější informace – ‚koupí Starého Hvozdu podpoříte tvorbu a nahrávání nového alba, které vyjde v roce 2021‘. Ano, pravda, dnes už píšeme jiný letopočet, ale jinak vše ostatní sedí. Hvozd je zpátky na scéně a s ním i nová deska Krehkou krajinou!
Od začátku fungování se Hvozd hrdě hlásil k inspiracím českým undergroundem a poezií. Především vliv Filipa Topola a jeho Psích vojáků je právě na předloni vydané kompilaci Starý Hvozd zcela evidentní. Debut ale už nenabídl žádnou položku v původně preferované češtině. Naopak skladby Ivany Tirpákové jakoby tematicky nasály poetiku jiného hudebně poetického mistra – Jaro Filipa. I jejich písničky dokázaly náhle lehkým perem opsat atmosféru zakouřeného baru, nedělního rána nebo nálady vytvořené četbou knížky. Tuto schopnost si Hvozd přenesl i do nové desky Krehkou krajinou. Navíc textům ušil ještě přiléhavější zvukový kabát.
Co na desce jako hudebníci oceníte?
I když sestry nasedly po letech na kreativní vlnu a měly k dispozici poměrně slušný archiv ještě před pauzou rozpracovaných nápadů, výsledek novinky se nerodil lehce. „Bol to ťažký proces, pri ktorom sme sa celkom slušne trápili so zvukom a hľadali výraz skladeb,“ přiznala v promo materiálech akordeonistka a zpěvačka Ivana Tirpáková. Právě tahací harmonika, dříve nepostradatelná součást téměř každé písničky Hvozdu, nakonec ono hledání odnesla nejvíce a na Krehké krajině má pouze epizodní úlohu. Novinka tak posouvá poetickou kombinaci šansonu a kabaretu s punkovými kořeny, i díky spolupráci s producentem Majo Džubákem, o něco dál. Základní klavírní linku tak doplňuje mnohem více dechových nástrojů, než tomu bylo dříve. Na minulé desce osamělá trubka Robo Koláře je na novince často doplněná linkami dalšího trumpetisty Karola Šípoše, saxofony Jána Slezáka nebo Miro Tótha a trombónem Branislava Belorida. Písničky vedle toho mají přehlednější, jednodušší strukturu, takže Hvozd může často připomenout civilnost Zuzany Navarové kříženou s melodickým rukopisem Živých kvetů. Jemné jazzové momenty se střídají s melancholií a retro náladami anglických Tindersticks. Povedené je i dubové vykročení z řady ve skladbě Ticho.
Celkově z kapely na Krehké krajině vyzařuje pohoda víkendového klidu s přivřenými na víčky na lehátku uprostřed letní zahrady. Jen na závěr Hvozd připomene své kořeny skladbou Prší 6, která je povedeným holdem Psím vojákům textem i přiznanými klavírními ornamenty, tak typickými pro Filipa Topola. Návrat Hvozdu na scénu má suverénní podobu. Nový sound alba Krehkou krajinou poctivě reflektuje zrání protagonistů, a je tak silným vykročením sester se spoluhráči do nové kapitoly kapely.
Hvozd – Krehkou krajinou
Slnko rec., 2022, 39:11
80 %
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.