Slovenský label Deadred records slaví 20 let fungování povedenou kompilací
Průkopníci na nezávislé scéně. Label Deadred records je pionýrským počinem hudebníka a grafika Martina Turzíka, který v roce 2000 začal zaplňovat „hic sunt leones“ slovenské nezávislé scény. Ta žila poměrně bohatým životem, ale širší veřejnost se o plodech indie projektů neměla jak dozvědět. Právě Deadred records se stal na konci roku 2000 jedním z prvních kontinuálních vydavatelských míst, která toto nezávislým projektům nejen na Slovensku umožnila. Před pár týdny label oslavil dvě dekády fungování a při této příležitosti vydal kompilaci Deadred XX, která nabízí deset nových tracků chráněnců vydavatele. Jaké jsou?
Samplery, nebo chcete-li jinak, hudební výběry, hrály v životě Deadred records poměrně významnou roli. Byl to časopis Vlna, který udržel jiskřičku Deadred v samém zárodku při životě. Kompilace Veľké uši majú strach byla pro řadu projektů první příležitostí, jak se představit ve studiové podobě širšímu publiku. Ještě výrazněji zafungovala v životě labelu kompilace Re(d)mixes, která zaujala nejen hudebním obsahem, ale také unikátním obalem v podobě „krevního sáčku“. V některých případech zanechala opravdovou nesmazatelnou stopu a obal se dokonce dostal v roce 2012 na tematickou výstavu s názvem Krev ve Slovenské národní galerii. Nesmíme zapomenout ani na povedenou připomínku dekády fungování labelu skrze kompilaci Ten Deadred.
Od té doby uplynulo dalších deset let a po více než padesátce dalších vydaných releasů se label hlásí o slovo v den 20 výročí fungování další výběrovkou. Tentokrát lakonicky nazvanou Deadred XX. Koncept kompilace byl jednoduchý – pouze nový exkluzivní materiál od vlastních projektů. Žádné remixy, žádné live záznamy. Výsledkem je kompilace, která nabízí desítku skladeb od klasiků slovenské nezávislé scény jako Veneer nebo Autumnist, ale poměrně nových jmen jako Nina Kohoutová, Bulp nebo Stroon.
Co na desce jako hudebníci oceníte?
I přes pochopitelný žánrový rozptyl je až překvapivé, jak kompaktně celá kompilace Deadred XX zní. To znamená, že pop ohýbá rockovým (Nylon Union, Gabriel Kain), elektronickým (Bulp, Stroon) nebo downtempo/triphopovým směrem (Veneer, Analogrunner nebo Autumnist). Pokaždé s více či méně melancholickým podtónem. Všechny projekty se také drží v duchu nezávislé scény přelomu tisíciletí mezinárodní angličtiny. Nylon Union stále zní jako zasněné kytarovky první poloviny 90. let, Jelly Belly opět špinavým způsobem kombinují avantgardním způsobem rockové a elektronické elementy, Bulp znovu ukazuje, že dokáže zcela přirozeně spojit v jednom tracku spojit taneční euforii i ambientní melancholii, Autumnist se stále suverénně pohybuje v hraničně trippopových končinách. Vlastně na nás po celou dobu nevybafne žádné nečekané překvapení, což není ale v případně výroční kompilace nic, co by mělo její kvality snižovat. Snad jen ukázka sólové tvorby Nina Kohoutové, jinak vokalistky spolupracující s Autumnist, je zajímavým objevem, který rukopis Richarda Imricha z Autumnist posunuje do křehčeji akustických vod. Což v tracku Tiny Bit dobře zní a je slušným příslibem do budoucna.
Sampler – Deadred XX
Deadred/Starcastic, 2020, 39:56
Nezávislý pop, indie rock, triphop, downtempo, elektronika
75 %
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.