Sonar: divoké tremolo od Zvexu
Muzikální, divoké, inspirativní tremolo. Návykové. Zvex, a tradičně jinak. Ostatně tremolo patří historicky mezi nejstarší efekty. A taky nejjednodušší. A každý jej zná. Inovacemi nabitý je ale i jinak malý pedál Sonar. Dá se z něj vyloudit klasické tremolo, ale to je jen začátek.
Znáte vlastně firmu Zvex, která tak dobře a po svém vylepšuje známé efekty? Minneapoliská firma Zvex, tedy přesněji Z.Vex (od jejího zakladatel Zacharyho Vexe) už brzy oslaví dvacítku. A mimochodem, víte, že jejím nejznámějším pedálem je Fuzz Factory a používá jej Trent Reznor z NIN, Jack White nebo Nels Cline z Wilco? Ten nabízí hodně divoké zkreslení, které vpravdě nemá obdoby. Třeba dodat, že mnou testované tremolo Sonar je krotší.
Malý tank se Sonarem uvnitř
Tremolo se krotí dobře hlavně díky přesně fungujícímu spínači na tap tempo, který je doplněn o klasický true bypass spínač pro zapnutí efektu. Tempo je signalizováno mrkající diodou, zapnutí klasickou červenou diodkou. Efekt hodnotím jako dobře přehledný, překvapilo mě i to, že přes malou velikost (a průměrnou velikost mého chodidla) se mi na obě tlačítka dobře trefovalo. Mám verzi s umělohmotnými knoby, ale je i železná verze. Šasi je robustní.
Ovládání nabízí přehršel možností. Na první pohled vidíme ovládání volume, speed, duty a delta. Volume naplno je mírně nad vstupním gainem, ale uvnitř efektu se nachází trimmer, který umožní ještě trochu gain zvýšit. Tady je třeba dodat, že pedál je záměrně postaven tak, aby šel – dost neklasicky – použít ještě před hi-gain zesilovačem. Proto ta možnost ještě přitlačit na volume, ale taky hrobové ticho (pokud si to tak nastavíte) mezi vlnami tremola. Speed lze ovládat buď manuálně otočením kolíku, pokud ten je ucela doleva, funguje určení rychlosti tap tempem (páčkový přepínač 1-2-4 nastvuje zda tapem určítě celou, osminku nebo šestáctinku). Ovladač duty je pro nastavení „vrcholu“ (peak) tremola. Zajímavý je parametr delta. Ten je navázán na páčkový přepínač Up/Down a umožňuje nastavit rozdíl mezi počáteční a finální ryclostí tremola. Pokud totiž z neutrálního středu přepnete na up nebo down, efekt začne tremolo zrychlovat/zpomalovat. Docela to zamotá hlavu, to mi věřte.
Další ovladače jsou aktivovány současným stačením přepínačů tap tempa a on/off (bypass). Vedle speed a duty se rozsvítí žlité diody, které blikáním signalizují ovládání parametru (s otáčením doprava se zvyšuje frekvence blikání). Tak totiž poznáte, kde jste minule skrytý parametr nechali nastavený. Tedy, společným stlačením tap a on/off se ze speed stává attack, z duty se stane release a místo delta se objeví klasický depth (max. = naprosté ticho mezi jednotlivými vlnami). Attack a release vám umožní tvarovat vlnu od hranatého tremola po volné. Páčkový přepínač vlevo (nad volume) clean/machine je asi nejšílenější – sepne speciální distrtion okruh, takže ještě více přidá na gainu, který pošlete do zesilovače. Zvuk je pak už velmi špinavý a drsný. K efektu je dostupný manuáln v angličtině, kde je vše dobře vysvětleno. Za sebe dodávám, že po první hodince hraní a konzulotávní manuálu mi efekt přišel ovladatelný celkem intuitivně.
Jak dělá netopýr? Čistě, poctivě a přesně.
A jak to hraje? Mým uším výborně. Zaprvé to dělá jen to, co má (a co nastavíte), nijak jinak se to na zvuku nepodepisuje. Je to sice efekt schopný divokých věcí, ale tohle má pod kontrolou. Díky širokým možnostem nastavení rychosti a průběhu (tvaru) vln můžete nastavit vše od neznatelného pohybu až po klasický kulomet (rozsekání tónu). Pokud budete mít mimo rukou přesnou i nohu na tap tempu (rychle se to naučíte), bude mít váš bubeník radost z dalšího přesného a perkusivního zvuku (zvláště, když využijete možnosti s hi-gain zkresleným zesilovačem). Já jsem nakonec ustálil na plně přerušovaném tónu, do kterého (klasicky) posílám zkreslený zvuk. Tempo klidně měním i v průběhu písně, když chci i v průběho sóla (hodně rychlé tempo přerušování je skoro jako chorus, pomaleší je dobré na arpeggia, když to nohou – a rukou – trefíte. Pro mě je jeden z nejmuzikálnějších a nejinspirativnějších efektů, které jsem měl pod nohou.
Tím se dostávám k jedinému mínus efektu, a tím je cena (6 700 nový). Celkem pochopitelně jsem na své cestě nejdřívě zkusil levnější alternativy. Tam nejdéle vydržel Tremor od BBE, ten sice nemá tap tempo, ale nabízí možnost přepínání dvojího nastavení rychlosti (z druhé ruky za 2 200). Dražšími (a mnou nevyzkoušenými, zatím) variantami jsou Diamond Tremolo (cca 7 000) a kombinace Strymon Flint (dvojpedál reverb a tremolo za cca 8 000) s externím Strymon pedálem (cca 2 000), který se dá nastavit jako tap tempo. I když je kombinace reverbu a tremola v jednom pedálu (vlastně kopie klasických zesilovačů) lákavá, celkem deset tisíc je hodně peněz.
V neposlední řadě dodávám, že pedál od Zvexu je dobý parťák do pedalboardu. Jak patrno na fotce, mnoho místa nezabere (používám Pedaltrain Nano), napájení je malodběrová klasika 9V, je možnost i baterky (to ale chce šroubovák). Hlavním minusem zůstává cena, a to mně ani neuklidnilo, že si za ni kupuji ručně zdobenou originální malůvku (podobně jako Jam Pedals). Levnější verzi bez malůvek a bez clean/machine a up/down bych koupil hned. Takhle si rozmyslete, jestli z tremola uděláte podstatnou součást svého hraní (jako já teď), anebo jestli chcete pedál, který použijete v jedné/dvou písních.
Konstrukce: 5/5
Ovládání: 4,5/5
Zvuk: 5/5
Plus: muzikálnost, čistota signálu, true bypass, přesné tap tempo
Mínus: nepřístupná baterka, cena, pro někoho neintuitivní ovládání
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.