Souboj Davida a Goliáše: Ibanez TS5 a Overdrive Station III

Do ruky se mi dostal 2,5 kanálový efekt Overdrive Station III a já se pokusím sepsat své dojmy z toho Goliáše. Jako proti pól jsem zvolil svůj letitý Ibanez TS5, který sice na pohled moc nezaujme, ale jeho rodokmen je tam znát. Oba dva efekty spojuje touha přiblížit se více než 30 let starému "svatému grálu kytaristovu" Ibanez TS808. Ten je dnes v podstatě nekopírovatelný kytarový efekt vůbec, s charakteristickým zdůrazněním frekvencí okolo 700 Hz, a dá se najít ve spoustě nahrávek, ať už je jedná o U2 (Edge), Stevie Ray Vaughana, Jiřího Schelingera (Stanislav Kubeš), -123 minut (Zdeněk Bína), Mňága a Žďorp (Martin Knor) a nebo asi milion dalších skupin.

Co to tu vlastně máme?

Z rodiny Ibanez je tu nejlevnější ze série TS: Ibanez TS5. Ten vznikl v 90’ letech (ostatně jako celá série "5" Soundtank). U nás se této řadě říká berušky podle vzhledu Ibanez PL-5 (růžovo/červený kryt baterie a 5 teček na krovkách – 2 nám schází). Levnost se bohužel projevila na použitých součástkách a na koncepci mechanického provedení, které nepatří k nejlepším. Ani plastové provedení není nejlepší pro odstínění elektromagnetického smogu 21. století. Ovládání je podobné jako u originálu a myslím, že není nutné jej zbytečně rozebírat.

Z českých luhů a hájí tu máme efekt Overdrive Station III. Jeho tvůrce je známý svou snahou přiblížit se co možná nejvíce původnímu Ibanez TS808. Nesmím zapomenout zmínit, že tato krabička byla koupena v roce 2014. Ona totiž prošla vývojem, a to nejen grafickým provedením, ale hlavně změnou napájení (původně 18V AC, teď 9V DC) což už se na zvuku musí projevit. Název ale zůstal stejný.

Bojový arzenál

Efekty jsem testoval na kombu DreamTone mini JMC800 což je 18W kopie Marshallu JMC800. Z kytar jsem použil Yamaha PAC112 se snímačem R. M. Pickups (tuším, že je to RH+) a Kramer Peacer – I se snímači EMG Blues a R. M. Pickups Bridge. Kabely Fender a Planet Waves.

A zkreslujeme

Kombo bylo v nastavené na "čistý zvuk" a první přišla na řadu TS5 nastavená jako Overdrive (LEVEL na 9. hod., TONE a DIST. na 3. hod). Zvuk nebyl vyloženě špatný, spíš trochu tupější posazený více do nižších středů. Jako doprovod by se určitě ujal, pro sólo hráče asi nezajímavý, i když charakter obou kytar byl snadno identifikovatelný a reakce na dynamiku nebyla nejhorší. Určitě ne horší než by se od této řady očekávalo.

Overdrive Station III mi na prvních 5 minut připadala nevýrazná a sterilní, ale chvilka hledání a bylo to tam. Nejvic se mi asi líbila kombinace (JUMP jsem nepoužil, LEVEL na 10. hod., TONE na 3. hod., CRUNCH na 2. hod, LEAD na 3. hod.) Přepínač MODE jsem musel trochu měnit podle použité kytary (Bright pro Kramer / Vintege pro Yamahu), jinak byl zvuk buď moc ostrý nebo příliš zastřený.

Zvuk byl velmi dobrý, čitelný a pevný. CRUNCH mi hodně připomínal Mňágu a Ždorp: Nagasaki Hirošimu a v režimu LEAD - HIM: Right Here in My Arms.

Co se mi nepodařilo uplatnit, to byl JUMP. Ten by měl jen čistě zesílit signál a nic nepřidávat. Realita je taková že se rozšíří zvuk do stran a stane se hutnějším. To sice zní dobře na poslech, ale ve skupině bych se asi začal ztrácet mezi ostatními nástroji.


Trochu přiložíme pod kotel

Kombo jsem nastavil na "Crunch" a vyzkoušel oba efekty jako "nakopávače" signálu. Takto mám TS5 zapojenou já a myslím si že je to nejlepší varianta pro TS. TS5 (LEVEL a TONE na 3. hod., DIST. na 9. hod) byla ve svém živlu a zvuk byl nařvaný agresivní a "píp...píp...píp…" důrazný.

Overdrive Station III se mi změnil jen na v nastavení JUMP (na 12. hod) a MODE (Classic). Tady už to byla jiná káva a nebylo potřeba dlouho hledat dobrý zvuk. CRUNCH mi připomněl Judas Priest: Breaking The Law, LEAD zase Van Halen: Jump a dokonce se dostalo i na JUMP + LEAD, kde jsem při podladění o 1/2 ton vzpomněl na riff z Ozzyho Osbourna: Get Me Trough.

Když už jsem byl v testování, nedalo mi to a provedl jsem u svého Ibanez TS5 už dlouho připravovaný TS808 mod. Spíš bych jej označil jako Small TS808 mod. Nejedná se totiž o reinkarnaci do TS808, pouze o výměny několika součástek. Pro zájemce je tady odkaz na WWW stránku, kde je tento mod popsán.

Pro nakolonování TS808 tam schází minimálně ještě výměna limitačních diod (za 1s1588), výměna tranzistorů JFET a několika dalších kondenzátorů.

Druhý den jsem tedy opět otestoval Overdrive Station III a TS5 (upravenou) a musím říct, že zvuk TS5 se více otevřel, ale zároveň se mi snížilo zkreslení. Zvuk je trochu víc ostřejší, ale Overdrive Station III je o něco transparentnější, barevnější a plnější.

Plus a mínusy:

Overdrive Station III:
+ bytelná, poctivá konstrukce
+ zvuk (i když předchozí edice měla zvuk ještě výraznější)
+ jednoduchost ovládání
+ barevnost zvuku (asi bych si s tím na pódiu vystačil)
+ velikost vhodná i na cesty
- né vždy použitelný JUMP
- potenciometr JUMP neměl plynulý chod a na 3 pozicích se zadrhával
- zůstává název efektu i když prodělal změny (viz popis)

Ibanez TS5:
+ cena (dá se sehnat za pár stovek)
+ zvuk po modifikaci na TS808 určitě není nejhorší
+ nebude vás mrzet jakýkoliv zásah do zapojení (modifikace)
- mechanická konstrukce (nespolehlivý mikrospínač, nalomené konektory, …)

Pár slov na konec…

Trochu jsem byl zvědavý na True Bypass - a musím říct, že jsem nepostřehl žádné výrazné rozdíly mezi vypnutými efekty, ale porovnával jsem vždy 1 efekt. Myslím si, že pro cca 3 efekty to nemá cenu řešit, nicméně pokud jich máte 5 a více určitě už to vliv mít bude. Dokázal bych si představit v kapela dva kytaristy, z nichž jeden bude mít Overdrive Station III, druhý TS5. Celkový zvuk pak bude kompaktní, ucelený a každý bude mít prostor…

Tagy: