Současná krize jako podnět k hudební inovaci
Důrazná vládní opatření proti šíření koronaviru týkající se kulturních akcí a shromažďování lidí nám jakožto hudebním tvůrcům způsobila celou řadu problémů, včetně relativně zásadních ekonomických potíží. Koncerty, festivaly a další dlouho předem plánované kulturní události se musely buď úplně zrušit, či v lepším případě alespoň odložit na dobu neurčitou. Řekl bych, že vcházíme do zvláštní doby nutných digitálních hudebních inovací.
Na jednu stranu naprosto rozumím aktuálnímu pobouření ze strany hudebníků, zpěváků či samotných organizátorů. Je to těžké pro nás pro všechny, krizová situace silně zasáhla a ovlivnila veškeré kulturní dění. Na stranu druhou si ale myslím, že již nastal čas zaujmout optimističtější postoj. Pojďme se jako tvůrci virtuálně spojit a začít se vzájemně více podporovat. Využijme volný čas k nahrávání, k produkci a především taky k digitální inovaci naší vlastní dosavadní tvorby.
Placení poskytovatelé filmových titulů online zvládli pomocí moderních technologií rychle nahradit vyprázdněné kinosály, a podobný přístup je tak potřeba zaujmout i v oblasti hudebního průmyslu. Myslím si, že budoucnost leží v dlouhodobém budování trvalých posluchačů, jež mají okamžitý a přímý přístup k naší hudbě.
Ze své vlastní zkušeností vím, že regionálně známé kapely a nezávislí umělci v menších městech si většinou vydělávají v průběhu letní sezóny pořádáním nárazových koncertů, které se zpravidla konají po dohodě v místních restauračních zařízeních či lépe přizpůsobených klubech. Současná situace takové události neumožňuje, a tyto kapely se tak nacházejí na hraničním sklonku své vlastní existence. Tím skutečným problémem je ale v mnoha případech spíše nedostatek digitální adaptace odpovídající dvacátému prvnímu století. Někteří totiž mnohdy zcela opomíjejí digitální přizpůsobilost a nemají ani profily na základních hudebních streamovacích platformách, jako jsou například Spotify, Apple Music či YouTube. Pro jejich fanoušky je tak v takové situaci vlastně technicky zcela nemožné je jakkoliv podpořit.
Pakliže se ohlédneme do minulosti, můžeme vidět, že fyzické nosiče určitě pro jistou skupinu hudebního průmyslu, tedy především pro větší nahrávací společnosti publikující populární hudbu, fungovaly perfektně. Ovšem pro nezávislé tvůrce, kteří měli oblast zájmu třeba v alternativnějších žánrech, bývala situace mnohem složitější a jejich možnosti prosazení byly stroze limitovány. Zásadní roli v dnešním světě hraje globalizace, tedy možnost skrze internetové služby zasáhnout i mezinárodní hudební publikum. Mně se nedávno na hudebních streamovacích platformách podařilo pokořit hranici 100 milionů přehrání mé vlastní autorské tvorby. A neznám důvod, proč by se něco podobného nemohlo podařit také vám.
Současná krize je bolestná a nepříjemná. Zároveň nám ale nabízí skvělou příležitost se zastavit a popřemýšlet o naší budoucnosti. V čem můžeme naši hudební tvorbu posunout dále? Existují možnosti, jak se dostat mezi širší publikum? Pojďme využít této situace a pracujme na sobě samotných. Dle mého názoru neexistovala vhodnější a příznivější doba pro talentované, mladé nezávislé tvůrce či kapely, kteří mají ambiciózní touhu se sami za sebe prosadit.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.