Soundsation Camden 20: kombo, které klame tělem
O italské značce Soundsation jsem měl ještě donedávna pouze mlhavé povědomí. Dnes se její výrobky pomalu usazují i na našem trhu a je třeba jim věnovat trochu pozornosti. Co jim totiž občas chybí na designu, dohánějí překvapivě dobrým zvukem. Kombo Soundsation Camden 20 je toho příkladem.
Jak to vypadá?
Začnu ryze osobním postřehem. Po designové stránce se mi kombo upřímně moc nelíbí. Na klasické dřevěné škatuli potažené černou koženkou sice není příliš co zkazit, ale béžová průzvučná tkanina kryjící 10" reproduktor Celestion Seventy 80 a která má pravděpodobně evokovat vintage dojem, na mě spolu se zlatou lemovkou působí až příliš lacině. Tenké plastové růžky kombo před „úrazem“ asi příliš neochrání a madlo pro přenášení také nepůsobí zrovna robustním dojmem, přestože kombo váží poctivých 16 kg. Ovšem jako největší prohřešek vidím popisky na ovládacím panelu. Notnou chvíli mi trvalo než jsem vůbec ty podivné hieroglyfy u jednotlivých potenciometrů a přepínačů rozluštil a o rychlém přehledu tak nemůže být ani řeč. Jde samozřejmě o zvyk a potenciometry v podobě „kuřecích hlaviček“ mám jinak naopak celkem rád. Zde se to ovšem designově prostě celé nějak nepotkalo.
Ale dost o vzhledu, pojďme k výbavě. O reproduktoru jsem se již zmínil, kombo je polouzavřené konstrukce a je celolampové. V preampu nalezneme jednu lampu 12AX7WA a jednu 12AU7, v koncovém zesilovači pak dvě lampy EL84. Kombo disponuje jedním kanálem se dvěma módy (low a high gain), což mu zaručuje slušnou zvukovou variabilitu. K ovládání slouží potenciometry Gain, Bass, Middle, Treble, Reverb a Volume. Reverb lze navíc ovládat footswitchem (není součástí balení) a jeho aktivita je vizuálně značena LED diodou na ovládacím panelu. Zadní panel nám nabízí výstup pro externí reproduktor (8 ohmů), linkový výstup a vstup pro footswitch.
Jak to hraje?
Kombo je, jak jsem se již zmínil, jednokanálové, pouze s možností přepínání módu low a high gain. V módu low gain se dostaneme od krystalicky čistého zvuku s velmi slušnou dynamikou a příjemnou kompresí, až ke crunchi, který svým charakterem nejvíce připomíná aparáty Vox či Marshall. Charakter zvuku, jak je u lampových aparátů dobrým zvykem, se nemění jen hodnotou gainu, ale je ovlivněn i hodnotou volume. Při větších hlasitostech zvuk tloustne a stává se hutnějším.
Při přepnutí na mód high gain nečekejte žádné brutálni zkreslení (pořád se pohybujeme v režimu jednoho kanálu), ale spíše o příjemné, zpěvné zkreslení typu overdrive. I při vytočení gainu na maximum je zvuk stále dobře čitelný a konkrétní, ideální na hardrockové vypalovačky ala AC/DC nebo Black Sabbath.
Reverb zní hodně přirozeně a pokud jej nebudete hnát do vyloženého extrému je naprosto dostačující. Kombo si obstojně rozumí i s efekty, ale bohužel nedisponuje efektovou smyčkou.
Závěr
Komu příliš nezáleží na designu komba a zvykne si na hieroglyfy, měl by si kombo vyzkoušet. Po zvukové stránce se totiž jedná o nadmíru povedenou záležitost, což oceníte nejen ve studiu či zkušebně. Dvacet wattů výkonu v pohodě uhraje i nějaký ten klubík či malý sál. A když k tomu přičteme ještě vcelku příznivou cenu, která je pod hranicí 12 tisíc korun, máme tu na poli malých celolampových aparátů dalšího hráče, se kterým je třeba počítat.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.