Soutěž o 4x2 vstupenky na koncert Ivy Bittové a Kytarového kvarteta Aleph
Součástí programu festivalu Moravský podzim v Brně je také koncertní vystoupení Ivy Bittové a Kytarového kvarteta Aleph. Půjde o fenomenální zážitek, kde budete moct zpěvačku slyšet v jiné než obvyklé poloze. Čtyři z vás můžou na celý večer konaný ve středu 13. října od 19 hodin v brněnském Besedním domě vyrazit i s doprovodem zdarma. Stačí správně odpovědět na jednoduchou otázku.
Jak vyhrát 2 vstupenky na Ivu Bittovou s Kytarovým kvartetem Aleph?
Napište správně a včas odpověď na jedinou jednoduchou otázku: Jak se jmenuje úspěšné dvojalbum, které Iva Bittová v roce 1997 natočila s Vladimírem Václavkem?
Odpovědi posílejte do pondělí 11. října 2021 12.00 hodin na email souteze@frontman.cz, do předmětu napište: „Soutěž Iva Bittová“. Čtyři vylosovaní dostanou zdarma 2 vstupenky na celý večer.
EDIT: Děkujeme všem soutěžícím a gratulujeme výhercům 2 vstupenek, kterými jsou: Pavel Pokorný, Martina Vymazalová a Radek Janásek.
Iva Bittová je výjimečnou osobností už sama o sobě. (A propo, věděli jste, že v roce 2004 účinkovala dokonce v newyorské Carnegie Hall jako Elvíra v Mozartově opeře Don Giovanni?) Neobyčejně inspirativní i optikou muzikantů je ovšem program celého tohoto festivalového večera. V Kytarovém kvartetu z roku 2007, napsaném pro Aleph Gitarrenquartett, rakouský skladatel Georg Friedrich Haas rozvinul svůj zájem o práci s nástroji přeladěnými takovým způsobem, aby dosáhl harmonické řady na prázdných strunách. Výsledný zvuk, jenž je výsledkem hry převážně v unisonu, pak „rozostřil“ mikrointervalovými posuny v ladění mezi jednotlivými kytarami. Mezi „čistými“ akordy odvozenými z harmonické řady a mikrotonalitou se tak vytváří napětí, které lidské ucho samozřejmě není schopno pojmout analyticky, nicméně se může nechat unášet zvukovou sytostí celé skladby.
Music for Marcel Duchamp… patří do skupiny prostých monotónních skladeb, které americký skladatel John Cage napsal koncem 40. let a které bývají někdy považovány za předchůdce minimalismu, popisuje český skladatel Martin Smolka, autor úpravy pro kytarové kvarteto: „Je zvláštně tichá, křehká a jemná. Předpis preparace uvádí přesná místa pro uložení gumových proužků (wheather stripping čili těsnění do oken) mezi struny, do uzlů chvění (např. do třetiny délky struny). Zvuk klávesy se kouzelně rozdvojí, slyšíme zároveň tlumený perkusivní zvuk a flažoletový tón. Převážně jednohlasé smyčky jemně bubnují a zároveň je překrývá půvabná zvuková aura z flažoletů. V kytarové verzi hrají každý tón dva. Bubínky napodobí kytarové pizzicato, flažolety flažolety.“
V 2017 složil František Chaloupka Kytarový kvartet č. 1 „Alef“ (pro Aleph Gitarrenquartet) a stejný hudební materiál pak upravil do obsazení pro kytaru a soprán ve skladbě Árie Lilith. Roku 2018 vytvořil další samostatnou skladbu Árie Evy pro soprán a kytaru a o rok později materiál rozpracoval do podoby Kytarového kvartetu č. 2, ke kterému pro premiéru na Moravském podzimu (s vědomím, že na koncertě vystoupí Iva Bittová) přidal zpěvní part. Vznikla tak skladba s názvem Kytarový kvartet č. 2 „Árie Evy“.
Monadologie XXXII – The Cold Trip (2014/2015) je založena na Schubertově písňovém cyklu Zimní cesta. První část (písně 1–12) je zkomponována pro hlas a kytarové kvarteto; ve světové premiéře ji v roce 2016 na berlínském festivalu MaerzMusik uvedla sopranistka Sarah Maria Sun spolu s Aleph Gitarrenquartet. Druhá část (písně 13–24) je určena hlasu, klavíru a laptopu. Anglické texty, pocházející z Langova pera, parafrázují básně Wilhelma Müllera zhudebněné Schubertem.
Členové souboru Aleph Gitarrenquartett (Kytarové kvarteto Aleph) jsou plně oddáni hudbě naší doby. Posláním kvarteta, založeného v roce 1994, je uvádění, propagování a rozvíjení hudebního jazyka a hráčských technik 20. a 21. století, a to na základě intenzivní spolupráce se skladateli, zvukovými inženýry a akustiky. Andrés Hernández Alba, Tillmann Reinbeck, Wolfgang Sehringer a Christian Wernicke vystupují pravidelně na festivalech jako MaerzMusik (Berlín), Guitar Foundation of America (USA), Eclat (Stuttgart), Štýrský podzim (Štýrský Hradec), Varšavská jeseň, Archipel (Ženeva), MusicadHoy (Madrid), Pan Music (Soul), Klangspuren Schwaz (Rakousko) či Time of Music (Viitasaari).
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.