Srovnávací test: Ibanez RG550 1989 vs. RG550 Genesis 2018
Náhodou se mi opět dostal do rukou starší Ibanez RG550 z roku 1989, kterého jsem se začátkem 90. let trochu neprozřetelně zbavil, a při setkání se „starou známou“ mě napadlo, že bych si ji mohl zapůjčit na srovnávací testík s její novější kolegyní v podobě modelu ze současné edice Genesis 2018, která nabízí repliky raných sérií RG550.
Edice Genesis, tvořená „ergéčky“ ve čtyřech odstínech, byla výrobcem uvedena na trh jako připomínka 30. výročí slavného modelu JEM777 (Steve Vai), z něhož tato nástrojová řada vychází. Firma se samozřejmě snažila u novější verze dosáhnout maximální shody s původní sérií RG550, ale vzhledem k jiným pracovním postupům a také nulovým skladovým zásobám některých starších komponent se nejedná o stoprocentní repliku, což ovšem nijak nesnižuje kvalitu výroční kolekce.
Korpus
Lipové korpusy jsou chráněny polyuretanem a Genesis má přesněji konturované hrany, což může být dáno také snížením zbytečně silné vrstvy tvrdého laku, nebo vylepšenou metodou nástřiku. Místo dnes běžně používaného spoje AANJ (All Access Neck Joint) zde shodně najdeme původní řešení se sníženým šikmým profilem a destičkou pro čtveřici vrutů. Kovový plát je u RG-2018 shodný s masivnějším, luxusněji působícím typem používaným v 90. letech např. u vyšších sérií Saber, RG 700, JS apod.
Krk
Obě kytary mají pečlivě zpracované ploché krky typu Wizard, nověji značeného jako Super Wizard (u RG-1989 naměřeno 17.4 mm na 1. pražci a 19.2 mm na 24. pr., u RG-2018 17.1/19.2 mm), ale hodnocení detailních rozdílů profilů krků by v tomto případě byla trochu ošemetná záležitost - vzhledem k ručnímu dobrušování najdeme u dvou nástrojů téměř vždy určité odchylky.
U RG-1989 je krk s hlavicí tvořen dvěma kusy javoru lepeného oválným spojem v prostoru prvního pražce, zatímco u krku RG-2018 s matnějším a do ruky příjemnějším povrchem bylo použito mechanicky stabilnější řešení sestávající ze tří kusů javoru proložených dvěma pláty ořechu a svou roli tu hraje i vystouplá patka pod hlavicí.
Hmatník
Javorové hmatníky o radiusu 430 mm jsou rozměrově zcela totožné, přesně kopírují hodnoty udávané výrobcem (šířka 43 mm - 0. pr., 58 mm - 24. pr.) a novější model se může pochlubit dřevem s výraznější kresbou. RG-1989 má po téměř 30 letech za sebou už přepražcování, takže porovnání typu, usazení či zabroušení 24 jumbo pražců by nebylo příliš relevantní. Nicméně oba nástroje nevykazují v této oblasti žádné řemeslné chyby, po lehké korekci oktáv uspokojivě ladí i v nejvyšších polohách (17. - 24. pražec), mají nízký dohmat a krky spolehlivě reagují na nastavení výztuhy.
Snímače
Vedle konstrukce krku se popisované modely výrazněji odlišují také typem snímačů řady Vintage navržených firmou DiMarzio. Středovým single coilem S1 (magnet Alnico 5) jsou sice osazeny obě kytary, ale původní krkový humbucker V1 plus kobylková varianta V2 byly u RG-2018 nahrazeny současnými modely V7/V8. Zvukové rozdíly ovšem nejsou v celkovém výsledku nijak markantní a novější kombinace navíc umožňuje otrlejším a zručnějším jedincům poměrně jednoduchou modifikaci.
Pokud v rámci upgradu svého RG uvažujete o výměně snímačů za produkty renomovaných značek, tak před koupí nových humbuckerů můžete zkusit vzájemně prohodit magnety u V7 (keramika) a V8 (Alnico 5). Kobylkový humbucker dostane touto úpravou vyšší gain s pevnějšími basy a krkový snímač nabídne transparentnější tón. Dejte si pozor na správné pólování magnetů, ať tuto akci nemusíte opakovat, tak jako se to stalo poprvé mně. Dnes už naštěstí najdete na netu fotky a instrukce jak na to.
Hardware
Spolu s elektronikou tvořenou nožovým pětipolohovým přepínačem, potenciometrem hlasitosti umístěným u novějších verzí o trochu níže od okraje kobylkového humbuckeru a tónovou clonou (500 kOhm), nedošlo u hardwaru řady Genesis k výrazným změnám.
Struny jsou zamčeny v lety prověřeném vibratu Edge (podle mého názoru jedna z nejpovedenějších mechanik na principu Floyd Rose) se zásuvnou hřídelí a ladění obstarávají kvalitní strojky Gotoh SG38/SG381 s rondely typu 07 a převodem 1:16. Z produkce Gotohu je také vibrato, srážeč strun a zámek nultého pražce Top Lock III. Jeho základna je u staršího RG uchycena ze spodu dvojicí inbusových šroubů vedoucích skrz masiv krku, zatímco Genesis má tento segment ukotven z horní strany menšími křížovými vruty.
Zvuk
Předem je třeba zdůraznit, že superstraty s lipovým tělem obecně nedisponují agresivním twangem Telecasteru ani dřevitě syrovými středy Les Paulu, ale svým zvukovým charakterem jsou někde na půl cesty mezi těmito etalony. Na druhou stranu jsou hybridní modely schopny nabídnout širší flexibilitu a pro řadu kytaristů také vyšší komfort hry.
Na sucho se obě „ergéčka“ představila frekvenčně vyrovnaným zvukem s měkčí komprimací a po zapojení do čistého kanálu zesilovače se v mezipolohách 2/4 s rozepnutou cívkou humbuckeru + středovým singlem ukázala nepatrně větší dravost RG-2018, což může být dáno nejen rozdílnými snímači, ale samozřejmě i konkrétním kusem nástroje.
Nové RG tuto vlastnost potvrdilo také po aktivaci zkresleného kanálu a přepnutí na humbuckery, ale starší verze nezůstávala o mnoho pozadu a pro změnu bodovala v crunch rejstříku (především krkový humbucker), kde jsem měl pocit, že jednotlivé tóny zahraného akordu jsou o kousek čitelnější a mají příjemnější výšky. Tady se pravděpodobně projevily charakteristiky snímačů V1 a V7 (vinutí + Alnico vs. keramický magnet).
Ve vodách high-gainu je většina superstratů Ibanez jako doma, což oba modely v plné míře potvrdily jak v beglajtech, tak v sólových partech a v těchto disciplínách byly zcela rovnocennými soupeři. Tón nakopnutý předřazeným Tube Screamerem šel skvěle za rukou a dlouhý sustain zajišťoval pohodlný taping, umělé flažolety, legata atd. Bez problémů se obešlo i různé dekadentnější ohýbání not pomocí dvojzvratného vibrata, které v obou případech drželo ladění a vždy se vrátilo přesně do původní polohy.
Závěr
Pokud vás oslovují moderněji konstruované nástroje, využijete možnosti uzamykatelného vibrata a vyhovuje vám krk se subtilním C-profilem a plošším radiusem, podpořený ergonomicky skvěle navrženým tělem, jehož prvky zcela evidentně kopíruje řada výrobců, tak v případě sérií Ibanez RG550 v podstatě nemůžete šlápnout vedle.
Ibanez RG550 1989 a RG550 Genesis 2018 jsou nejen konstrukčně, ale i zvukově zcela srovnatelné modely, takže případný zájemce o koupi kytary z výroční edice rozhodně nemusí mít pocit, že se ze strany výrobce jedná pouze o marketingový tah.
Kolekce Genesis vyráběná v japonské továrně FujiGen Gakki je dostupná v odstínech White, Desert Yellow, Road Flare Red a Neon Purple. Ceny se na českém trhu pohybují od cca 23 200 do 25 600 Kč podle barevného provedení a firma nabízí také levoruké varianty.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.