St. Vincent sebevědomě koketuje s hudebními žánry
Annie Clark alias St. Vincent na nové desce All Born Screaming nezůstává dlouho na stejném místě. Sebevědomě převléká hudební žánry a je silná v kramflecích, a to jak v naléhavě romantických melodiích, tak i v překvapivě ostrých industriálních přemetech, s nimiž rozumně koketuje.
Pro Annie Clark bylo až dosud její alter ego St. Vincent poplatnou maskou, za níž dosud schovávala řadu negativních a násilných obrazů o světě, zabalených do šlupky emotivních refrénů a empatických aranží. Na sedmé řadové desce All Born Screaming se rozhodla svoji masku na chvíli sundat a hřmí rockovou estetikou jako nikdy předtím.
Potemnělý pomalý otvírák Hell Is Near hnedle vystřídají zneklidňující texty a pokřivené kytarové riffy v písni Reckless, v níž to vře industriálním kontrastem mezi melodií a hlukem. Provokativní synth pop tu jde ruku v ruce se syrovou subjektivní zpovědí, v níž St. Vincent pokračuje i ve funkově pojatém singlu Big Time Nothing, vypovídajícím o falešnosti online života.
Další funky riff ve stylu Talking Heads vévodí titulní a závěrečné skladbě All Born Screaming, zatímco ze skladby Violent Times podprahově zní skrze napínavé dechové aranže filmová klasika James Bonda. Hravost a melodickou pestrost Broken Man nabourá řinčivý Dave Grohl (ex-Nirvana, Foo Fighters) se svými bubenickými synkopami, který svůj energický feeling přenesl i do drsné skladby Flea.
Píseň Breathless dýchá emocionální intenzitou Nine Inch Nails, nepředvídatelně se vine mezi dream popem, alternativním rockem, industriálem a elektronikou z osmdesátek. Krásu v chaosu se pokouší Annie najít ve skladbě Sweetest Fruit, v nejztřeštěnějším tracku celého alba.
Co na desce oceníte jako muzikanti?
Syntezátory, špinavé kytary i prvky moderního rocku mají u St. Vincent novátorský punc, který píše další kapitolu její hudební pouti. Ironii i zábavnost tu podtrhuje všudypřítomný synthpopový groove, jenž hudebnice kombinuje s jinými hudebními odchylkami. S vervou se pouští do muzikantských jamů, v nichž na jedné straně tanečně bublají klávesové nástroje, zatímco jim srdnatě odpovídají energické bicí, rockové kytarové riffy a dunivá basa. Annie si desku produkovala sama a odvedla poctivou práci. V nových skladbách spojila kompoziční zručnost s neobvyklou škálou zvukových prvků, které sebevědomě servíruje v klamném surreálním duchu bez bázně a hany.
St. Vincent – All Born Screaming
Total Pleasure Records, 00:41:14
synth pop/pop/rock
80 %
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.