Studiový zvuk Briana Maye v songu Tie Your Mother Down
Známou rockovou vypalovačku Tie Your Mother Down složil kytarista Brian May už v roce 1968, ale spoluhráčům ze své domovské kapely Queen ji představil až o osm let později, kdy britské kvarteto skladbu také zařadilo na pozici prvního tracku svého pátého studiového alba A Day at the Races (1976).
Aranžmá songu, jehož podstatná část vznikla na ostrově Tenerife, kde se May v té době připravoval na doktorát v oboru astronomie a neopomněl si na cestu vzít také akustickou kytaru, mělo být podle autora původně výrazně odlišné od výsledné verze, která se nakonec objevila na albu.
May uvažoval o zásadním přepracování refrénu, intra i změně názvu, ale poté, co pracovní variantu přehrál Freddiemu Mercurymu, jej frontman přesvědčil, aby skladbu ponechal v originální podobě, což se později ukázalo jako velmi prozíravá volba, protože Tie Your Mother Down se téměř okamžitě po vydání stala jasným hitem a Queen ji zařazovali na playlisty většiny koncertních turné.
Produkci LP A Day at the Races, natáčeného v britských studiích Wessex, Sarm East a The Manor, si poprvé vzali na starost sami členové kapely a společně se zvukovým inženýrem Mikem Stonem se jim podařilo docílit eklektického zvuku, na kterém má nezanedbatelný podíl také typický sound Mayovi kytary Red Special a oblíbených komb Vox.
Kytary
Dnes už legendární Red Special má zajímavou genezi – kytaru začal stavět v roce 1963 tehdy šestnáctiletý Brian se svým otcem Haroldem, většina dřevěných součástí pochází ze starého krbu z 18. století (na některých místech kytary jsou patrné i dírky po červotoči) a výroba tohoto originálního kousku trvala celé dva roky.
Částečně dutý korpus má základ z laťovky pokryté dubovými pláty a mahagonovou dýhou, krk nese dubový hmatník s 24 pražci, speciální kobylka je z hliníku, u vibrata byla použita stará nožová ostří, pružiny z motorky a hřídel páky je vyrobena ze součásti jízdního kola. V nástroji byl integrován také zkreslovací obvod z vintage overdrivu Vox, jenž byl po čase odstraněn a otvor po ovladači překryla nálepka v podobě perleťové hvězdy.
Při nahrávání tracku Tie Your Mother Down použil May na svém Red Specialu, osazeném trojicí single coilů Burns Tri-Sonic a řadou malých spínačů, kombinaci kobylkového a středního snímače v sériovém režimu, takže obě cívky fungovaly jako humbucker a pro doprovodnou hru měl potenciometr hlasitosti na cca polovině dráhy, zatímco u sólových pasáží jej většinou vytáčel téměř naplno.
Kytarista si oblíbil struny britské značky Rotosound a v tomto případě padla volba na typ British Steels o překvapivě tenkých průměrech .008, .009, .011, .016, 0.22, .034 (později používal také BS9 British Steels 9-42 nebo značku Optima), funkci trsátka zastala anglická sixpence a v sóle můžeme slyšet skleněný bottleneck.
Efekty
Z kytary vedl signál do jednoduchého treble boosteru Dallas-Arbiter Rangemaster s ovladačem Set vytočeným na nejvyšší hodnotu – stále zapnutý efekt se dobře pojil se středovým charakterem nástroje, dodával tónu potřebný sustain s lehkou kompresí a zároveň ořezával spodní frekvence zesilovače, což mělo pozitivní vliv na artikulaci celého spektra a čitelnost kytarových partů ve finálním soundu kapely.
Zesilovače a boxy
Za boosterem bylo zařazeno kombo Vox AC30 TB z poloviny šedesátých let, osazené dvojicí dvanáctipalcových reproduktorů Celestion G12 Alnico Blue. May využíval výhradně kanál Normal s citlivějším vstupem High, potenciometrem tónové clony Cut na nule a zcela vytaveným Masterem.
Dané nastavení sice dávalo pořádně zabrat koncovým elektronkám EL84, ale odměnou byl organický a pro Maye signifikatní zvuk s pořádnou porcí masivních středů. Mimochodem, některé speciální série Voxů, jako např. exkluzivní model AC30 Brian May Custom Limited Edition s červeně lakovaným šasi, jsou vybaveny pouze upraveným obvodem kanálu Normal doplněným vestavěným boosterem a z klasických ovladačů zde najdeme jen Volume.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.