Suhr Classic S: když vás nebaví kompromisy
Čím dál častěji se v oblasti hudebních nástrojů setkáváme s nástroji vyrobenými ze dřevin pochybných zvukových vlastností i kvality. Hledání kvalitního a zároveň cenově dostupného nástroje se tak stává otázkou řady kompromisů. Pokud vás však kompromisy nebaví, sáhněte po kytarách Suhr. U tohoto výrobce funguje vše ještě podle starých pořádků a mnou testovaný Suhr Classic S SSS MN VY byl nekompromisně vynikající.
Jak to vypadá?
Co do vzhledu máme před sebou klasickou kytaru typu Stratocaster, pouze s lehce modifikovanou hlavou. Materiálové složení je poctivé, podle starých dobrých tradic. Tělo je z olše, krk spolu s hmatníkem z javoru. Dvaadvacet pražců je zasazeno a začištěno bez nejmenší chybičky a i kdybych sebevíc chtěl, žádnou chybičku jsem nenašel ani v dalším zpracování nástroje. Tenká vrstva laku na těle kytary dává dřevu možnost dýchat a rezonovat, což se – jak si popíšeme později – pozitivně projevuje na zvuku nástroje
Kytara je osazena třemi single coil snímači Suhr V60, které díky technologii SSCII (Silent Single Coil System II) neprodukují téměř žádný pro singly typický brum. Mechaniky jsou firemní, zamykací a fungují rovněž na výbornou. Struny přechází přes nultý pražec z umělé slonoviny na straně jedné, do jednozvratného tremola od firmy Gotoh na straně druhé. Ovládání je standardní, tedy pětipolohový přepínač snímačů a potenciometry Volume a 2 x Tone.
Kytara je již z výroby skvěle seřízena a pokud nejste zastánci nějakých extrémů v nastavení nástroje, nemusíte se o seřízení vůbec dále starat. Mě se na ono tovární nastavení a seřízení hrálo příjemně a kdybych byl vlastníkem tohoto skvostu, zřejmě bych to tak nechal na věky.
Jak to hraje?
Již při prvním hrábnutí do strun na sucho je znát dlouhý a vyrovnaný sustain. Díky zmíněné tenké vrstvě laku na těle kytary jsou citelné i skvělé rezonanční vlastnosti nástroje. Ale na tento nástroj dlouho jen tak na sucho hrát nevydržíte. Vyloženě vás láká zjistit, co se v něm skrývá, když do něj pošlete trochu „šťávy“.
Pokud jste stejně jako já „vyškolení“ z klasických Stratů, stahovat Volume při každé pauze ve hraní, kvůli brumu snímačů, budete z počátku trochu nervózní, zda nemáte stažené Volume pořád, neboť brum snímačů je zde skutečně minimální. Technologie SSCII redukuje brum a to bez přímého vlivu na zvuk snímačů, což je chvályhodné a přínosné. Po čase si ovšem rádi přivyknete a začnete si užívat tohoto luxusu.
Jinak zvuk nástroje vás přenese někam do šedesátých let. Mně osobně nejvíce připomněl podpisový model Fender SRV Stratocaster. Kytaře ovšem nechybí ani osobitost. Neztratíte se s ní prakticky v žádném stylu od blues, funky, pop, přes art rockové plochy až po hutný hard rock, který se nemusíte bát nakrmit ani pořádnou porcí overdrivu či distortionu. Snížený brum snímačů vám to bez problémů dovolí. Samozřejmostí jsou i cinkavé výšky a kovové basy při krystalicky čistém zvuku, zejména v oblíbených mezipolohách snímačů.
Zamykací mechaniky drží spolehlivě ladění – a tak se nemusíte bát ani sem tam trochu víc zalomcovat pákou tremola. Pokud hledáte kytaru typu Stratocaster a z nějakého důvodu nechcete, nebo vlastně ani nemusíte mít přímo Fender, je Suhr Classic S možná tou nejlepší volbou. Určitou konkurencí už pak můžou být snad jen nástroje Sandberg.
Závěr
Kdybych věděl, že se tím nedopouštím zrady na mé celoživotní lásce, kytarách Fender, řekl bych bez váhání, že tahle kytara hraje možná lépe než její originální předloha. Kytara je jak po řemeslné, tak po zvukové stránce dotažená do nejmenších detailů a přitom její cena není zase tak astronomická. Pětasedmdesát tisíc korun českých za takto špičkový nástroj, který vám bude věrně sloužit dost možná celý život, to se prostě dá akceptovat. Luxusní gigbag je v ceně. A jako bonus pro ty, co si na to potrpí, nechybí ani nápis Made In USA na zadní straně hlavy kytary.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.