Přejít k hlavnímu obsahu
„Letos se velmi těším na vystoupení Billie Eilish, která v našem regionu ještě nikdy nehrála,“ říká Tamáš Kádár. | Foto: archiv Szigetu
„Letos se velmi těším na vystoupení Billie Eilish, která v našem regionu ještě nikdy nehrála,“ říká Tamáš Kádár. | Foto: archiv Szigetu
Lukáš Nedomlel -

Tamáš Kádár (Sziget festival): Nejvíc si užívám koncerty, kde cítím, že se děje něco zvláštního

Generálním ředitelem renomovaného Sziget festivalu v Budapešti, který letos slaví třicet let od prvního ročníku, je Tamáš Kádár už od roku 2011. Kromě zavedených jmen se na festivalu snaží ukázat „grassroot“ neboli začínající umělce různých žánrů: „Myslím, že vidět tyto hvězdy zítřka je určitě něco, co může hudebníkům přinést inspiraci,“ dodává. Je mimo jiné hrdý také na to, že Sziget je organizace, která není závislá na žádných státních grantech nebo dotacích. Letos se festival koná v termínu 10. až 15. srpna a vystoupí na něm třeba Billie Eilish, Imagine Drangons, Bonobo, Foals a řada dalších.

Letos je to třicet let od prvního ročníku Szigetu. Co se podle vás za dobu existence festivalu nejvíce povedlo a na čem byste chtěl do budoucna ještě pracovat?

Za největší úspěch považuji, že se nám za těch třicet let podařilo Sziget rozvinout v jeden z nejlepších evropských festivalů, ale zároveň zachovat jeho přátelskou a rodinnou atmosféru. Bez ohledu na velikost si naši hosté mohou na Szigetu užívat absolutní svobodu a radost.

Vždycky je co měnit nebo zlepšovat. Letos se velmi silně zaměřujeme na nabídku služeb pro návštěvníky a jejich pohodu. Na to právě teď vynakládáme velké úsilí.

Za hranicemi Maďarska je Sziget považován za jeden z nejrenomovanějších festivalů v Evropě. Jaká je pozice festivalu na domácí scéně?

Sziget je zdaleka největším festivalem v Maďarsku, a to nejen kvůli návštěvníkům z více než sta zemí, ale také kvůli obrovskému počtu místních návštěvníků. Za třicet let se Sziget stal jakousi institucí maďarské festivalové scény a největší kulturní událostí v Budapešti.

Jak Covid-19 ovlivnil organizaci tak velké akce, jakou je Sziget?

Během pandemie jsme vynechali dva ročníky, což bylo náročné nejen z finančního hlediska, ale i psychicky pro tým a naše fanoušky.

Jaké výzvy podle vás čekají live event odvětví, jako jsou právě hudební festivaly, a jak se jim může Evropa postavit?

Myslím, že letošní rok bude prvním „normálním“ rokem po Covid-19, kdy menší festivaly a organizace budou muset o své fanoušky bojovat, zatímco větší značky by mohly mít potřebnou důvěru fanoušků. Což je naprosto opačná situace než v posledních třech letech. Myslím, že velký otazník panuje kolem inovací a toho, jakou cestou se většina festivalových značek vydá, aby nejen zvládla návrat po pandemii, ale zároveň nastavila nové standardy a cesty. Čeká nás turbulentní období a je potřeba být připraven pružně reagovat.

Co stálo za rozhodnutím zkrátit festival Sziget ze sedmi na šest dní?

Již v letech 2018 a 2019 jsme zjistili, že sedm dní plus cesta může být pro mnoho našich návštěvníků příliš dlouhá doba, zejména pokud jde o festivalovou dovolenou, kterou Sziget pro mnoho z nich je. Mít prostředky na tak dlouhou party se zdálo být pro mnoho našich hostů výzvou. Také naše okolí, obyvatelé čtvrtí v blízkosti Ostrova svobody, žádali kratší dobu. Takže tyto prvky dohromady nás přiměly jeden den ubrat, ale stále jsme jednou z nejdelších party na mezinárodní festivalové scéně.

Kolik návštěvníků přijíždí ze zahraničí v porovnání s domácími návštěvníky?

Poměr místních a zahraničních návštěvníků je zhruba půl na půl, avšak zahraniční návštěvníci obvykle přijíždějí na delší dobu než místní, kteří se účastní pouze na jeden nebo dva dny.

Těšíte se na nějaké nové účinkující v programu? Do jaké míry se Sziget snaží reprezentovat a podporovat alternativní nebo nastupující umělce?

Každoročně představujeme mnoho začínajících umělců nebo kapel a DJs, kteří nejsou známí na mezinárodním poli, ale pouze na místním trhu. Vždycky se dá narazit na něco nového a zajímavého, nicméně letos se velmi těším na vystoupení Billie Eilish, která v našem regionu ještě nikdy nehrála.

Předpokládám, že většina vašich faktur je placena a vystavena v eurech. Jak moc je pro vás problematické, že v Maďarsku platíte ve forintech?

Téměř všechny náklady na umělce se platí v eurech nebo dolarech, takže čím slabší je forint, tím je to pro nás těžší. Situace místní měny je rozhodně rizikem, které musíme pečlivě sledovat.

Jaká je dnes situace hudebních promotérů v Maďarsku? Vy jako Sziget si stojíte ze jasným poselstvím za rovná práva pro všechny bez výjimky. Odráží se to nějak v podpoře festivalu ze strany politické reprezentace v zemi?

Sziget má své hodnoty již od prvního ročníku a tyto hodnoty se nemění – bez ohledu na to, jak vypadá aktuální politické prostředí. Za posledních třicet let jsme toho v naší zemi zažili hodně a jsme hrdí na to, že jsme organizace, která není závislá na žádných státních grantech nebo dotacích.

Co se vám líbí, respektive co oceňujete na hudebnících na koncertech? Které koncerty se vám líbí nejvíce?

Myslím, že základem všeho je zábava publika a interakce, energie mezi umělcem a jeho publikem. Nejvíc si užívám ta vystoupení, koncerty, kde cítím, že se děje něco zvláštního, že se utváří nějaká zvláštní atmosféra a kde už ani nevíte, kolik času uplynulo.

Jaká kritéria zohledňujete při výběru umělců pro festival?

Snažíme se zvát umělce všech žánrů, abychom návštěvníkům poskytli plnohodnotný zážitek, a samozřejmě se snažíme oslovit ty nejlepší a nejoblíbenější umělce ze všech žánrů. Není to snadný úkol, není samozřejmé, že se vám podaří dostat na festival všechny umělce, které si přejete.

Existuje na Szigetu nějaký vzdělávací program zaměřený na hudebníky?

Neexistuje žádný zvláštní workshop nebo vzdělávání pro hudebníky, nicméně máme seznam pódií, kde se snažíme ukázat „grassroot" nebo začínající umělce různých žánrů. Myslím, že vidět tyto hvězdy zítřka je určitě něco, co může hudebníkům přinést inspiraci.

Máte čas v průběhu festivalu vidět něco z programu? Kolik koncertů za festival stihnete a na co letos nejvíc těšíte?

Ano, samozřejmě trávím hodně času sledováním show, koncertů a DJ setů, v průměru za den zhlédnu alespoň čtyři až pět interpretů – někdy celý koncert, někdy jen část, ale čas užít si festival naštěstí mám.

 

Bio: Tamáš Kádár se narodil v roce 1975 v Budapešti, po krátkém pobytu v Německu vystudoval střední školu Eötvös József a poté žurnalistiku/komunikaci na Kodolányi János College. V devatenácti letech začal pracovat jako prodejce reklamy v Radiu Bridge a o dva roky později založil společnost Berg Média Budapest, která se v roce v nultých letech rozrostla na největší mediální agenturu v Maďarsku. Spoluzaložil EstFM a později se stal většinovým vlastníkem vzniklé rozhlasové stanice Radiocafé 98,6, která byla klíčovým hráčem a inovátorem na budapešťském rozhlasovém trhu. Po prodeji rozhlasové stanice se stal generálním ředitelem společnosti Est Média, kde se podílel na spuštění NeoFm a zároveň na budování jejího portfolia. Od roku 2011 je generálním ředitelem festivalu Sziget.

Tagy Sziget rozhovory Tamáš Kádár hudební festivaly

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Lukáš Nedomlel
Vystudovaný žurnalista a občasný PR pohůnek, který jednou za uherský rok vyplodí něco ke čtení a jinak se věnuje naplno produkční práci pro řadu tuzemských hudebních projektů – Beseda u Bigbítu, Hudební ceny Vinyla, Kabinet múz, Midi Lidi nebo PR Stage.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY