Technologie při učení používáte? A mohl bych to vidět?
Jeden z článků v této sérii už podobnou myšlenkou začínal, ale u tohoto tématu je potřeba to zopakovat. Dvacáté století už skončilo. A nebojte se, učitelé si všimli. Rozhodně přestává být běžné, že kantor vaší ratolest pošle cvičit před zrcadlo s tím zvláštním očekáváním, že buď bude hrát poslepu a kontrolovat techniku v odraze, nebo bude šilhat jedním očkem na nástroj a druhým do zrcadla.
Zaprvé to nefunguje, zadruhé by to dítěti mohlo zůstat. A zatřetí: není pro to ale vůbec žádný důvod. Skoro každý student hudebního nástroje má dnes v kapse mobil s foťákem nebo kamerou a ty přece dokážou zachytit víc, než čeho si všimnete v zrcadle.
Dobu hraní před zrcadlem mají skoro všichni dospělí muzikanti v živé paměti. Je to základ, kterým si mnozí z nás prošli – nepohodlný až krkolomný a vysoce nepraktický, zejména pro ty, kteří si nenalhávají, že se umí soustředit na dvě věci zároveň. Dnešní žáci hudebních škol jsou na tom lépe. Mohou si pomoci něčím, co mají v ruce většinu času, kdy nesvírají kytaru, housle nebo paličky – telefonem. A ještě jim nikdo nemůže říci ani popel, skutečně tím pracují na svém zlepšení.
„Nahrávání se a poslouchání se je zanedbávaná výuková metoda. Přitom je to to nejlepší, co můžeš udělat, nahrát se a hned si to poslechnout. Je to naprosto super věc, kterou máme dneska k dispozici úplně všichni, vezmeš mobil a natočíš si to,“ rozjímá Eduard Štěpánek, bubeník v kapelách Abraxas a #Černá. „Spousta muzikantů si ani neuvědomuje, že je budou jednou poslouchat lidi a ta jejich hra s publikem musí něco dělat. Ta jejich hra nemůže být humpolácká, vždyť se hraním dá vyjádřit tolik věcí, dynamikou a podobně,“ dodává Eda, který je zároveň učitel bicích a s videem pracuje s žáky běžně.
Výhoda toho, že dneska vezmete telefon a natočíte se, pak si to rovnou na tom telefonu přehrajete zpátky a vidíte každý detail v klidu a soustředěně, je nedocenitelná. Když na něčem pracujete sami, můžete si případně rovnou i najít, jak to udělat správně, nebo jak to udělat lépe online. Učitelé u svých žáků využívají videa i k tomu, že jim ukazují chyby v postoji, v držení a podobně, které by se mohly negativně projevovat na jejich zdraví. „I když pracujeme třeba na nějaký technice, tak si to nahrajeme. A když se bavíme o tom jak je nebo není uvolněnej, já mu to můžu rovnou ukázat ve videu a zapracujeme na nápravě,“ říká Eda.
Edovi žáci mají navíc často jako metu ve výuce nahrávání play along videí (videa, ve kterých muzikant hraje přímo se skladbou). „Já jsem to u svých žáků zavedl na pravidelný bázi, protože je to pro ně nejlepší motivace tu skladbu hrát, když to třeba jinak nikdo neuslyší. Jeden žák to první video dal mamince k narozeninám,“ říká Eduard o dalších výhodách. „Zapojíme mikrofony na celý bicí, poladíme světla, jako bych točil svoje video. Samozřejmě, když pak to video točíme na tři kamery, máme mikrofony na bicích a já to pak stříhám, to už je trochu pozdě bycha honit, jak to nahrajou, tak to nahrajou. Ale můžeme se od toho zase odpíchnout dál a říct si tady to bylo takový, tak příště budeme pracovat na tomhle aspektu, abychom to posunuli k dokonalosti,“ uzavírá.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.