Přejít k hlavnímu obsahu
Teenage Engineering OP-XY
Teenage Engineering OP-XY
Dusan Krejdl -

Teenage Engineering OP-XY #2: Tři samplery pro popelku

Kdybych měl vypíchnout jednu jedinou vlastnost nebo přidanou hodnotu nového operátora OP-XY od Teenage Engineering, pak to bude neskutečná rychlost, se kterou vytvoříte smysluplný groove. Opakuji se, vím, ale tady rčení o matce moudrosti sedí. Za dvě měsíce se mi v adresáři tísní více než dva tucty hudebních nápadů a dobrá polovina mi přijde funkční, z jednoho se nejspíš stane náš podzimní singl, další jsme rozpracovali a vypadá to, že jsem konečně našel platformu pro svůj glitch/ambientní projekt. O tom ale dnešní článek nebude, musím se s vámi totiž podělit o radost, kterou mi udělala jedna konkrétní součást XY.

Nakrmte OP-XY svými nástroji

Jak už jsem psal v předchozím dílu, OP-XY je plnohodnotný groovebox s vlastní syntézou (které se budu také ještě věnovat, protože jsem přišel na to, že je daleko barevnější, než se mi zpočátku zdálo). Pokud ovšem budete chtít překonat počáteční fázi ladění zvuků a mezitím si vysamplovat nějaký svůj oblíbený nástroj z vlastní sbírky, zvolíte jednu ze tří možností, kterou vám OP-XY nabízí: drum sampler, one shot sampler a multisampler. Každý z uvedených samplerů se chová jinak, takže si je pěkně rozebereme.

1. Drum sampler nejen pro bicí

Název prvního z nich je naprosto vypovídající. Tady ale musím hned zmínit důležitou vlastnost drum sampleru, která jej odlišuje od předchozích operátorů. Zatímco v OP-1, OP-1 field a OP-Z byly samply rozložené do jedné zvukové stopy, která tvořila takzvaný kit, do OP-XY můžete nasamplovat čtyřiadvacet samostatných zvuků, každý o maximální délce dvaceti vteřin, ty následně uložit do presetu a vytvořit z nich vlastní kit. Ten si ale můžete skládat podle svého a každý zvuk navíc upravovat dle libosti (ladění, směr přehrávání, pan, hlasitost atd.). Vysamplovat si tedy například starou 808-čku zvládnete během pár minut.

Drum sampler ale můžete využívat i kreativně třeba pro kytarové smyčky nebo vokály. Limitováni jste jen pamětí RAM, která unese nějakých 40 MB samplů a dál vás nepustí. Ano, není to mnoho, ale dá se s tím pracovat, jen musíte více plánovat. Navíc beta testeři potvrdili, že skutečný limit je nastavený na 64 MB a do budoucna se s ním počítá.

Teenage Engineering OP-XY

2. One shot sampler – není sampler jako sampler

Pak tu máme docela obyčejný one shot sampler, takový, jaký z operátorů už znáte, akorát s prodlouženým limitem. Ten se kromě samplování jednoduchých nástrojů bez potřeby multisamplingu hodí na nahrávání různých ruchů, atmosfér, nebo smyček všeho druhu. Osobně ho používám na samplování melodií ze sekvenceru, které následně obrátím a používám buď jako předznamenání blížící se melodie/zvuků, anebo rovnou přimíchám do stávající smyčky. To dělám hlavně u bicích, zvuk si ale předtím náležitě upravím, především ve filtru, který následně proženu LFO.

A tady se hodí zmínit ještě jedna relativně skrytá funkce OP-XY, kterou ale používám velmi často a její objevení bych označil pojmemem game changer. Dobře, přehráním, ale užitečná vlastnost to rozhodně je. Pokud totiž ve vámi zvoleném tracku stiskněte tlačítko SHIFT a následně tlačítko pro TRACK, objeví se vám skryté submenu, ve kterém si můžete nastavit řadu vlastností každé z osmi stop. Já tu vyzdvihnu dvě, které sám často používám.

Teenage Engineering OP-XY

Tou první je high pass filtr, který je nezávislý na filtraci uvnitř nastavení samotného samplu funkčními klávesami M1-4. Nastavuju ho skoro až na konci celého procesu, kdy mám fungující smyčku a všechny hlasitosti nástrojů ve správném poměru. Pak přichází čas na ořezání frekvencí, které interferují s bicími a basou a dělají nápad zbytečně zahuhlaný a nástroje méně čitelné. Stačí malinko, jako když solíte polívku, tři špetky je moc, jedna málo. A nebojte se k nastavení průběžně vracet a měnit hodnoty podle ucha, obzvlášť pokud v průběhu času přidáváte další nástroje. Toto je obrovská výhoda OP-XY například oproti OP-1 field – neustálé cizelování zvuku má prostě ve svých genech a dovolí vám to. Zaplať pánbů, chce se mi napsat.

Dalším parametrem, se kterým si rád hraju, je width. Jeho jediným úkolem je rozprostřít zvuk v dané stopě do stereo obrazu podle vaší volby. K dispozici máte škálu od 0 do 100 % a je jen na vás, jak chcete, aby se zvuk v dané stopě choval. Často stačí hodnota někde mezi 25–35 % a už slyšíte decentní pohyb tonů/beatů v prostoru. Nebojte se ale experimentovat, třeba u perkusních zvuků nastavených na 100 % vznikne jakýsi všeobjímající efekt, jakoby kolem ohně zasedlo hned několik rytmerů, kteří si předávají jednotlivé úhozy mezi sebou.

3. Zažijte slast, multisampler přichází

To nejlepší jsem si nechal na konec. Oba způsoby samplování, které se zase tak moc neliší od těch předešlých z OP-1 a OP-Z, tu přece jen doplňuje jedna novinka a tou je plnohodnotný multisampler. Ten vám pomůže do OP-XY převést váš oblíbený nástroj a je jedno, jestli půjde o jiný synťák, piano, klavír, klarinet, flétnu, kytaru, vibrafon nebo třeba hoboj. Prostě nasnímáte jednotlivé tóny do prostředí multisampleru a voilà – váš nástroj je uvnitř malé krabičky k dispozici pro další hrátky.

V praxi stačí, když do multisampleru nahrajete jen pár not a necháte ho, ať si ty chybějící sám dopočítá, umí to moc dobře. Nástroje s kratším dozvukem si ale rádi nasamplujete kompletní, klidně i dvě oktávy, které vám operátor dovolí. Výhoda multisampleru tkví hlavně v tom, že je zvuk nahraného nástroje daleko věrnější a hra na něj expresivnější, a to i díky klávesám citlivým na sílu dotyku.

Teenage Engineering OP-XY

Na netu se už teď pohybuje několik sad zvuků připravených právě pro multisampler, některé jsou zdarma, za jiné dáte pár dolarů. Nejenže vám to ušetří práci, ale hlavně v nich třeba najdete nástroje, které sami nevlastníte a chcete je do svého zvuku zakomponovat.

Výbornou zprávou je, že OP-XY se při následném ukládání zvukových sad/kitů chová stejně jako jeho předchůdci. Po vysamplování nástroje stačí, když dlouze podržíte číslo stopy, ve které pracujete, a vyskočí vám okénko s možností uložení celé sady pod vlastním názvem do složky custom. Tudíž nehrozí, že byste si při opětovném použití museli celou řadu poskládat znovu, prostě nástroj vyvoláte z menu a můžete hrát.

Tak je to alfa, nebo beta?

Nakonec této kapitoly shrnu nejnovější dění kolem OP-XY. I když jde o nejlepší nástroj, který jsem kdy držel v ruce, zdá se, že jeho firmware projde ještě řadou obměn a vylepšeními. Naštěstí kluci v Teenage Engineering nejsou hluší a první updaty po novém roce hasily chyby, které se objevily v mladších verzích operačního systému.

A těch chyb je celá řada a projevují se různě. Tou nejzásadnější je nemožnost naplnit celou kapacitu nástroje, která činí 8 GB. Sám výrobce doporučil zatím nechodit přes 4 GB a problém řeší. Osobně mám v OP-XY něco málo pod 2 GB dat a kromě velmi pomalého nabíhání po zapnutí funguje celkem slušně. Celkově to znamená, že mi občas zadrhne grafika, anebo naskočí chybová hláška a nástroj musím vypnout a zapnout.

Zatím jsem nepřišel o žádná data, ale raději pravidelně zálohuju, aby nedošlo k velmi nemilému překvapení při náhodném smazání systému, které se v některých reportech objevilo. Hard rest lze vyvolat i chybnou kombinací kláves po startu, takže vám ji raději ani psát nebudu, abyste nepřišli k úhoně.

Teenage Engineering OP-XY

Co se ale potvrzuje a je to velmi příjemným překvapením, je výdrž baterie, která je opravdu ohromná, a tak se nemusíte bát jamovat po celý den a večer se ještě jednou k nápadům vrátit, aniž by vám došla šťáva.

Příště se podívám na zub interním synťákům a projdeme si nastavení zvuků, které se tváří jednoduše, ale je celkem komplexní.

Tagy Teenage Engineering OP-XY recenze

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Dušan Krejdl
Člen dua echoing souls, zpěvák, skladatel, ale také fotograf a videomaker.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY