Tereza Hrabini: Sny o hadech se staly symbolem mého alba
Z brněnského uměleckého podhoubí vyrůstají nové a nadějné osobnosti, spojující hudbu s poezií a výtvarnem. Jednou z nich je i Tereza Hrabini, jež svou sólovou tvorbu navazuje na předchozí dvojčlenný projekt Ether Eal. Na přelomu letošního srpna a září jí u Indies Scope vyšlo debutové EP Přerod, které si rychle získalo pozornost široké hudební obce kombinací hypnotického vokálu, jemné elektroniky a introspektivních, potemnělých textů (nezřídka jde o zhudebněné básně Evy Černé). Terezu jsme zastihli na krátký rozhovor během prezentace nejnovějších počinů labelu Indies Scope v pražském Skautském institutu.
Jak vznikla vaše spolupráce s Tomášem Tkáčem z labelu Divnosti?
Vznikla celkem náhodou, oslovila jsem Tomáše a poslala jsem mu své demonahrávky. Pak jsme se asi čtyři měsíce scházeli a tvořili. Bylo to fajn, myslím, že se nám podařilo zachovat autenticitu každé písničky a často ještě více vyzdvihnout původní záměr.
Jak vypadala vaše komunikace o tom, co by každá skladba zvukově potřebovala?
Myslím, že hodně toho šlo vyčíst z původních demonahrávek a vždy jsem detailně popsala, co chci kterou skladbou říct.
Jaký byl váš primární hudební nástroj v předchozím projektu Ether Eal?
Můj primární nástroj je klavír a hlas. Mezi lety 2016 a 2018 vzniklo osm nahrávek ve spolupráci s kytaristou Jiřím Sedlákem, do světa jsme poslali čtyři. Zpěv jsem nahrávala u Kamila Dandy v Aluna Records.
Fungují oba projekty paralelně, nebo se éra s Ether Eal uzavřela a teď nastal čas na sólovou tvorbu?
Myslím, že se navzájem prolínají. Ether Eal teď vnímám jako své první album – nebo spíš EP, jehož tvorba mě určitě trochu posunula a umožnila mi ujasnit si, jakým směrem bych se dál chtěla vydat.
Vznikaly texty pro vaši sólovou debutovou desku čerstvě, cíleně, nebo tam jsou i „šuplíkovky“?
Vždycky jsem si dost psala do šuplíku, ale sama jsem spíš přímočará a měla jsem touhu zachytit emoce a nálady v méně konkrétních obrazech. Je pro mě důležité, aby sdělení zůstala otevřenější pro osobní interpretaci každého posluchače. Náhodou jsem v knihkupectví objevila básnickou sbírku Evy Černé. Básně mě velmi oslovily a inspirovaly k další tvorbě.
Jak vnímáte současnou brněnskou literární scénu? Kdo vás kromě Evy Černé, též brněnské autorky, dále zaujal?
Vnímám, že literární scéna (nejen) v Brně žije. Obecně mám ráda například Filipa Klegu, Dominika Bárta, Bernardetu Babákovou, mimo Brno třeba Tomáše Čadu, Jana Těsnohlídka nebo Alžbětu Stančákovou.
Jste vedle hudební tvorby paralelně stále činná v literární oblasti?
Ne nijak výrazně, aktuálně si píšu básničky, texty, povídky spíš jen do šuplíku. Nicméně vystudovala jsem žurnalistiku a okolo psaní se motám mnoho let a občas mě i živí. V minulosti jsem v Brně organizovala autorská čtení básní a sem tam jsem se podělila o svou tvorbu. Tuto činnost jsem zahájila s kamarádkou pod záštitou pořadu o kultuře, který jsme spolu vedly na studentském Radiu R.
Čím jste se inspirovala při vzniku vizuálu k albu Přerod?
Loni jsem šla poprvé sama poutnickou cestu z Porta do Santiaga de Compostela. První i poslední den byla bouřka a v té době se mi často zdály sny o hadech. Staly se tak pro mě symbolem alba a jeden je také na obalu desky. Celkově ale vizuál ovlivnilo focení s fotografkou Daryou Rasokhinou.
Jak to vypadá se vznikem videoklipu k písni Řeka v zimě, jehož fragment jsme měli možnost vidět na setkání s Indies?
Příští týden máme v plánu dotočit poslední chybějící scény a doufám, že potom bude klip brzy venku.
Jak snadné či naopak složité je pro vás dostat se do tvořivé hladiny mysli při tvorbě hudby? Skládáte cíleně a plánovaně, nebo nápady přicházejí v nestřežených chvílích?
Nejde to vždycky. Odmalička mě asi tak jednou za dva roky přepadne touha tvořit – psát a skládat hudbu. V takovém období většinou dostávám jasné nápady a během pár hodin (někdy dnů) vše dokončím. Pro tvorbu je pro mě důležitá samota a spojení s duší, s Bohem...
Jak bude vypadat živé provedení vašich skladeb?
Budu hrát s doprovodem kytaristy Andreje Kovalevského. Ráda vrstvím hlasy pomocí looperu, kombinuju push a živé hraní na klávesy.
Nadcházející koncerty u příležitosti křtu EP Přerod:
21. 12. Praha – Čítárna Unijazz
9. 1. Brno – Kabinet múz
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.