Přejít k hlavnímu obsahu
„Některý tracky na novým albu zkrátka budou znít tvrději – chtěla jsem se záměrně i trochu trhnout od teepee,“ říká Tereza Lavičková o svém sólovém projektu TEZA. | Foto: Kateřina Fialová
„Některý tracky na novým albu zkrátka budou znít tvrději – chtěla jsem se záměrně i trochu trhnout od teepee,“ říká Tereza Lavičková o svém sólovém projektu TEZA. | Foto: Kateřina Fialová
Anna Marie Schorm -

Tereza Lavičková: Mluvit o své sexuální identitě je v Čechách pro některé interprety stále tabu

Tereza Lavičková se vedle úspěšné kariéry s projektem teepee, který tvoří spolu s Miroslavem Patočkou, nově pouští i do sólové tvorby. Coby TEZA už vydala loni před vánoci singl Colors a na letošní rok chystá první sólovou desku For All The Women I Ever Loved, na které pracovala spolu s Prokopem Korbem (badfocus). Jak Terezu v hudební tvorbě inspiruje umělecká scéna v Berlíně, kde momentálně žije? Jak je téma sexuální identity a coming outu podpořeno ve zvukové stránce projektu TEZA? A jak se na koncertech teepee (aktuálně už dnes, 3. dubna, v pražském klubu Vzlet) daří vytvářet pocit bezpečného prostoru?

Jak je to vlastně s tvým berlínským pobytem? Studuješ tam muziku?

Nestuduju, ale jela jsem sem za muzikou. S teepee tady máme producenta plus jsme tu dostali grant na natočení alba. To jsou dva hlavní důvody, proč jsem tady. A zároveň je super, že tu žije tolik umělců. Je skvělý vypadnout z českýho rybníčku a podívat se, jak to vypadá jinde. A hlavně je tady strašně moc ženských muzikantek a queer muzikantů a muzikantek, což se v Čechách nenajde. Hudební průmysl tu vypadá pro mě přívětivěji.

Právě i co se týče i té otevřenosti?

Ano, je to úplně jiný příběh. V Čechách v hudbě pořád dominují muži a je to hodně heteronormativní. Právě nad tím jsem přemýšlela, když jsem začala dělat svůj nový projekt. Ideálně jsem chtěla do kapely holky a zjistila jsem, že bych v Čechách fakt špatně hledala někoho, kdo by byl holka a chtěl hrát můj žánr. Tady je jich strašně moc.

S teepee máte nicméně kariéru v Čechách rozjetou dobře.

To jo. Nevím, čím to je, možná tím, že promlouváme lidem do duší. Někdy mi přijde, že naše koncerty jsou pro všechny něco jako rituál – že si s námi pobrečí, pak se uvolní a je jim líp. Teda aspoň doufám, že to tak je, podle toho, jak jsem s některými z nich mluvila.

Řekla bys, že vaše koncerty jsou pro lidi něco jako bezpečný prostor?

Snažíme se to tak dělat, právě protože naše písničky jsou hodně intimní a mluví o docela těžkých věcech. Takže se vždy snažíme vytvořit prostor, kde se lidi můžou cítit bezpečně, projevit své emoce a být zranitelní. A doufám, že nám to funguje.

Jak vznikla TEZA?

Vzniklo to na mé svatbě. Hrálo nám tam spousta kamarádů a v jeden moment, kdy už jsme všichni byli tak nějak pod vlivem, jsem vylezla na pódium a začala jen tak na blind rapovat. A všichni říkali, že to je super a že něco takovýho musím zkusit dělat. Tak jsem vytáhla svůj notýsek s písničkama, který se do teepee nehodily – třeba právě proto, že se týkaly mojí queerness a lásky k holkám a tak dále –, začala jsem je nějak dotvářet a pak jsem si řekla, že je nahraju. Byli jsme v tu dobu hodně propojený s Prokopem (Prokop Korb alias badfocus, pozn. red.), tak jsme si řekli, že to uděláme spolu.

Jak vypadala vaše spolupráce?

Prokop se kromě projektu badfocus věnuje hudební produkci a momentálně pracuje ve studiu s Jirkou Burianem. Podílel se třeba i na albu Tomáše Kluse. Má široký rozpětí a hudebně si rozumíme. Já na svým sólovým albu mám jak elektroniku, tak taky čistý kytarovky. Pracovali jsme na tom spolu hodně v době covidu a strašně nás to bavilo. Většinou jsem si něco předprodukovala doma, pak jsem s tím přišla za Prokopem a spolu jsme to dodělávali. Většina věcí je už skoro hotová, zbývá dozpívat jen vokály a sehnat peníze na jejich vydání.

TEZA live | Foto: archiv Terezy Lavičkové

Máš přitom chuť ještě znovu sahat do už hotového materiálu?

Jo, právě proto to ještě není hotový (smích). Na sólový desce pracujeme už skoro tři roky a vždycky když si to po nějaký době poslechnem, říkáme si: „A hele, tady by to mohlo být ještě jinak.“ Ale zase některý skladby už se mi líbí tak, jak jsou, a nemám potřebu je měnit.

Co se týče vokálu, tam je pro mě coby posluchače zajímavé, že na rozdíl od tvorby teepee je u TEZY tvůj hlas hodně elektronicky modifikovaný – tím modifikovanější, čím je například singl Colors obsahově osobnější.

To je pravda. Tahle písnička vznikla u Prokopa doma – původně jsem přinesla kytarovku s čistým vokálem, ale řekli jsme si, že by to mělo být trochu tvrdé, že by to chtělo přidat nějaký beat. Takže tam Prokop „na zelený louce“ nasázel nějaký beaty a pak když jsme to poslouchali v autě, shodli jsme se, že to tam necháme, že tuhle mojí polohu zkusíme.

Některý tracky na novým albu zkrátka budou znít tvrději – chtěla jsem se záměrně i trochu trhnout od teepee. Pro teepee si schovávám niternější písničky o depresi (smích), zatímco v mém sólovém projektu jsou spíš „veselejší“ věci nebo věci o mé queerness.

Jak tohle téma zatím rezonuje tady u nás v Čechách? Co tak pozoruju, mužský coming out je zatím u nás mnohem víc „běžný“, než když jej udělá žena.

Zatím jsem negativní ohlasy nezachytila. Mám reakce od kamarádů z mojí komunity, a těm se to líbí. Vlastně i tím, jak jsem v Berlíně, jsem od Prahy i Čech obecně trochu odpojená a cítím se bezpečněji – i kdyby s tím tématem měl někdo problém, mě se to nedotkne, protože tady to nikdo neřeší. A nebo jo, ale já to nevnímám, protože neumím německy (smích). Ale nemám ten pocit. Tady je pro lidi hodně důležitý respekt, zdejší prostředí je prostě mnohem víc přijímající a otevřené.

TEZA | Foto: Kateřina Fialová

Tvrdost, kterou jsi v souvislosti se skladbou Colors zmínila, určitě souvisí právě i s tématem coming outu, kdy je potřeba určité osobní průraznosti, aby takový krok člověk udělal. Je to tak?

Ano. Já jsem už tak nas*aná na ten svět, kterej má neustále problém s mou identitou, že jsem si řekla, že to všem natvrdo řeknu a budu si za tím stát. Nestydím se za to. Dělám to vlastně i pro queer komunitu, aby lidi, kteří to mají podobně jako já, věděli, že mají nějakou podporu. V Čechách je pro některé interprety stále tabu mluvit o své sexuální identitě. Vzhledem k tomu, že je to bohužel ještě pořád politické téma, beru trochu jako svou povinnost aspoň se pokusit svou otevřeností situaci u nás zlepšit.

Kdy k tobě „přicházejí“ texty?

Texty písní pro TEZU přicházely ze zamilování a obecně z lásky k ženám. V průběhu let, co randím a chodím s lidma, jsem napsala spoustu textů vztahujících se k nim, takže album For All The Women I Ever Loved bude takové vyznání.

Jak vzpomínáš už z dob začátků s teepee na škatulku „zpěvačka“?

Určitě se člověk setká se spoustou objektifikace, se sexismem, někdy i s takovým divným fetišismem. Často se mi stalo, že mě někdo podceňoval – jednou mi zvukař po koncertě překvapeně řekl: „Aha, já jsem předtím vůbec nevěděl, že hraješ taky na kytaru. Myslel jsem, že jen zpíváš a jsi ozdoba.“ A taky mi někdy bylo nepříjemný být v tom čistě mužským prostředí – fakt nevím ani o jednom klubu, kde by byla holka zvukařka nebo technička…

Zároveň si myslím, že být v pozici zpěvačky u teepee je jiný, než když bych byla sólová zpěvačka – chodí na nás lidi, které baví hloubání o niterných věcech, a kteří neřeší, jak kdo vypadá nebo jestli je holka nebo kluk. Myslím, že mám štěstí, že v tomhle žánru se mi tohle moc neděje.

Takže se ten pocit bezpečného prostoru možná přelije i na ty místní techniky?

Jo, to se mi líbí, to se občas stane, že jsou i ti místní zvukaři a technici po našem koncertu celí rozněžnělý a zjihlý a říkají, že už dlouho nezvučili něco tak příjemnýho a křehkýho.

Jak reflektuješ ten moment, kdy se „osamostatňuješ“ na vlastní sólovce?

Musela jsem k tomu dozrát. S teepee už jsme za sebou měli desku a začala jsem věřit tomu, že to, co dělám, má nějaký smysl – a chtěla jsem si to zkusit sama. Pro mě je totiž dost náročný vystupovat před lidmi. Jsem velká trémistka a k tomu mám ADHD. Je pro mě těžké se soustředit, když se toho kolem mě tolik děje. Léta v teepee mě ale vycvičila a také jsem nabyla určité hudební sebevědomí a víc si na stagi věřím.

Změnila jsi v projektu TEZA nástroj, na který hraješ?

V teepee hraju na českou Jolanu – objevila jsem ji v jedněch hudebninách a strašně se mi líbila, ten zvuk je takovej „dreamy“, takže se k té hudbě hodí. S TEZOU chci set udělat trochu jiný. Momentalně jej dáváme dohromady s mou kamarádkou a multiinstrumentalistkou Aleou Gardiner. A vypadá to, že to bude velká zábava a obě budeme hrát tak trochu na všechno.

Chtěla bych se soustředit víc na zpěv a taky se víc projevit, skákat po pódiu a dělat kraviny (smích). I to je jeden z důvodů, proč jsem začala rozjíždět TEZU – abych sama sebe začala objevovat v jiný poloze a vnímala, jak mi v tom je, když se nebudu pořád schovávat za kytaru a kňourat o tom, jak je ten život těžkej (smích). Chci tam dostat víc energie a dělat trochu větší show.

Jak dobře se v Berlíně hledá kapela?

Je tady spousta událostí pro FLINTA muzikanty*ky – to je platforma pro female, lesbian, intersex, nonbinary, trans a asexual lidi. Zrovna nedávno jsem byla na jedné akci, kde mluvily dvě umělkyně z Palestiny, a já zjistila, že v hudební tvorbě řeší úplně stejný věci jako já – dost mě to nabilo energií. Pak tam probíhal networking, takže jsme začaly s dalšími z nich něco plánovat.

A pak ještě chodím na FLINTA jamy, což je taky strašně nabíjející – potkala jsem tam skvělé hudebnice a hudebníky, a taky tam cítím velkou podporu a prostor pro vlastní vyjádření. Teď to dokonce vypadá, že tady začnu hrát v kapele.

Co dalšího teď kromě TEZY chystáš?

Děláme s Katarzií a s Blankou Maderovou – plus nám do toho přijde ještě Honza Cina a Laura Jašková – písničku proti homofobii. Na to se teď docela hodně soustředím. Pak se o mně taky točí díl dokumentu Muzikantky pro Českou televizi, který by se měl vysílat teď někdy na jaře.

A do toho píšu soundtrack k pornofilmu. Hrozně se na to těším. Tady v Berlíně je spousta kolektivů, které dělají etické, feministické, queer porno. S jedním z těchto kolektivů jsem navázala spolupráci a skládám jim elektronický až techno soundtrack. To je pro mě také úplně nová poloha a výzva.

Jak se liší etické porno od toho „klasického“?

Je to úplně jinej svět. Je na tom vidět, že to všechny zúčastněné baví a je to natočeno s respektem, konsentem a dávkou autenticity. A je to větší umění jak esteticky, tak příběhově. Tenhle film je například o robotech, kteří dělají sexuální revoluci (smích). Bude se to promítat na evropských pornfestivalech a určitě se to nedá srovnávat s videi, která člověk najde běžně na internetu. Chci teď víc dělat hudební produkci, tak jsem začala zostra muzikou k pornu – a pak se uvidí (smích).

Tagy Tereza Lavičková TEZA teepee Miroslav Patočka Prokop Korb badfocus Vzlet rozhovor rozhovory Berlín FLINTA

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Anna Marie Schorm
Editorka a autorka článků pro Frontman.cz, dramaturgyně pražského kulturního prostoru Čítárna Unijazz, externí redaktorka Českého rozhlasu Vltava (Koncert bez hranic), nekonzervativní konzervatoristka a muzikoložka. Klavír, zpěv, altsa…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY