The Ultimate Guide to Singing od TC Helicon musíte mít!

Zpíváš? Ne? I tak tuhle knihu musíš mít – je to totiž chytrá kniha nejen pro zpěváky... Ano, je tomu už měsíc, co se ke mně doneslo, že se firma TC Electronic, konkrétně její sesterská firma TC Helicon, chystá vydat něco jako "superpříručku" pro zpěváky. Po přečtení názvu The Ultimate Guide to Singing, který zní jako pro produkt z teleshoppingu, začnete být možná trochu skeptičtí, to já ostatně byl taky. Všude vychvalovanou knihu jsem se ale odvážil objednat a ve finále ještě předčila všechna má očekávání.

Předně, kniha ani daleka není jen pro zpěváky, ale obsahuje spoustu informací z oblasti hudebního managementu nebo například zvuku a nahrávání. Její obsah je rozdělen na čtyři hlavní sekce:

1. Getting gigs (Získávání koncertů): Jak se prezentovat pro veřejnost, Jak se chovat k pořadatelům, Jak získat více fanoušků atd.
2. Mastering your gear (Jak na vybavení): Mikrofony jejich typy a použití, Nastavení a výběr odposlechů, Efekty atd.
3. Technique, health and relationships (Technika, zdraví a vztahy): Jak se chovat k hlasivkám, Co jíst a pít, Trénink atd.
4. Money & Market (Peníze a trh): Sociální sítě, Jak se dostat k agenturám a labelum, Jak vydělávat peníze atd.

Každá z těchto sekcí je rozdělena na několik podkategorií a dohromady má kniha více než 400 stran, a to co jsem zde vypsal jsou opravdu jen obecné nadpisy. V knize najdete kapitoly od navrhnutí vlastního loga po efektivní plán tréninku, zkoušek až třeba po charakteristiky mikrofonů a PA systémů. Za každou kapitolou následuje několik stránek často kladených otázek, které autoři shromažďovali od zpěváků a muzikantů několik let.

Kdo je autorem?

Další důvodem, proč je tato kniha takřka nepostradatelná, min. pro člověka který to myslí vážně nejen se zpěvem, ale i s hudbou obecně, jsou lidé, kteří do ní příspívali. Nejedná se totiž o jednoho neznámého člověka, který zpívá 20 let příležitostně po barech a posléze se rozhodne napsat knihu "jak na zpěv". Jednotlivé kapitoly i otázky píší a zodpovídají za ně špičky světového hudebního průmyslu. Producenti, zpěváci, zvukaři, doktoři, manažeři a další. Do knihy přispívalo více než stovka autorů. Kupříkladu: David Frangioni – zvukař Ozzyho Osbourna, Steven Tyler, Brian Felsen – prezident společnosti CD BABY, Al Schmitt – zvukař a producent s více než 150 platinovými deskami, Divinity Roxx – Kanye West, Jay-Z, Michael Grimm – vítěz America’s got talent, Troy Sanders – Mastodon, Mary Hammond – coach Coldplay, Ron Thal – Guns N“ Roses a mohl bych tady takhle popsat celou stránku.

Konečné hodnocení?

Tenhle mistrovský kousek bych doporučil každému, kdo se pohybuje v hudebním průmyslu a vůbec to nemusí být zpěvák. Nicméně vše má i své stinnou stránku, pro někoho zásadní: zatím nevyšla v češtině. Nicméně pokud máte alespoň lehce pokročilou znalost angličtiny, není problém minimálně myšlence textů porozumět. Za mě hodnocení 10/10.

Plus:

Obrovské množství informací vše obsažené v jedné knize.
Dobře se čte.
Autoři.
Opravdu praktické tipy, otázky a odpovědi, které jinde těžko budete hledat.
Cena.

Mínus:

Zatím není v češtině.
Některé tipy či rady jsou směřovány spíše pro zahraniční hudebně vyvinutější a rozmanitější trh (US, UK, atd.)