Tom Meighan je sólově sebevědomější než s Kasabian
Před třemi roky se musel rozloučit se svoji domovskou kapelou Kasabian jejich frontman Tom Meighan. Drogy, ublížení na zdraví své milé i četné psychické potíže dostaly zpěváka na úplné dno. První sólová deska nazvaná The Reckoning je ale plná euforického space rocku i nadupaného groove, který tolik determinoval indie rock před dvěma dekádami.
„Je těžké vyjádřit, jak moc pro mě znamená vytvořit toto album. Nazval jsem ho The Reckoning, protože jsem musel počítat sám se sebou,“ vysvětluje okolnosti vzniku desky Tom Meighan. „Vím, že je klišé mluvit o tvůrčím procesu jako o katarzi, ale takhle to pro mě opravdu bylo. Není to jen hudba; její části jsou moje duše, můj dosavadní život, ten starý i ten nový. Snažil jsem se do této sbírky písní nalít všechny vzpomínky a zkušenosti ze své hlavy: vrcholy, pády, světlo a tmu ve mně,“
Před dvaceti lety patřili Kasabian k průkopníkům vlastního stylu, jímž bořili hitparády nejen v rodné Anglii. Hypnotické syntezátory, úderné kytarové riffy, taneční rytmy a především uhrančivý Tomův vokální přednes vynesl kapelu do první ligy. Dobrá zpráva určitě je, že kouzlo a barva jeho hlasu má stále neskutečnou sílu a v porovnání s posledními alby Kasabian je sólovka The Reckoning připomínkou toho nejlepšího, co Toma Meighana formovala na začátku kariéry. Zároveň se i výrazně klaní vlastní minulosti.
Úvodní skladba Rise má silný hitový potencionál; veselý rytmus, hymnický refrén, sebejistý zpěv, který doprovází celou kolekci skladeb. Urputná naléhavost zní hned v následující písni Deep Dive, v níž to vře basovými fuzzy linkami i apelujícím refrénem. Výrazné kytarové riffy vedou prim ve vypravěčské rockové halekačce Daytona Racing, v níž se Tom netají sympatiemi k postgrungeové éře.
Drive neztratí nahrávka ani v dalších zářezech. Chytlavá Shout It Loud se sborovými arénovými refrény je další netuctovou vypalovačkou se slušnou gradací, vytleskávačka Don't Give In s konzistentními údery bicích, s archaickými hammondkami na pozadí, a to v podmanivém retru z dílny Oasis, ostudu v rockových klubech určitě neudělá. Naopak Scared je jednou z nejosobnějších Tomovou zpovědí, prosícího o odpuštění okolní svět, zároveň je to i trip do vlastní duše.
Stejně jako v případě alb Kasabian, i The Reckoning ztrácí dech v druhé polovině své stopáže. Robotické tempo některých skladeb (Everyone's Addicted To Something), potemnělý western'roll v duchu Depeche Mode v Movin'On s hlučnými samply či finální The Reckoning v akustickém provedení opakují až příliš okatě své fígle. Přesto první Tomova deska možná zaujme víc než soudobá tvorba Kasabian, jíž chybí moment překvapení.
Co na desce oceníte jako muzikanti?
Tom Meighan svoji minulost nezapře. Zúročuje svoje léta s Kasabian, ponořuje se ale více do rocku namísto neurčitého elektra, které má čím dál víc v oblibě jeho bývalý parťák Serge Pizzorno. Klávesista/kytarista Bnann Infidel, kytarista Chris Haddon, baskytarista Ele Lucas, kytarista Brodie Maguire a bubeník Gareth Young na nahrávce předvádí úctyhodné výkony, které navozují hudební klima Kasabian: chytlavé kytarové riffy, živelné tempo, jednoduchá elektronika. Tom Meighan dává svoji sólovkou najevo, že je zpět, a to silný v kramflecích.
Tom Meighan – The Reckoning
Destruct Records, 00:41:12
space rock
70 %
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.