Tomáš „Jugi“ Staněk: Člověk víc přemýšlí a hledá nové cesty
Není v ČR pořadatele, kterému by do mailové schránky nepřišla nabídka interpretů od RedHead Music nebo Jugi Booking. Portfolio exkluzivně zastupovaných jmen JB zdobí například David Koller, Jasná Páka zatímco RHM září trendy Pokáčem nebo Sebastianem. Na několika českých festivalech působí také jako promotér. Plošně známý je ale převážně z koncertů kapely UDG, kde udává tempo a rytmus za bicí soupravou v barevných šatičkách nebo pluje nad davem fanoušků v nafukovacím člunu. Doslova. Bohužel ani oslavy dvacetin kapely, původně plánované na 26. března, nařízením vlády ČR v rámci nouzového stavu nebyly ušetřeny. Slavnostní výročí UDG ve Fóru Karlín se přesunulo na září.
Jugi, kromě toho, že jsi známý jako hudebník, jsi se svou agenturou RedHead Music jednou z předních tváří tuzemského bookingu. Jak tě vlastně napadlo se věnovat bookingu?
Vše má své kořeny u mojí kapely UDG. Když jsme začínali s klukama v Ústí a měli už repertoár na koncert, chtěli jsme si také zahrát jinde než na domácí půdě. Takže jsem zařizoval koncerty v Děčíně, Litoměřicích, Teplicích atd. Tak jsem se stal booking agentem.
Za svůj život jsi přeci jen pár profesí vystřídal. Učil jsi například dějepis na gymnáziu. Vzpomínáš občas na začátky než jsi skočil naplno do podnikání?
Vzpomínám rád na všechny věci, co jsem dělal. Učení mě bavilo. Ale když už mi drnčel telefon na katedře téměř nepřetržitě a já musel odbíhat z hodin, tak jsem toho nechal a rozvíjel dál pouze svojí managerskou profesi.
Jaký byl tvůj postup vzhůru v bookingu? Začínal jsi metodou pokus-omyl nebo ses vrhl napřed do vzdělávání a následné praxe?
Na začátku jsem měl dobrého učitele, Cyrila Hořánka, který se stal naším managerem s UDG poté, co jsme vyhráli Coca-Cola Popstar a vydali první desku u Sony music. Potkával jsem i další lidi, kteří mě posouvali dále a od kterých jsem se měl možnost učit. Businessový rozměr získala moje práce ve spojení s kamarády Tondou Milatou a Michal Novákem, s kterými jsem se seznámili v době, kdy kluci intenzivně pracovali na projektu Bandzone.cz. Společně máme agenturu RedHead Music.
Od nemála kapel o bookingu slýchávám názory, že je to ta nejotravnější činnost kolem hudby, kterou nikdo nechce dělat. Máš to stejně nebo si práci užíváš? Co tě na bookingu a komunikaci s pořadateli štve?
Mě ta práce baví. Je to zúročení dobře odvedené práce kapely, managementu, labelu. Tyto činnosti se prolínají a jedno bez druhého nefunguje. Obsah práce je hezký. Komunikujete s lidma, pomáháte jim postavit dramaturgii jejich akce, poradit, doporučit. Máte jejich důvěru, kterou se snažíte naplnit.
Stejně tak máte důvěru kapel, jejichž jménem jednáte. Snažíte se naplnit jejich kalendář smysluplnými akcemi a posouvat tak jejich kariéru správným směrem. Špatný booking umí napáchat velké škody a to nejen finanční.Pochopitelně mě někdy štvou lidé. Někdy umí být velmi nesmlouvaví, zabednění i zlí, ale takový lidé jsou v každém odvětví.
Kde podle tebe při dojednávání koncertu končí práce bookera a začíná práce managementu kapely?
Management by měl mít pod pod kontrolou strategické věci a vést kapelu k jasnému cíli, který si společně s umělcem vytyčí. Booking by měl kopírovat tyto cíle, zajistit správnou prezentaci umělce a tak dále. Nicméně ty profese jsou velmi provázané a často je vykonává jeden člověk.
Co od kapel, se kterými spolupracuješ, bezpodmínečně vyžaduješ?
Všechny umělce, které děláme, zastupujeme exkluzivně. To je základ toho, aby to mohlo fungovat a nedocházelo ke kolizím všeho druhu. Důležitá je pro mě důvěra a jasně dané kompetence. Jakýkoliv vztah pak funguje pouze tehdy, když funguje komunikace.
Předpokládám, že máš pevně stanovený strukturovaný systém vzhledem k počtu zastupovaných kapel a interpretů. Musel jsi ho někdy přizpůsobit kapele nebo máš své zaběhlé postupy, přes které nejede vlak?
"V českém showbusinessu je velmi běžné, že se lidé přátelí jen podle toho, jak kdo koho zrovna potřebuje na cestě za slávou a ziskem."
Aby systém fungoval, musí fungovat bez výjimek. Každá odchylka systém narušuje. V rámci RedHeadu to mám na starosti primárně Majkláč. Dokonce ho to i baví. Já ty tabulky nemusim. (smích)
Zažil jsi někdy pocit vyhoření? Nebo pocit zklamání, když sis stanovil nějaký cíl na sezonu a nepodařilo se ho splnit?
Každý je někdy unavený a má pocit zmaru. Ani mě se to nevyhýbá. Já bývám nejvíc zklamaný, když peníze kazí vztahy mezi lidmi. Má to ale výhody. V konfliktních situacích se vyjevují opravdové charaktery lidí. Nutno říct, že v českém showbusinessu je velmi běžné, že se lidé přátelí jen podle toho, jak kdo koho zrovna potřebuje na cestě za slávou a ziskem.
Je podle tebe na český rybníček dostatek booking agentur nebo bys rád viděl růst další hudební profesionály v tomto oboru? Doporučil bys nějaké odborně vzdělávací projekty a workshopy?
Naši konkurenci máme dobře zmapovanou. S většinou kolegů máme dobré vztahy a spolupracujeme. Booking někdy bývá náchylný na chyby - špatně spočítané přejezdy, souběh bookingů v jeden den a čas atd. Často se pak hodí zavolat kolegům manažerům, poptat jejich umělce a pomoci tak promotérům zachránit vzniklou situaci.
Je nějaká profese z hudebního světa, kterou sis vždycky přál osvojit?
Chtěl bych hrát lépe na bubny. Často chci něco zahrát a zjistím, že na to nemám ani hlavu ani ruce. To mě na mě štve (smích).
Jak na tebe samotného krize dopadla, jak po profesní, tak i osobní stránce?
Je to nečekané a po pracovní stránce až bych řekl fatální. Jak pro muzikanty, tak pro lidi okolo jako jsou manažeři, technici, zvukaři, světlušky, řidiči a další. Po profesní stránce mi to přineslo spíše jen negativa. Ono sedět celý den u počítače a překládat koncerty či je rušit není žádná velká zábava. To si nemusíme říkat. Pozitivum vidím v tom, že člověk víc přemýšlí a snaží se hledat nové cesty. Udělali jsem s kolegy charitativní online festival Spolu jedním hlasem a vybrali 2,5 milionu korun na podporu v oblasti sociálních služeb. Na akci koukal skoro milion lidí. To je úspěch a radost těchto dní.
Jaký „záložní plán“ z hlediska bookingu se na to dá uplatnit a použil jsi ho?
Záložní plán moc není. Snad jen koncertovat skromněji a v menším, až bude něco povolené. Do té doby v online provedení.
Vnímáš celou situaci jako příležitost, nebo apokalypsu?
Beru věci jak jsou. Příležitosti určitě existují. I když v mém oboru, kterým je koncertní booking, se v této situaci hledají spíš obtížně. Nicméně možná časem celá situace vyjeví určitá pozitiva. Fakt je ten, že česká hudební scéna, přinášela absurdní fakta jako neúměrně rostoucí ceny kapel, neudržitelnost ekonomiky festivalů atd. Možná se všichni vrátíme na zem, budeme si více vážit věcí, které jsme brali jako samozřejmé.
Pokud se nestane nic mimořádného, kapela UDG 30. září oslaví 20 let svého působení na české hudební scéně ve Foru Karlín. Dle kapelního archivu v době oslav výročí bude mít kapela na kontě přes 1000 koncertů!
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.