TOP 5 dovedností, bez kterých se v hudebním světě neobejdete
Co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš. Lidové moudro a jedno z častých klišé má bohužel pořád platnost. Pokud chcete v hudebním světě takříkajíc prorazit, něco dokázat nebo prostě jenom mít na koncertech plný sál, neobejdete se bez určitých dovedností, kterým se ale většina hudebníků snaží vyhýbat jako čert kříži. Pojďme se dnes podívat na TOP 5 dovedností, bez kterých se v hudebním světě prostě neobejdete.
1. Odvaha
Možná budete tímto zjednodušeným doporučením překvapeni, ale žádné další vlastnosti vám v divoké džungli hudebního showbyznysu jednoduše nebudou nic platné, pokud neseberete odvahu překračovat hranice. K čemu vám bude nádherně posazený hlas, když si ho necháte pro svojí domácí produkci? K čemu vám budou skvělé fotky, videa a nahrávky, když se o nich nikdo nedozví? K čemu vám bude drahá a skvěle naplánovaná kampaň na sociálních médiích, když bude pro váš typ publika nudná, konzervativní či absolutně nevhodná?
Bez pořádné dávky odvahy se neseberete a nepůjdete hrát na ulici, nezeptáte se na podmínky uspořádání koncertu, nezaklepete na dveře agentury, nepošlete tisíc emailů, nezvednete telefon a už vůbec neuděláte zajímavou, emocemi a nápady nabitou hudbu. Odvaha tvořit, odvaha vydat se do neznáma a odvaha jít s vlastní kůží na trh je počátkem všeho, co v hudbě uděláte.
2. Sebeklam
Pokud nechcete po pár letech usilovné práce na hudební kariéře vnitřně vyhořet (věřte mi, každé odmínutí, rozpad kapely či projektu, turné, které vás finančně zruinuje a nekonečné schůzky plné prázdných frází, bombastických plánů a hlavně nenaplněných slibů si na vás vyberou svou daň), buďte velmi přísní na svoje domněnky a hlavně nerealistické vnímání skutečnosti. Není to jenom o pověstných růžových brýlích, ale i o příliš temných a devastujících myšlenkách, mindrácích či jiných pozůstatcích problematického dětství či dospívání.
Málokterý začínající hudebník dokáže být nekompromisní k šepotu svého věčně mluvícího vnitřního hlasu, všudypřítomného ega. To nás buď ošálí bohorovností a omání sny o ovládnutí světa, nebo nás srazí na kolena věčnými pochybnostmi a srovnáváním. Na začátku své hudební cesty nemůžete vědět, co funguje a co ne. Snažte se vše prozkoumat, užít si cestu a proces, ale zároveň vnímat, co funguje u vašeho obecenstva. Potřebujete drobné výhry a úspěchy, které vám budou sloužit jako navigační body v nekonečném moři hudebních možností.
Je dobré být originální a autentický, ale co když to stojí za h***o? Na svém originálním projevu také musíte pracovat a posouvat jej tak, aby měl kvalitu, a to nejenom řemeslnou. Takový Les Claypool z Primus je maximální podivňous, ale každý hned slyší a vidí, že je tomistr baskytary. Slapuje podivnosti, kňourá o sýru, rybách a kdoví o čem všem, ale jeho prezentace má eleganci, perfekcionalistické provedení a groove.
3. Admin
Odporná záležitost, která spolu se sebepropagací, chrlením obsahu na sociální sítě a neustálými pozvánkami na koncerty patří k top neoblíbeným činnostem všech hudebníků. Ano, máte pravdu a úplně slyším váš hluboký povzdech při pomyšlení, kolik času musíte věnovat činnostem, které absolutně nesouvisí s hudbou. Nemyslím, že by to bylo něco nového. I v minulosti museli umělci věnovat ohromnou spoustu času PR a všem věcem kolem, jenom k tomu možná měli víc lidí k ruce a společnost neměla tak vysoká morální měřítka a očekávání jako dnes.
Nicméně, administrace vaší hudební kariéry je velmi, opakuji velmi, důležitou složkou. Potřebujete plánovat, organizovat, vyplňovat granty, přihlášky, dotazníky a další papíry, které vás můžou dostat na vysněná místa na festivalech, do populárních koncertních sálů, na světová turné či do legendárních studií k legendárním producentům. Pokud se tomu chcete vy sami vyhnout, najděte si nějakého anděla (nebo se modlete, aby si vás našel on), který se vám o tohle všechno postará. Jinak se moc neposunete.
4. Mediální projev
Nestačí jenom umět zpívat či brilantně hrát, obléct si cool hadry a tvářit se jako rockstar. V momentě, kdy se potkáte s někým z médií či budete muset vést smyslupnou konverzaci s nadšeným fanouškem, se projevíte i jako lidská bytost. A ne vždy vaše určité osobnostní rysy budou fungovat. Na pódiu máte pocit, že hoříte jako jasný plamen a dáváte do svého projevu vše, ale pak se podíváte na záznam a tam s hrůzou uvidíte mdlou figuru, která se kýmácí ze strany na stranu, při uvádění skladeb hází do placu podivné vtipy bez pointy a každou skladbu ukončí pokřikem: „Chci vidět vaše ruce!“.
Bavit lidi není zábava! Pracujte na svém pódiovém, ale i mediálním projevu. Formulujte své myšlenky jasně a stručně, buďte pohotoví a vtipní bez pózy a topornosti.
5. Trpělivost
Pokud budete pracovat na výše zmíněných čtyřech bodech, nedokážu si představit, že byste v hudebním showbyznysu neuspěli. Nicméně, i tato možnost tu je. V tom případě se musíte spolehnout na svůj pátý neochvějný pilíř – svatou trpělivost. Může to trvat rok, dva, ale klidně i pět či více let. Leonard Cohen, Seasick Steve či Johnny Cash by vám mohli vyprávět.
Cesta nemusí mít cíl. Ne každý je predurčen hvězd se dotýkat, ale myslím si, že každý může mít solidní hudební kariéru, která dodá jeho duši radost a životní sílu. Momentálně se potýkám s touto „střízlivějící“ fází i já, autor článku a již dvacet let aspirující baskytarista, skladatel, textař a amatérský MC. Věřím ale, spolu s vámi, že se vše v dobré obrátí. Spoléhám totiž na slova Johna Lennona: „Pokud není vše v pořádku, tak ještě není konec.“
Tento text vyšel u příležitosti letos už 11. narozenin Frontmana, kdy se ohlížíme za inspirativními články magazínu. Poprvé byl zveřejněn 31. března 2023.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.