Přejít k hlavnímu obsahu
Promo fotka kapely je o vás jako o lidech – a je jen na vás, jakou do ní vložíte emoci. | Foto: Isaac Macdonald on Unsplash
Promo fotka kapely je o vás jako o lidech – a je jen na vás, jakou do ní vložíte emoci. | Foto: Isaac MacDonald on Unsplash
Tereza Karásková -

TOP 5 hacků, jak mít s kapelou super fotky

Před nedávnem jsme se v článku TOP 8 největších klišé v kapelní fotografii zabývali převážně tím, jak fotky vaší kapely vypadat nemají. Dnes se pojďme podívat na to, jak zaplnit svůj web nebo instagram dobře vypadajícími snímky, ideálně aniž by byl bubeník nucený prodat kopák a basák dodávku, abyste zaplatili armádu fotografů. A také kam všude nás žánr kapelní fotografie – nebo chcete-li kapelního vizuálu – může zavést.

Na úvod je ale dobré podotknout, že kvalita něco stojí a v případě fotografií se – alespoň v některých situacích – velmi vyplatí investovat pár tisíc do profesionálních fotek. Práce fotografů si velmi vážím, spousta z nich pracuje na volné noze a rozhodně z vás nebude chtít sedřít kůži". Už jen proto, že focení kapely je pro hodně z nich celkem vítané zpestření jiné, komerčnější práce, a budou rádi, když se na ně v budoucnu zase obrátíte. Pro vás je pak zásadní, že vzniklé snímky s vámi budou putovat celou vaší mediální existencí (někdy dokonce dalece překonají dobu trvání kapely) a určitě budete rádi, když se na ně i po pár letech budete dívat s dobrým pocitem.

1. National Geographic

Napadlo vás někdy, proč fotografové přírody tráví tolik času kdesi v buši, ukrytí za křovím, když by toho lva přeci mnohem jednodušeji mohli nafotit v nejbližší ZOO? Odpověď je jednoduchá – lev vypadá nejlépe na savaně, tedy ve svém přirozeném prostředí. I kapela vypadá nejlépe tam, kam patří, to jest na pódiu. Pokud si tedy nevíte rady, začněte focením na koncertě. Má to mnoho výhod – nemusíte řešit, jak se tvářit nebo co mít na sobě. Místo je dané. Světla také. Můžete být sami sebou, plně ve své hudbě... a bonusem budou super fotky.

Ovšem je třeba splnit několik podmínek. V tomto případě je opravdu důležité povolat fotografa, který má s focením koncertů zkušenosti. Když už ne profesionála, tak minimálně velmi zapáleného a zkušeného nadšence s dobrým vybavením. Jinak dostanete akorát barevné šmouhy a nepříliš ostré postavy. Rockový koncert nebývá „práce snů“ většiny fotografů – tma, kouř, pohyb, ostrá světla, vysoký kontrast. A pro kámošku s mobilem – i s dobrým a drahým mobilem – je tohle hodně velká výzva. Samozřejmě je pro focení dobré vybrat klub, kde mají barevná světla, kouř a kde se vám líbí prostor pódia. Nezapomeňte také pozvat dost lidí, na fotkách to vypadá dobře a vám to pomůže podat maximální výkon, což se také projeví vizuálně. Následující fotografie z téhož koncertu ilustrují rozdíl mezi profesionální fotografií (vlevo) a fotografií z mobilního telefonu (vpravo).

Tyto fotografie z koncertu ilustrují rozdíl mezi profesionální fotografií (vlevo) a fotografií z mobilního telefonu (vpravo). | Foto: Radim Krumpolc, Nikola Ramešová

Zmíním zde také jednu nevýhodu fotek z koncertu. Pokud jste sólový umělec, toto se vás netýká a fotky z živého vystoupení můžete směle použít jako svoje promo. V tří nebo vícečlenné kapele ale určitě narazíte na to, že najít fotografii z koncertu, na které by byli vidět (a to nemluvím o výrazu) všichni členové kapely, je téměř nemožné, a to i když fotí profík. Koncertní fotky jsou tedy ideální na plakáty, pozvánky na koncert, jako header na spotify nebo cover singlu. Méně už vám poslouží jako jediná promofotka, kterou nabídnete novinářům či pořadatelům festivalů.

2. Sám sobě paparazzim

Kapely mají i jiná „přirozená prostředí“ než pódium, a jsou to zpravidla místa, kam se běžný fanoušek a návštěvník koncertů nepodívá. Zkušebny, zázemí klubu, klávesákova chalupa, nahrávací studio, oblíbená hospoda... O to víc to ale vaše příznivce zajímá – baví je nakouknout do zákulisí a vidět druhou, osobní tvář kapely.

Tady vám naopak telefon poslouží výborně, protože jde o to, zachytit okamžik. Společné chvíle, vztahy v kapele, radost a nadšení nebo i únavu po natáčení. Ne všichni se rádi fotí a v těchto chvílích se samozřejmě člověku často nechce sebe ani své spoluhráče obtěžovat. Někdy se ale stane, že po nějaké době zjistíte, že právě tyhle fotky máte nejradši. I když jejich technická kvalita může být sporná, mají v sobě jakési zvláštní kouzlo. A přestože vaši fanoušci neznají příběh či okolnosti vzniku snímku, to kouzlo bude působit i na ně.

Nebojte se použít různé filtry nebo mobilní aplikace na úpravu fotek. U podobných momentek fungují skvěle. Na instagram a další sociální sítě je to ideální materiál, a může se stát, že si některou z těch fotek tak oblíbíte, že se propracuje třeba až na obal desky.

Jde o to, zachytit okamžik - společné chvíle, vztahy v kapele, radost a nadšení, nebo i únavu po natáčení. | Foto: Redferns, Getty Images

3. White album, white T-shirt

Fotografie potřebujete po celou dobu existence kapely. Jenže posílat do médií či klubů stále tu stejnou sadu obrázků z vašeho prvního promofocení vám nejpozději po několika letech začne připadat jaksi málo. Nemluvě o tom, že instagram má také pořád hlad. Tady se nabízí inspirovat se zavedenými kapelami a pokud například vydáváte desku, využít její potenciál naplno. Když už si dáte práci s grafikou obalu nebo s merchem, pozvánkou na křest a tak podobně, zkuste se zamyslet, zda by se vizuální podoba desky nedala překlopit i do fotografií nebo dokonce do vaší image.

Výborně s tímto pracují třeba Twenty One Pilots, kteří celé turné Scaled and Icy odehráli s růžovými vlasy, nebo St. Vincent, která i na rozhovory k propagaci desky a na koncerty chodí s dokonalým stylingem tak, jak velí výtvarná podoba aktuálního alba. Ne každému tohle samozřejmě sedne. Je to ale hodně zajímavý způsob, jak propojit vizuální prezentaci kapely na všech frontách, a v dnešní době provázaných sociálních sítí to funguje skvěle. Nemluvě o tom, že to může být i docela zábava.

Pokud vaše nová deska přináší i nějaké výtvarné či vizuální sdělení, podpořte ho změnou image. | Foto: Twenty One Pilots, Twitter

4. Hra na schovávanou

Neradi se fotíte, a zároveň máte výtvarný cit nebo ve svém okolí šikovného kreslíře či animátora? Jsou kapely, které svou image postavily na tom, že nikdo moc nezná jejich pravou podobu a v klipech za sebe nechají účinkovat různé podoby avatarů. Zatímco klasická, lehce konzervativní média pravděpodobně promo fotkami, kam místo sebe umístíte Kačera Donalda či postavičky z mangy, úplně nenadchnete, na instagramu, TikToku či Youtube s tím můžete docela vesele fungovat – stejně tak jako na tričkách, obalech desek či na plakátech. Pokud je vám něco takového blízké, nebojte se odlišit. 

Samozřejmě můžete kreslenou verzi sebe sama poslat do světa, i pokud máte zároveň klasické promo fotky. I to je způsob, jak přinést do vaší vizuální prezentace zase něco nového. A jak známo, některé kapely to dotáhly tak daleko, že své virtuální dvojníky posílají i na koncerty.

Poslat místo sebe do světa kreslené dvojníky může být způsob, jak přinést něco nového do vaší vizuální prezentace. | Artwork: Arnold Sakuishi, Joe Garber

5. Tohle jsme my

Kapelní promo fotky, kolem nichž se z velké části točil minulý článek na toto téma, nechávám zcela záměrně na závěr. Je to totiž jen jedna z mnoha možností, jak si poradit s vizuální prezentací vaší kapely – a po pravdě, jedna z těch problematičtějších. Celý žánr kapelní promo foto" je opředen mnoha klišé a opravdu málokomu se podaří jej zvládnout na výbornou. Na každý pád je dobré řídit se heslem méně je více", případně naopak přístupem když už, tak už". Nejrozpačitěji působí jakési střední cesty mezi komponovanou fotografií, stylizací a náhodou.

Pokud si nejste jisti, vraťte se ke kořenům: promo fotka je o vás jako o lidech, o kapele. Vy máte být jejím středobodem, lépe v detailu než kdesi daleko uprostřed louky. Chcete divákovi říct: Tohle jsme my." Pohrajte si se světlem a s emocí, jakou do fotky chcete dostat. A pozvěte si někoho, kdo má cit pro focení portrétů.

Pokud máte slabost pro stylizace, jděte do toho naplno. Když vlasatý metal, tak všichni pořádné háro. Když punk, ať fotka vypadá, jako že jste ji našli u strejdy v garáži pod starými pneumatikami. Když grunge, tak flanelky. Country? Klobouky a kožené vesty, všichni. Dejte si ale pozor, abyste se pohybovali na té správné straně mezi velmi tenkou hranicí, která dělí věci vtipné a směšné. Vždycky je lepší, nebrat se moc vážně a přidat trochu nadsázky.

Promo fotka je o vás jako o lidech, o kapele. | Foto: Mark Seliger, You Tube

Máte nějakou fotku vaší kapely, o které si myslíte, že se opravdu povedla? Nebo nějaké další hacky, jak pořídit super fotky? Podělte se s námi v komentářích nebo na facebooku!

Tagy kapelní promo propagace koncertní fotky Fotografie vizuál

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Tereza Karásková
Zpěvačka kapely Taste The Lemon, sólová kytaristka, autorka písní, architektka... Hudba je pro mě prostor absolutní svobody a radosti, který jen velmi nerada opouštím.             …
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY