Felix Martin

TOP 5 kytaristů, které neznáte, ale měli byste

Pokud hrajete rock a hrajete na elektrickou či akustickou kytaru určitě budete znát jména, jako jsou Steve Vai, Joe Satriani, Yngwie Malmsteen, John Petrucci či z novějších kytarových hrdinů Tosin Abasi z Animal As a Leaders, Synyster Gates z Avanged Sevenfold nebo Alexi Laiho z Children of the Bodom. Pokud neznáte ani jedno z těchto jmen, tak si brnkáte někde na samotě u lesa nebo cíleně ignorujete kytarová periodika. Na scéně je samozřejmě mnoho dalších úžasných kytaristů různých hudebních žánrů, kteří jsou již zavedenými instrumentálními celebritami nebo se jedná o nováčky, jejichž objevování vydatně napomáhá internet a zejména YouTube.

Pokud se jenom trochu zajímáte o dění v kytarovém světě, tak jste si určitě všimli, že některá jména a tváře se pravidelně objevují na obálkách časopisů, katalozích známých výrobců nebo mají silnou prezenci na internetu. V informačním šumu a přetlaku, který je charakteristický pro svět roku 2014 nám mohli uniknout někteří geniální kytaristé. Zde je můj osobní list pěti výjimečných kytaristů, kteří by rozhodně měli být v záři reflektorů, ale z nějakého záhadného důvodu nejsou.

Prvním na seznamu je fenomenální britský kytarový Ježíš Kristus Guthrie Govan. Jedná se o skromného, inteligentního a vtipného člověka s dech beroucí virtuózní hrou. Govan zahraje všechno a ještě si u toho dá pověstný anglický šálek čaje. Poslechněte si jeho působení v superskupině The Aristocrats, kde mu sekundují neméně zdatní spoluhráči Marco Minnemann a Bryan Beller. Guthrie Govan je nejenom skvělý studiový hráč, ale i pedagog a prezentátor, takže pokud máte zájem, můžete hltat informace buď z jeho četných YouTube videí nebo kytarových škol a transkripcí. Tento výjimečný hráč byl dlouho znám pouze úzké skupině kytarových nadšenců a jeho sláva během let výrazně stoupla, přesto si troufám tvrdit, že většina kytarové populace v ČR o něm nemá zdání.


Indický kytarista Keshav Dhar je instrumentální hvězdou metalové progresívní kapely Sky Harbour. Jejich hudba boří hranice klasické písničkové struktury, kdy staví na konstantním proudu hudby bez opakování motivů a často má jedna skladba i dva různé refrény. Keshav Dhar není narcisistním kytarovým sólistou, ale jeho nápaditá hra staví na vrstvení harmonií a rytmicky a melodicky výrazných riffech. Není divu, že Sky Harbour má fanoušky mezi kytarovými celebritami jako je například Marty Friedman, který na jejich nové desce nejenom hostoval, ale půjčil si i jejich bubeníka Anupa Sastryho na natáčení svého nejnovějšího počinu Inferno.


Felix Martin je původem z Venezuely a proslavil se (ve vybrané komunitě .-) svým unikátním kytarovým stylem, kdy hraje na 14 a 16 strunné kytary vlastní výroby. Martinovy byla rodná Venezuela příliš malá a díky získání stipendia na prestižní Berklee School of Music mohl přesídlit do USA. Tady dal dohromady svojí kapelu, podařilo se mu vydat desku The Scenic Album (bubny natočil Marco Minnemann z The Aristocrats a basu YouTube senzace a jeho spolužák z Berklee Nathan Navarro) a odjet turné po státech. Držím palce a doufám, že o Martinovi ještě uslyšíme!


Čtvrtým do naší partičky Úžasňáků je vynálezce oscilačních cyklů a extrémní kytarový pacient Ron Jarzombek. Poslechněte si jeho kapelu Blotted Science, kde dále hraje baskytarista Alex Webster z Cannibal Corpse a bubeník Hannes Grossmann z Obscura. Jarzombek bývá označován za "kmotra technického metalu" a mnoho hráčů ho cituje jako svůj vzor a inspiraci. V naší pětce se jedná o nejvíce nedoceněného kytaristu, protože jeho jméno zná opravdu jenom pár zasvěcenců a přitom by měl být celosvětově uznávanou legendou. Holt, cesty páně nevyzpytatelné jsou. Třeba dostane ocenění in memoriam.


Jon Gomm je anglický písničkář s virtuózním, energickým kytarovým projevem. Používá akustiku jako buben, basu a do toho hraje simultánně melodickou linku. Stylově si nedává hranice a pohybuje se stejně dobře v soulu jako v blues, rocku či metalu. Gomm patří mezi velkou trojku akustických virtuózů nové generace jako je Preston Reed a Andy McKee, se kterými také vystupuje. U Gomma je obdivuhodné, že odmítl nabídky velkých jmen hudebního průmyslu a svoje koncerty pořádá u nezávislých promotérů v hospodách, divadlech nebo uměleckých centrech. Tomu říkám charakter. A už jenom proto si Gomm zaslouží větší publicitu. Nechce někdo z vás uspořádat jeho koncert v Čechách?