TOP 5 průšvihů hudebního PR
Hudební byznys je především showbyznys – báječné místo, kde se dělá vše proto, aby se na umělce upoutala pozornost. Špatná reklama je lepší než žádná reklama. A platí to obzvláště v pop music, kde je nemožné nevnímat dechberoucí a často nestoudné reklamní strategie jako nedílnou součást tvůrčího procesu. Ne vždy se ale dílo zadaří a rčení o tom, že účel světí prostředky, nemusí fungovat se zamýšleným výsledkem. Pojďme se dnes podívat na TOP 5 pokusů o bombastické PR, které se ale moc nepovedlo.
1. Pekelný výlet s Rihannou
Vše začalo epickým nápadem v roce 2012, kdy bylo stopadesát novinářů (a k tomu pětatřicet fanoušků) pozváno, aby doprovázeli Rihannu a její kapelu na palubě letadla 777. Během sedmi dnů měli absolvovat sedm klubových koncertů v sedmi zemích. Nápad za milion, že? Podle očekávání se strhla obrovská lavina zájmu, nicméně ohromná publicita se nakonec strhla na samotné novináře, kteří byli smutnými hrdiny tohoto nepovedeného marketingového experimentu.
Dostat se do letadla bylo snem každého hudebního žurnlisty té doby, ale velice záhy se z obláčku snění stal rychlý pád do bizarní reality. Nic nefungovalo tak, jak mělo. Všechno se nesmyslně zpožďovalo, Rihanna byla většinu času nedostupná a účastníci letu si brzy začali připadat spíše jako rukojmí. Jeden z novinářů popsal absurditu zkušenosti jako let 666, kde vládla opilost, nevyspání a celá situace se postupně přerodila v démonické, nervy drásající šílenství, kde účastníci letu procházeli sérií náročných fyzických a psychických zkoušek. Z pohledu vyvolených novinářů to vypadalo, že poslední, který se nakonec probere, jako odměnu získá světovou exkluzivitu na interview s Rihanou.
2. U2 v každém přijímači
Někdy se umělci tak vzdálí realitě světa, že si začnou myslet, že jsou bohové obývající bájný Olymp. Něco podobného se přihodilo jinak vcelku sympatické kapele U2, kdy podlehla pocitu vlastní grandióznosti do takové míry, že přišla s nápadem vnutit své album Songs of Innocence z roku 2014 skoro 500 milionům uživatelů iTunes na platformě Apple pomocí automatického stažení.
Bono a spol. se vždy snažili o něco výjimečného na poli publicity, a tak třeba po vzoru Beatles uspořádali koncert v Los Angeles na střeše prodejny alkoholu. Povinné stahování jejich písniček z iTunes bylo ale úplně mimo tento obzor vcelku roztomilých způsobů sebepropagace. Naštvali snad úplně všechny, včetně Iggyho Popa, který na jejich adresu prohlásil: „Lidé, kteří nechtějí bezplatné stahování U2, se snaží říct: ‚Nesnažte se mě nutit‘, a mají pravdu. Součástí procesu, kdy si od umělce něco koupíte, je jakési pomazání. Dáváte tomu člověku lásku.“ (zdroj: BBC)
3. K Foundation spálil milión liber
Bill Drummond a Jimmy Cauty z mimořádně úspěšné anglické popové skupiny KLF původně založili nadaci K Foundation, aby částečně podporovali umělce, kteří se potýkali s finančními problémy. Jejich umělecký instinkt a touha po vyjádření absurdního velebení peněz však zvítězily nad veškerými pragmatismy. Řekli si, že umělci, kteří se potýkají s problémy, se vlastně mají potýkat s problémy, a o to přeci jde. Má to být jejich inspirativní stimul. Následně vymysleli uměleckou instalaci s názvem Money: A Major Body of Cash, která spočívala v přitlučení bankovek v hodnotě jednoho milionu liber na borovicový rám. Jenomže ani tato šílenost je neuspokojila a tak přišli s ještě odvážnějším a cyničtějším nápadem peníze rovnou spálit – což také 23. srpna 1994 v loděnici na skotském ostrově Jura před kamerou udělali.
Peníze hořely déle než hodinu, Drummond a Cauty dávali do ohně postupně padesátilibrové bankovky. Drummond později uvedl, že ve skutečnosti shořelo jen asi 900 000 liber – zbytek vyletěl rovnou komínem. Jejich film Watch the K Foundation Burn a Million Quid pak putoval po Velké Británii, přičemž na konci každého promítání proběhlo sezení s otázkami a odpověďmi, kde se členové publika ptali Drummonda a Cautyho, proč peníze spálili. My už to ostatně víme, skutečným důvodem byl problém s pojištěním výstavy (exponáty tvořily peníze přitlučené na rámy), a tak se nakonec lehkovážně rozhodli pro umělecký akt se spálením. Milión v popelu, ale mluví se o tom dodnes.
4. Imperial Stars zastavili dopravu
Jednoho docela obyčejného úterý v roce 2010 v půl jedenácté dopoledne zablokovala kapela Imperial Stars dopravu velkou dodávku se svým logem. Zaparkovala ji totiž přes čtyři z pěti jízdních pruhů na silnici US 101 poblíž Sunset Boulevard v Los Angeles. Řidič dodávky si pro jistotu vzal klíčky a odjel. Kapela poté pařila na střeše dodávky na svoji skladbu Traffic Jam 101, na kterou natáčela video. Tento "rockstar" moment jim vydržel necelé dvě hodiny, kdy byli všichni tři členové kapely zatčeni policií a dodávka odtažena z provozu.
Poté, co rozzuření řidiči museli vystát a protrpět tuto „uměleckou“ zácpu, kytarista kapely Keith Yackey dost nepřesvědčivě obhajoval jejich akci vyšším záměrem: „Říkali jsme si, že musíme udělat něco velkého, abychom upoutali pozornost Američanů k problematice 1,5 milionu dětí bez domova.“ Aby kapela potvrdila své bohulibé záměry, padesát procet z prodeje singlu šlo na konto nadace, která se stará o dětské bezdomovce. Nicméně, ani toto symbolické gesto neobměkčilo kalifornské úředníky na dopravním inpektorátu a Imperial Stars tenhle kousek stál skoro čtyřicet tisíc dolarů. Ostatně, podívejte se na video níže a posuďte sami, jestli oprávněně.
5. Falešné sexuální video od Yacht
V roce 2016 přišla kapela Yacht s dost podivnou historkou o krádeži jejich soukromého sexuálního videa s tím, že se rozhodli ho sami raději rovnou prodat fanouškům za pouhých pět dolarů. Jejich argumentem bylo, že by tak „převzali nějaký druh vlastnictví nad tím, co se stalo.“ Ovšemže se jednalo o trik na propagaci videoklipu k jejich skladbě s poetickým názvem I Wanna Fuck You Til I'm Dead. Na podvod se přišlo díky zveřejněné e-mailové konverzaci Claire L. Evansové, zpěvačky Yacht a zároveň životní partnerky druhého člena kapely, Jona Bechtolta.
Napálení fanoušci, kteří se pokusili zaplatit oněch pět dolarů a stáhnout si video, se dostali na webovou stránku hlásící chybu. Jejich kreditka ale nedošla újmy, kapela chtěla pouze kreativním způsobem upozornit na svůj singl a zároveň poukázat na toxicitu takzvaných revenge porn záznamů. Tato iniciativa vzešla přímo od kapely, jejich PR agentura o tom neměla ani tušení a v následné oficiální omluvě Clair i Jon přiznali, že lidé mají právo se na ně zlobit – ostatně oni se za tento ne moc povedený nápad s falešným sexuálním videem sami na sebe zlobili taky. (zdroj: Buzzfeed)
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.