Přejít k hlavnímu obsahu
Satriani guitar
Satriani guitar
Jiří Pospíšil -

Tuning kytar v kostce

Někdo chce být "cool" a upoutat pozornost na líbivý design, jiný chce zase změnit zvuk nástroje a další potřebuje upravit kytaru pro větší pohodlí při hraní. K "vytunění" kytarového mazlíčka se každý staví jinak. Něco zvládne průměrně šikovný muzikant sám, na něco je lepší navštívit kytaráře. V každém případě se nejdřív hodně zamyslete, zda opravdu chcete s kytarou něco dělat, protože jakýkoliv větší zásah do kytary se špatně vrací zpět.

Výběr kytary pro tuning

Obecně bych to popsal tak, že kytary v cenové relaci pět až patnáct tisíc jsou ideální kandidáti na přizpůsobení se svému majiteli. Málokdo asi bude chtít výrazně upravovat Gibson Les Paul Standard Premium za devadesát tisíc. Jiným protipólem je kytara z bazaru za dva litry s krkem do vrtule. Tomu ani svěcená voda nepomůže.

Tuníme vzhled kytary

Při těchto slovech asi každému naskočí v hlavě obraz kytar E. Van Halena polepeného lepící páskou nebou grafika kytar J. Petruciho či Z. Wylda. Já jsem k těm to zásahu hodně zpátečnický a tělo kytary je pro mě svaté. Musím ale uznat, že dobře provedený paintbrush kytaru ukáže v úplně jiném světle. V každém případě je dobré tyto změny probrat s kytarářem, protože každý zásah do těla nástroje mění jeho zvuk, a to i když se jedná jen o lak!

Co je decentní a přitom efektivní, jsou např. výměny knobů/knoflíků na potencimetrech nebo na přepínačích. Podle tvaru a typu se dají pořídit od padesátky do pětistovky za kus a výměnu by měl asi zvládnout každy. Jen pozor na červíky, kterými jsou knoby často přichyceny k potenciometrům!

V poslední době jsem zaregistroval struny v barvě neonu, které v pod UV světlem svítí. Jednoduché a přitom efektní.

Tuníme zvuk kytary

Tady je už docela široké pole působnosti. Mějte však na paměti, že kytara má být hlavně spolehlivá. Studený kontakt na přepínači nám na koncertě moc radosti neudělá.

První věc, co lze na kytaře vyměnit, jsou struny. Ač se to na první pohled nezdá výrazně ovlivňují celkový zvuk kytary. Já pro typicky nařvaný zvuk Marshallu používám kytaru Kramer Peacer ze strunymi D'Addario EXL120+ a pro valivý mohutný zvuk Mesa Boogie na kytaru Yamaha PAC112 aktuálně dávám struny Ernie Ball 2251. Obecně platí, že čím silnější struny, tím pevnější a konkrétnější zvuk.

Druhou příčkou je výměna snímačů. Tady velmi dobře zhodnoťte svoji šikovnost než se do něčeho pustíte! Téměř každý výrobce snímačů má na svých www stránkách přehledovou tabulku svých výrobků s údaji o síle snímače a jeho barvě. Veškeré tyto informace jsou subjektivní, protože neexistuje předpis, který by diktoval na jaké frekvenci se má výstupní signál měřit a ani v jakých jednotkách jej uvádět. Ani zapojení nemusí být tak jednoduché jak se zdá, zvlášť když budete kombinovat aktivní snímače s původními pasivními.



Třetí a neprávem přehlížený prvek je potenciometr VOLUME. Dost časti se dává hodnota kolem 250 až 500kOhm. Přitom je to první pasivní součástka, hned za snímačem a může nám výrazně ořezat horní část spektra. Zkuste jej nechat vyměnit za 1MOhm. Navíc se dnes vyrábí verze s pomocným přepínačem, kterým si můžete rozpojit humbucker na single, a získat tak další barvu zvuku. Pozor ale na výšku krčku/závitu, aby nebyl krátký.

Čtvrté místo nám obsadila je kobylka. Nejlevnější nástroje používají pro výrobu kobylky slitiny neurčitých vlastností a výměna za kvalitnější se projeví v lepším sustainu (dozvuku).

Tuníme, tuníme a...

Poslední skupinou je vylepšení pro hru samotnou. Co můžeme vyměnit sami jsou zámky na řemen. Ty nám zafixují řemen, takže je pak téměř nemožné, aby kytara vypadla z řemenu a poškodila se při zběsilém sólu. Cena je od dvou do osmi stovek a výměnu zvládnete sami.

A co takhle nultý pražec? Při pohybu tremola/vibráta se struny povolí a ne vždy se vrátí zpět na původní pozici. To má za následek častější dolaďování. Dnes se vyrábí nulté pražce ze směsi plastu a grafitu nebo kovové tzv. Roll Nuts, které mají miniaturní ložiska, v nichž se struny pohybují. Samostatnou kapitolou jsou Floyd Rose tremola, která mají nutlý pražec zamčený.Výměnu bych určit nechal na kytaráři, který bude pozná jaký typ a tvar bude vhodný.

Ladící mechaniky jsou na 3. místě nejčastěji měněných komponentů kytary. Jejich kvalita hlavně u levných kytar je nejistá a mohou brzy začít přeskakovat nebo mít hodně tuhý chod. Pro standardní kytary jako je Fender Stratocaster, nebo Ibanez RG se vyrábí přesně tvarované mechaniky, které stačí pouze vyměnit. Doporučuji zvážit i zamykací mechaniky v kombinaci s grafitovým nultým pražcem. Ty mají mechanizmus, který strunu zafixuje a není nutné (a ani žádoucí) namotávat několik vrstev struny. Navíc jsou někdy vybaveny i břitem na zastřižení struny. Mimo to existují tzv. D-tune mechaniky, které mají navíc páčku. V jedné poloze se kytara naladí ve standardním ladění a pomocí páčky se tato struna o 1 tón podladí.

Ani majitelé Floyd Rose tremola nepříjdou zkrátka a pokud používáte pouze tremolo směrem dolu (podladění) existují fixační bloky, které blokují opačný pohyb. Celkově se tím zvýší rychlost ladění a stabilita zvuku.

Co nám ještě schází?

No dá se ještě nechat vyměnit krk za nový s např. LED diodami, které nám nahradí značení pozice pražců, různé grafické úpravy řemenů, GigBag-ů, kufrů, výměna pražců...

A jak máte vytuněnou kytaru vy? Pochlubte se v komentářích a odkaz na fotku kytary určitě nezůstane bez povšimnutí...

Tagy jak na to

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

profil
Na kytaru hraju od roku 1999 a prošel jsem několika více či méně průraznými skupinami jako Nexu.s, Black Hand... Aktuálně hraju ve skupině Rebelia. Rad si poslechnu skupiny jako Null Positiv, Arch Enemy, Dream Theater, Arakain, Linkin…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY