Přejít k hlavnímu obsahu
Tomáš Procházka - Pá, 18.10.2019 - 14:30

Určitá anarchie při tvorbě je důležitá

Naše kapela Dirty Old Dogs vznikla začátkem roku 2016 v Olomouci. Po dvou letech koncertování jsme vydali EP Kiss of a Gun, na které jsme brzy navázali první deskou Morning Wave. Od počátku ctíme stejné principy, kterých se teď držíme také během příprav alba druhého. Podstatné je pro nás hlavně vtisknout skladbám duši. Místo dokonalého zvuku hledáme radost.

Když jsme vytvářeli písně pro naše první album, ani jsme netušili, že z toho nějaká deska bude. Bez očekávání a bez jakýchkoliv vizí jsme se pouštěli do tvorby. Byla to čistá kreativní práce bez tlaku něco vydat. A možná proto jsme moc neřešili kvalitu nahrávky, nepronajímali si žádné studio, veškeré natáčení a mixování jsme vytvářeli v prostorách naší zkušebny, při použití max. dvou dynamických mikrofonů naráz. Když jsme si uvědomili, že máme dostatek skladeb na to, aby z toho bylo album, rozhodli jsme se, že skladby vyšleme do světa. A ty i přes svoji nedostatečnou zvukovou kvalitu u našich fanoušků měly úspěch. To nás přimělo k tomu, abychom tento soubor skladeb ucelili a vytvořili své debutové album.

Měli jsme už z dřívějších dob zkušenosti z různých studií, kde nám zvukaři pomohli vytvořit velmi kvalitní zvuk, co se po technické stránce týče. Samotná duše písně se však ve studiu nevytvořila, žádný otisk niterního vzkazu. I když jsme se na nahrávání připravili a vše nacvičili, žádné fluidum nás se v hudbě neztvárnilo. Pro kreativní práci musí mít člověk pocit bezčasí. Pocit, že nikam nemusí spěchat, že mu nikdo nekouká přes rameno, že ho nikdo nekritizuje, že se nemusí bát dělat chyby. Musí mít pocit podobný meditaci, kdy se zaměří pouze na jednu věc. Ta ho zklidní, uvolní a vše jde najednou samo. Je zapotřebí udělat vše pro to, aby měl člověk dobrý pocit ze své práce.

Pro kapely, které nemají statisíce na to, aby si vytvořily v profesionálním studiu potřebný čas a prostor pro tvorbu, je nejlepší volba vytvořit si ten prostor sám u sebe doma, ve zkušebně, kdekoliv, kde se cítí dobře. V dnešní době je jednoduché si vytvořit podomácku studio, kde se dá nahrávat. Chci tedy říct, že je pro nás důležitější obsah/duše písně než samotná technická kvalita nahrávky. Tím však nechceme kašlat na samotnou kvalitu zvuku, právě naopak. Chceme vytvořit soulad mezi kvalitou zvukovou i obsahovou.

Momentálně tvoříme druhou desku, kterou točíme stejně jako náš debut. Ovšem s tím rozdílem, že veškeré nahrané stopy pak posíláme na domix a master do profesionálního studia, kde to zvukově posunou o level výše. Nám tento systém krásně funguje. Kytary, zpěvy, synťáky a veškeré různé aranže, které skladbě dají xicht, tvoříme a točíme na zkušebně. Výjimkou jsou samozřejmě bicí, které vyžadují již studiovou preciznost při nahrávání.

Stále se držíme názoru, že tvorba by měla tvůrce bavit. Nehledíme na to, jestli se to má nahrávat tak či onak, jestli máme používat takové nebo makové kytary, jestli jsou pluginy nebo reálné efekty a aparáty lepší. Pokud nás ten zvuk baví a vytváří nám radost, je to správně. Na ničem jiném nezáleží. Určitá anarchie při tvorbě je pro nás důležitá. S novým albem to chceme znovu potvrdit, zrod desky plánujeme na začátek jara 2020. Před tím budeme taky postupně vypouštět singly z chystaného alba, jako jsme to udělali nedávno s písní Sleeping Town.

Tagy komunita Dirty Old Dogs
Zpěvák a kytarista olomoucké skupiny Dirty Old Dogs. Dříve jsem zpíval v grungeové kapele Amorfia a hrál na kytaru s Nylon Jail. Mimo to, že účinkuju v kapele Dirty Old Dogs, jezdívám a hrávám po ulicích v Česku a zahraničí jako busker.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
TOPlist