
Úsvit v bouři: Jak jsme v Birdlandu hledali dokonalý zvuk
Můj nový singl Úsvit v bouři vznikl během intenzivní studiové rezidence v Birdlandu. Nahrávání bylo nejen splněným snem o práci s legendárním vybavením, ale také důležitým krokem k dokončení debutového alba. Spolu s kapelou Noční směna a zkušeným týmem jsem se ponořil do detailní produkce, hledání správného zvuku a finálního tvarování skladby. Jaké to bylo tvořit v jednom z nejlépe vybavených studií na Slovensku?
Hledání ideálního studia
V květnu 2022 jsem spolu s Tomášem Neuwerthem ladil v jeho studiu Animan v Kopřivnici poslední drobnosti mého EP Bezčasí. Když se mě Tomáš zeptal, co plánuju dál, pustil jsem mu úryvky několika demíček a začali jsme se bavit o mé vizi pro tehdy se rodící debutovou desku. Vždy mě přitahovala produkce a nahrávání ve studiích typu Soundcity, Bunker nebo Hansa, a tak jsem hledal podobné místo poblíž Ostravy.
Pracovat na desce v takovém studiu jsem vždy chápal jako příležitost se naučit něco nového o hudební produkci, a jako možnost si sáhnout i na vybavení, ke kterému se normálně nedostanu. Tomáš mi doporučil podívat se na stránky rezidenčního studia Birdland – tedy studia, kde člověk nějakou dobu bydlí a plně se soustředí jen na hudbu.
Od nápadu k singlu
V lednu 2023 vznikla v mé hlavě a následně v Abletonu první verze Úsvitu v bouři. Myšlenka, že se právě tato skladba stane singlem, ve mně zrála dalších deset měsíců. „Úsvit“ byl posledním dílem skládačky a chybějícím článkem, který dal desce celistvost. Teprve pak jsme mohli začít s Noční směnou album nahrávat.
Proč právě Birdland?
Po zvážení všech pro a proti padla volba právě na Birdland. Z Ostravy je to do Považské Teplé hodinu a půl autem, a co se týče vybavení, je to sen každého hudebního nerda. Studio disponuje vintage zesilovači jako Fender VibroChamp (slyšet ho můžete v Layla od Derek and the Dominos), legendárními syntezátory Juno-60, které definovaly zvuk 80. let, racky plné kompresorů, předzesilovačů a ekvalizérů. Dále také pestrou sbírku virblů a několik sad bicích, každou s trochu jinou barvou zvuku.
Kapitolou samy o sobě jsou mikrofony, které se ve studiu používají – jde o ručně dělané hi-end mikrofony značky Flea, které Miloš Rojko starší vyrábí a který se svým synem (také Milošem) studio provozuje. Na svých nahrávkách je použili např. Elton John nebo Peter Gabriel.
Nahrávání s Noční směnou
Do studia jsme v říjnu 2024 vyrazili s Michaelem Gackem a Tomášem Černekem, bubeníkem a basákem z kapely Noční směna. Oba mají bohaté zkušenosti s živým hraním i produkcí a jejich pomoc během nahrávání byla neocenitelná. Zvukový mistr Miloš Rojko mladší dohlížel na celý proces.
Do Birdlandu jsme přijeli dobře připraveni, takže během natáčení jsme řešili hlavně detaily – přechody a vyhrávky na bicích, akordové varianty nebo výběr zvuků, které by doplnily akustickou kytaru na začátku sloky.
Cesta k dokonalému zvuku
Během prodlouženého víkendu jsme se snažili dosáhnout co nejautentičtějšího zvuku už při nahrávání, než aby ho Miloš potom vymíchával – například výběrem virblu se specifickým zvukem, zamezením přeslechů při náběru bicích zmenšením bicí sady na jen to nejnutnější a postavením činelů a bubnů co nejdál od sebe. Nahrávky akustických kytar jsme reampovali přes Fender Deluxe Reverb, abychom akustikám dodali více zvonivý zvuk a podpořili už jejich tak výrazné transienty.
Zvuk elektrického piana Wurlitzer jsme modulovali přes Flanger EHX Electric Mistress a krom Juna-60 jsme přidali do singlu i motiv hraný na Jupiter-4.
Zážitkem samo o sobě bylo pak pro mě sledování editace a procesu předmíchání – ve chvíli, kdy bylo vše dotočeno a my s Milošem seděli u mixážního pultu a ladili jednotlivé pasáže a zvuky. Jsem rád, že jsem mohl v tu chvíli Milošovi koukat pod ruce a sledovat, jak se singl podruhé „narodil“.
Klid a soustředění v Birdlandu
Kromě profesionálního přístupu nás Birdland uchvátil i svou klidnou atmosférou, která podpořila kreativitu. Rád bych se do Povážské Teplé brzy vrátil.
Náš singl Úsvit v bouři právě vyšel na labelu Indies Scope – co na něj říkáte?
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.