Už jsme doma koncertní nahrávkou složili hold The Residents
Spojení mezi domácími, avantgardně rockovými Už jsme doma, a nejznámější anonymní kapelou na světě, The Residents, se počítá nejméně od roku 1995, kdy domácí sdružení okolo Miroslava Wanka bylo výraznou součástí představení The Freak Show, které The Residents představovali v pražském Divadle Archa. Před dekádou se cesty obou kapel spojily znovu v rámci velkorysého multimediálního projektu The Residents residence in Olomouc, který představil tvorbu světoznámé rockové skupiny vzniklé na počátku 70. let minulého století výstavou, ale také výjimečným koncertem. Na něm se spojil zpěvák The Residents Randy Rose s Už jsme doma, aby předložili divákům výběr skladeb z obsáhlé diskografie Američanů v nečekané vitální podobě. Záznam dekádu starého výjimečného představení čerstvě zpřístupňuje fanouškům rakouský label Klanggalerie na desce Moravian Meeting.
Label Klanggalerie se soustřeďuje už delší dobu na vydávání hudby korelující okolo anonymních The Residents. Nejvíce je to patrné na deskách Hardyho Foxe, bývalého člena The Residents, jehož řada desek podepsaná občanským jménem i pseudonymem Charles Bobuck, je opatřena logem Klanggalerie. Je tedy logické, že záznam speciálního koncertu z Olomouce spatřil světlo světla právě na tomto vydavatelství.
Třináctidílná skládačka je prezentována jako výběr toho nejlepšího ze 40leté kariéry kapely. Miroslav Wanek, celoživotní obdivovatel The Residents, a Randy Rose stojí za výběrem, který zacílil především na tvorbu anonymní hvězdy přelomu 70. a 80. let. S odstupem čau je nutno přiznat, že právě tato etapa se dá považovat za zlaté období fungování The Residents. Kapely, která studio a jeho kouzla proměnila za dalšího plnohodnotného spolupracovníka. Vedle ukázek z desek Not Available, The Tunes Of Two Cities nebo Duck Stab, ale v setlistu najdeme i ranný singl Santa Dog, materiál z první desky Meet The Residents, covery Jamese Browna a Hanka Williamse, ale i tvorbu The Residents z nového tisíciletí, konkrétně desek Animal Lover a The Wonder Of Weird. Je s podivem, že z podobně plodných devadesátek najdeme na albu pouze povinnou ukázku z The Freak Show, které obě hudební sdružení spojilo dohromady.
Už jsme doma nechodili okolo skladeb The Residents s přílišným despektem. Většinu z nich přiostřují svým typickým rukopisem s kaskádovitými, razantními bicími. Taková Smelly Tongues z debutu Meet The Residents se v podání domácího kvinteta valí nekompromisně kupředu. To samé můžeme prohlásit o Death In Barstow nebo Constantinople z podobného období. Hrubost většině skladeb navíc dodává i řvaně deklamativní Randyho vokál. Na druhou stranu Už jsme doma nedělají z původního materiálu trhací kalendář. Coveru This Is A Man's Man's Man's World hudebníci ještě zvýrazní bluesové kořeny, rozverná Lillie prosvětlí jinak temně laděné finále koncertu. Většině skladeb při absenci kláves a elektroniky vysloveně sednou party trubky v podání Adama Tomáška. Pokaždé ale kapela písním ponechává své základní melodické i aranžérské znaky.
Co na desce oceníte jako muzikanti?
Z celkového vyznění Moravian Meeting je cítit, že avantgardnost The Residents primárně nebyla v melodické komplikovanosti, ale v naprosto novátorském aranžérském přístupu kapely. Poměrně přehledné písně The Residents dokázaly často převléknout do nezvyklých, inovativně zvukových kabátů. Tento fakt, spolu se zrockovatěním materiálu anonymní veličiny, záznam pouze podtrhnul. Pro domácí poslech se kapela rozhodla syrový záznam doplnit o overdubbing pořízený v brněnském studiu Indies a ve studiu Zdravý zvuk pod dohledem Broňka Šmida. Díky tomu v Six More Miles (To The Graveyard) zazní cello Josefa Klíče a bicí postupně ovládnou poslední tři bubeníci kapely, vedle Vojty Bořila i Tomáš Paleta a Jaroslav Noga. Z nahrávky ale dotáčky nejsou vůbec patrné.
Hodinový koncert obsažený na Moravian Meeting je nejen milou vzpomínkou na deset let starý večer, při kterém Randy zpíval písně The Residents ovšem s jinými muzikanty a v jiném aranžmá, ale především dokladem propojenosti obou kapel, která nemá obdoby. Znovu si tak můžeme uvědomit, že největší hudební úspěchy přinesla domácí hudební sféra především v avantgardní a alternativní scéně. Úspěchy Ivy Bittové, Sunshine nebo Ecstasy of St. Theresa měly doslova globální pojetí. K těmto jménům můžeme směle přibrat právě Už jsme doma, kteří zaujali primárně vytříbeným jazykem, kdy na punkovou energii byli schopni naroubovat mnohem sofistikovanější hudební nápady. Především pro tuto výlučnost se kapela dostala do kontaktů s řadou zahraničních rockových veličin. A podle právě recenzovaného živáku Moravian Meeting měly prospěch z těchto kooperací obě strany. Nejen domácí Už jsme doma, ale v tomto případě i světově proslulí The Residents.
Už jsme doma & Randy – Moravian Meeting
Klanggalerie, 2. 7. 2020, 58:59
Alternativa, rock, punk, avantgarda
80 %
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.