Velké divadlo s malým kašpárkem #14: peklo fázového posunu
Z modulačních efektů zvuk nejvíce mění phaser, který také rozdělí signál. V jedné větvi se ponechá původní a v druhé se fáze převrátí a ještě mírně posunou o 45 až 270 stupňů, tedy o osminu až tři čtvrtiny vlnové délky a ještě různě filtrují. To dokáže vytvářet velmi divoké proměny zvuky, protože po spojení se některé frekvenci vyruší a jiné naopak zdůrazní, přičemž ještě záleží na velikosti modulace a vlnové délce LFO, které může řídit třeba proměnlivou velikost modulace nebo velikost zpětné vazby.
Výsledek hodně záleží na tom, jak je velký fázový posun a kolikrát se uplatní. Klasický Ibanez PT-9 měl osm fázovacích článků, MXR 90, který se opět vyrábí pod označením Dunlop MXR M101 Phase 90, dva, přijde na necelé 3000. Za 3300 se prodává i Dunlop MXR CSP 105 Custom Shop Phase 45 Vintage 75 s odlišným fázovým posunem a mini pedál Dunlop MXR M290 Phase 95 s dvěma přepínači a možností určit, zda je posun o 45 nebo 90 stupňů, tedy kombinující MXR 90 a MXR 45. A kdo chce větší možnosti volby, proto toho tu je pak Dunlop MXR M107 Phase 100, který nabízí čtyři různé podoby průběhu vlny nízkofrekvenčního oscilátoru.
Na 1700 pak přijde Nano Small Stone od Electro-Harmonixu. Kdo si chce pohrát s fázovým posunem a moc neinvestovat, pro toho tu je Vintage Phaser od Behringeru za necelých 600, což je kopie starého Small Stonu od EHX. Cenově mezi nimi leží malý pedál od Joyo JF-328 Nebulous na 1400. Za stejnou cenu nabízí jiná čínská firma Mooer i kopii klasického MXR 90 pod názvem Ninety Orange. Větší možnosti pak přináší Mooer Liquid za 2000, kde lze vybírat ze tří průběhů nízkofrekvenčního oscilátoru, kromě sinusového a trojúhelníkového i méně běžný obdélníkový.
Zatímco u chorusů je celkem jasné, jak mají znít a řeší se hlavně kvalita, variabilita ve zvuku flangerů je mnohem větší a phasery se od sebe velmi liší, takže nelze dát žádnou jasnou radu, jaký vybrat. Každý nabízí charakteristický zvuk a chce si to vyzkoušet, co vám vyhovuje. Kdo si chtěl hrát se samooscilací a velikostí fázového posunu i se zpětnou vazbou a hloubkou modulace, pro toho tu byl už nevyráběný EHX Flanger Hoax spojující flanger a phaser, který umožnil pracovat s posuny o 90, 180 a 270 stupňů, přepínat mezi lineární a logaritmickou reakcí, volit mezi pevným a proměnlivým zpožděním i úrovní zpětné vazby. Hoax dokonale ukazoval možnosti modulačních efektů a dokázal sám vytvářet osobité zvukové struktury, ale byl na ovládání tak složitý, že ho běžní kytaristé moc nevyužili, potřebovali by nejen čtyři ruce, ale taky dvě hlavy, protože by se museli soustředit nejen na hru, ale i na ovládání tohoto ďábelského zařízení.
Hodně brutální změny zvuku umožňuje kruhový modulátor, který ovšem potřebuje dva zdroje zvuku, a proto nebývá běžně nabízen kytaristům. Nejčastěji ho najdeme ve víceoscilátorových syntezátorech, jako je třeba parafonický Korg Arp. Toto zařízení totiž porovnává dva zdroje signálu, přičemž zní jen součet a rozdíl frekvencí obou signálů, nikoli však původní signály. Z toho je jasné, že to není nic pro milovníky ladění, za to fanoušci disharmonie a industriálu si přijdou na své, výsledné zvuky zní hodně kovově. Koncepčně je zařízení prosté. Svůj podivný název získalo ze samotné konstrukce, kdy jsou za sebou v kruhu uspořádány čtyři diody.
Vzhledem ke koncepci je nutné mít dva zdroje signálu, a klidně jde míchat nějaký externí s vlastním zvukem nástroje, nebo nějaký z bicího automatu, což umožní zrytmizovat i zdroj zvuku, ale může se k původnímu přidat i stejný signál po průchodu nějakým efektem. To dělá DOD Gonkulator od Digitechu za čtyři tisícovky, který umožňuje zvuk zkreslit. Pro milovníky divných kovových zvuků je to nezbytná záležitost, ovšem milovníci správného ladění si musejí ucpat uši. Ještě divočejší zvuky nabízí Frequency Analyzer od Electro-Harmonixu, což je dost divoká kombinace pitch shifteru, kruhového modulátoru a octaveru, která vyjde na necelé 4000. Fanoušci kovových zvuků ožívají, a kdo si chce poslechnout, co produkuje, může si pustit nahrávky Devo, používal ho Mark Mothersbaugh, který v létě po nákaze covidem-19 skončil na plicní ventilaci a málem zemřel.
Pro toho, kde nechce být až tak radikální, ale chci mít široké možnosti, je tu Joyo R-09 Vision Dual Modulation, což je dvoukanálový modulační efekt nabízející kruhový modulátor, flanger, stereo phaser a chorus, octaver, tremolo a vibrato nebo leslie efekt. Ne, všechno naráz se použít nedá, v každé sekci se dá volit pokaždé jeden z devíti různých efektů a obě sekci kombinovat – buď jde signál z jedné do druhé, nebo se rozdělí a podrobí se separátně dvěma různým úpravám a pak se zase spojí. No nekupte to za 2200. Rozhodně s tím budete blbnout déle než jen jeden večer a získáte z něj dost zajímavých zvuků. Podobné možnosti nabízí duální Mooer Mod Factory Pro za necelé čtyři tisíce. V každé sekci lze volit z osmi efektů, v jedné jsou mimo jiné chorus, phaser, flanger, tremolo a kruhový modulátor, v druhé octaver, vibrato, bit crusher a další flanger, chorus a phaser. Opět se dá volit mezi paralelním a sériovým zapojením a u každého efektu lze ovládat tři parametry. Ovšem u podobných efektů je třeba mít na paměti, že využívají digitálních obvodů a simulují analogovou klasiku. Zjednodušená verze Mod Factory MkII za 2100 pak nabízí na výběr z jedenácti efektů.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.