Velké divadlo s malým kašpárkem #20: vyzobávání třešniček
Jak se ukázalo v minulém dílu, stavět modulární syntezátor místo koupě hotového semimodulárního se nevyplatí, i když se použijí ty nejlacinější moduly. Existuje však celá řada modulů, které mohou výrazně obohatit nebo pozměnit zvuk stávajícího vybavení, které se mimo svět modulárních syntezátorů skoro neobjevují.
Zvuk syntezátorů výrazně ovlivňují filtry. Právě filtry stojí kromě kombinace oscilátorů za zvukem syntezátorů Moog nebo Oberheim či Polivoks i populárního Rolandu TB-303. Výrobci modulárů si toho jsou dobře vědomi a nabízejí celou řadu různých typů filtrů, dolní propusti se strmostí 6, 12, 18 a 24 dB, druhý je typický pro SEM filtry, třetí pro TB-303 a čtvrtý pro Moogy. Nabízejí i filtry s rezonancí přecházející do samooscilace, které lze využít i jako další oscilátor se sinusovým průběhem i filtry, které signál zkreslují. Cena je přitom příznivá – většina filtrů od Doepferu se pohybuje mezi dvěma a třemi tisíci. A-106-5 nabízí filtr typu SEM, A-103 filtr se strmostí 18 dB jaký je v TB-303, ostřejší modulaci nabízí WASP A-124. Nejdražší za 3000 je moogovský A-120 se strmostí 24 dB. Eudemonia od Dreadboxu nabízí kombinaci dolní propusti se strmostí 24 dB přecházející do samooscilace s nerezonanční horní propustí se strmostí 18 dB. Erica Synths Pico VCF1 za 2800 zas nabízí filtr typu Polivoks. Filtry přitom dokáží úplně změnit charakter zvuku a výrazně tak rozšíří možnosti nástroje. Ani v digitálních syntezátorech filtry nechybí, ovšem nemají tak hezký plný zvuk, takže se hodí i k nim.
Filtry pro modulární systémy jsou docela laciné, i když si uvědomíme, že dnes už nevyráběný Waldorf 2 Pole stál přes 6000 a Lancet od Vermony přijde na 9000. Pravda, oba mají vestavěný také nízkofrekvenční LFO oscilátor pro modulaci a šla u nich nastavit i obálka. Ani při jejich dokoupení neproděláme. A modulár můžeme snadno rozšířit o další filtr, nebo stávající prodat a koupit si jiný.
K modulaci signálu se dobře hodí i phaser. Jak funguje, jsem popisoval v dílu věnovaném modulačním kytarovým efektům. Můžeme si ho však koupit i v modulární podobě. Klasický Phaser Doepfer A-125 nabízející i typický efekt tryskáče stojí 2000 a lze ho ovládat i pomocí ADSR obálky nebo funkce Sample and hold. Dokonalejší A137-2 Wave Multiplier nabízí čtyři různé fázové posuny, které lze kombinovat. Na 2500 vyjde Behringer 172 kombinující šestistupňový phase shifter s delayem a LFO. Na stejné peníze vyjde Euphoria od Dreadboxu s osmistupňovým phaserem a LFO. Ceny jsou tedy docela podobné jako u phaserů pro kytary.
Pro blbnutí se zpožděním se hodí třístupňový delay Nostalgia od Dreadboxu za 2300. Skutečně originální zpracování zvuku však nabízejí až ty dražší moduly Rainmaker od Intellijelu, což je kombinace digitálního dealye se zpožděním až 20 sekund, granulárního pitchshifteru a resonančního filtru s feedbackem.
Clouds od Mutable Instruments nabízejí granulární zpracování vstupního signálu, ze kterého je možné vytvářet nové amorfní textury, kdy se mění nejenom délka zpracovávaných vzorků, ale také výška tónu a feedback. Zatímco originál se dneska prodává za 9000, klony od After Later Audia se prodávají v USA za 175 dolarů. I s poštovným a clem bychom se měli vejít do hranice 5000 a spektrum používaných zvuků skutečně výrazně obohatíme. Klon s vylepšeným ovládáním pod názvem Monsoon pak stojí 225 dolarů.
Dost přes deset tisíc stojí granulární samplery a efektové jednotky napodobující funkci páskových ech Qu-bit Nebulae a Make Noise Morphagene nebo Arbhar od Instrua, které ovšem mají mnohem větší možnosti.
Odlišný přístup nabízí modul Elements od Mutable zase pracuje s modální syntézou a modelováním zvuků perkusí, dechových nástrojů nebo tahu smyčců. Všechny zvuky pak procházej 64 laděnými rezonantními pásmovými propusťmi a reverbem.
Mimeophon od Make Noise nabízí kombinace stereodelaye, chorusu nebo flangeru a looperu, Fusion Delay od Erica Synths pracuje s analogovým dealyem s BBD chipy zkombinovaným s lampovým overdrivem a low pas filtrem. Jasně, že se u všech těchto zařízení dostáváme nad 10 000, ale nabízejí unikátní zvukové možnosti.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.