Přejít k hlavnímu obsahu
Expert Sleepers Disting Mk 4 zahrnuje sampler, midiplayer, waveshaper, delay, echo, chorus, reverb... | Foto: Expert Sleepers
Expert Sleepers Disting Mk 4 zahrnuje sampler, midiplayer, waveshaper, delay, echo, chorus, reverb... | Foto: Expert Sleepers
Alex Švamberk -

Velké divadlo s malým kašpárkem #22: Im Rhythmus bleiben

Nyní se podíváme, jak obohatit zvuk bicího automatu, neboť ne každý si může dovolit koupit Tempest od Dave Smithe a Rogera Linna, nemluvě o tom, že se už ani nevyrábí, a drahá je pro něj i Arturia DrumBrute, která má sice docela zajímavé možnosti, byť zvuk není vždy optimální.

Vrátíme se na zemi a za základ vezmeme Behringer RD-6 za 4000, i když navrženou sekci bude možné klidně používat i s nějakým jednoduchým semimodulárem, abychom zůstali v rytmu, jak uvádí titulek.

Pokud budeme rozšiřovat spektrum zvuku bicího automatu, tak si můžeme vybrat ze široké nabídky drum modulů od Tiptop Audia za 2400 kus, většinou jde o kopie obvodů z Rolandu TR-808, ty z TR-909 už stojí okolo 4000.

Kombinaci zvuků z TR-808 s digitálním šumem nabízí i Doepfer A-117 na 1800. Chceme-li větší zvukové možnosti a využít 12bitové vzorky, pak je tu za 3700 Erica Synths Pico Drums. Do Pico Drums si přitom lze natáhnout i vlastní samply, které si sami vytvoříme – je k tomu ale potřeba Pico Drum Programmer za 650.

Za stejnou cenu jako Pico Drums je tu Pico Drums 2 s osmi různými algoritmy pro vytváření bicích zvuků, takže si můžeme vytvořit zvuk, jaký chceme.

To už jsou opravdu široké možnosti za rozumnou cenu a dá se tak obejít fakt, že samplery pro modulární systémy jsou docela drahé. Velmi rychle reagující Tiptop Audio One s nízkou latencí a přehráváním jednoho samplu z až 256, stojí skoro pět tisíc, zvuky se do něj natahují s SD karty. I osmibitový Doepfer A-112, do kterého se musejí ládovat samply přes MIDI, stojí skoro čtyři tisíce. Výhodou naopak je, že se dá měnit výška tónu přehrávaného samplu.

Možná se v tom případě více hodí švýcarský nůž mezi moduly Expert Sleepers Disting Mk 4, zahrnující sampler, midiplayer, waveshaper, delay, echo, chorus, reverb a já nevím, co všechno ještě, který má také slot na micro SD a stojí 4300.

Pokud budeme přidané zvuky spouštět z RD-6 signálem na spouštění high tomu nebo low tomu, už nic víc nepotřebujeme, snad už jen modul mixu – tedy onen zmíněný Behringer CP3A-M za 1300. To už dostáváme docela velké možnosti za cenu, která až tak nebolí. Za sedm tisíc můžeme mít třeba Pico Drums, jeden modul od Tiptop Audia nebo Doepfer A-117 a směšovač.

Pokud chceme takovýto blok využít spolu se všemi zvuky s TD-6 nebo jimi doplnit linku na Crave, musíme si opatřit sekvencer, cenově optimální je Behringer 182 za 2700, který nabízí dvě sekvence po osmi krocích, takže můžeme mít šestnáct kroků nebo osm kroků pro výšku tónu a osm pro gate. Stojí jen o dvě stovky více než samostatně stojící Korg SQ1-1. Synchronizuje se pomocí signálu z RD-6 nebo Crave.

Použít můžeme i malé sekvencery od Erica Synths Pico SEQS za 2200. Mají sice jen čtyři kroky, ale vzhledem k děličce to nemusí být až takový problém.

Půjde-li však o samostatnou jednotku na vytváření smyček, kterou nebudeme synchronizovat s nějakým semimoduárním syntezátorem nebo do ní nepošleme tempo přes MIDI, což vyžaduje převodník MIDI signálu do CV, budeme potřebovat udat tempo. K tomu se hodí Clock Generator od 2hp za 2300 nebo dokonalejší Erica Synths Black VC Clock, kde lze přímo nastavit tempo v BPM, ale to přijde na skoro šest tisíc.

Jako hodiny však lze použít jakýkoli zdroj periodického signálu – jímž může být zdroj LFO, který dává signál v podobě obdélníků. Takovými jsou Doepfery A-146 a A-145 za 1700 až 1800 korun, což je docela snesitelná částka. A komu by nestačil jeden průběh, může si opatřit za 2000 Doepfer A-145-4, který nabízí čtyři různé průběhy s různou periodou. Chceme-li změnit tempo, vyplatí se nejrůznější děličky tempa, jako jsou Doepfer A-160 za 1700 korun která nabízejí kromě základního i poloviční, čtvrtinové či ještě pomalejší tempo. Doepfer A-161 navíc umožňuje pulsy posouvat v čase, takže zazní později – kombinace obou umožňuje vytvářet polyrytmy.  

Zejména u samplů se může hodit i ADSR modul a blok zesilovače VCA, ale záleží na tom, jak moc si se zvukem chceme hrát.

Tagy Velké divadlo s malým kašpárkem do 5 tisíc korun

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Alex Švamberk
O hudební scénu a techniku se zajímám už desítky let, jako publicista i jako aktivní muzikant.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY