Přejít k hlavnímu obsahu
Kombinace tří zařízení v jednom Erica Fusion VCA/Waveshaper/Ringmodulator je za mastnou cenu, ale nabízí i možnost tvarování vln  | Foto: Erica Synth
Kombinace tří zařízení v jednom Erica Fusion VCA/Waveshaper/Ringmodulator je za mastnou cenu, ale nabízí i možnost tvarování vln | Foto: Erica Synth
Alex Švamberk -

Velké divadlo s malým kašpárkem #23: modulace

Nepřekonatelné jsou modulární syntezátory v oblasti tvarování zvuků, kde nabízejí mnohdy skutečně velmi originální přístupy, které umožňují získat zvuky, jaké nejsou běžně slyšet. Ale nejde jen o neobvyklé způsoby morfingu, stačí už široká nabídka filtrů. Určitě nebudu jediný, který se k modulárním syntezátorům dostal právě přes ně. Analogové filtry se významnou měrou podílely na charakteristickém zvuku syntezátorů Moog nebo Oberheim.

I dnes mohou analogové filtry pozvednout zvuk digitálních syntezátorů nebo samplerů.  I k analogovému syntezátoru se však hodí mít navíc nějaký filtr – jiný, než je vestavěný, aby se tak rozšířily jeho zvukové možnosti. V tom případě je ovšem dobré vědět, jaký filtr už má zařízení, které už vlastníme. Crave má filtr se strmostí 24 dB stejně jako Neutron a semimodulání moogy (všechny mají moogovský) nebo syntezátory od Sequentialu (ty mají Curtis filtry) či Waldorf Pulse. Naopak klony 303 mají filtr se strmostí 18 dB na oktávu a SEM z Oberheimu jemnější 12 dB na oktávu. Ke Crave se tak hodí SEM filtr Doepfer A-106-5 nebo filtr z TB-303 se strmostí 18 dB Doepfer A-103.

Radikálnější úpravy dělá Doepfer A-124 WASP. Všechny se pohybují okolo dvou tisíc. Trochu omezující však je, že až na SEM filtr jde jen o dolní propusť a hluboké tóny s nimi neořežeme. Pokud potřebuje dolní i dolní propusť, pak se více hodí 12decibelový Doepfer A-121-2 nebo strmější filtr z Korgu MS-20 Doepfer A-106-1, oba přijdou na tři tisíce. A pokud si chceme s filtrací opravdu hrát, za necelé 4000 se prodává Doepfer A-106-6 XP nabízející celkem patnáct různých filtrů, z toho osm současně.

Cena je i při dokoupení mixu příznivá, mnohdy se však vyplatí mít více filtrů – to pokud chceme filtrovat více zdrojů zvuku, kromě syntezátoru třeba i kopák a hi-hatu. Osobitý zvuk má ruský filtr ze syntezátoru Polivoks, který dělá Erica Synths, ten nabízí pásmovou propust se strmostí 6 dB a dolní se strmostí 12 dB, ovšem stojí přes 5000.

Filtry, zejména typu LP, omezující vyšší harmonické, nejsou jedinými způsoby jak upravovat zvuk. Lze ho také různě zkreslit. Většinou se k tomu používají obvody s diodami a přebuzení pomocí obvodu napěťově řízeného zesilovače. Takto funguje Doepfer A-116 za 1700, kdy se mění průběh vlny tím, že se nastavuje zesílení a úroveň, na které dochází k přebuzení a signál klipuje. Podobně funguje i Erica Synths Pico Drive, kde se nastavuje gain a úroveň zkreslení, ale lze jím i tvarovat vlny. Doepfer  A-136 za 1700 zase mění průběh vln a deformuje jim špičky nad i pod osou. To už je skutečný morfing.

Zajímavou možnost úpravy signálu nabízí Doepfer A-137, kde se zmnožují přicházející vlny a signál tak získává vyšší harmonické, funguje tedy opačně než dolní propusť, která naopak zbavuje signál vyšších frekvencí. Takový přístup je typický pro přístup syntezátorové scény ze západního pobřeží USA, jakou reprezentuje Don Buchla.  

Nejvýrazněji se projevuje na sinusových a trojúhelníkových signálech, méně už na pilovitých.  A-137-II stojí 2000, klasická A-137, kde se dá ovládat více parametrů pak 3000. Tři fáze modulátoru Serge, který umožňuje měnit trojúhelníkový signál na sinusový a tak měnit zvuk, už přijdou na nějaký 6500, ovšem jde o velmi pokročilý způsob opracování zvuku.

Odlišný způsob deformace používá Dystopia od Dreadboxu, která pracuje s digitalizací a snižováním bitové hloubky, jde tedy od bit crusher spojený s horní a dolní propustí se strmostí 12 dB a zdrojem šumu – vše za 2300.

Kdo má rád lampové zkreslení – a to jsou skoro všichni – tak pro toho tu je řada Erica Synths Fusion, která má v obvodech elektronku. Najdeme ji nejen v zkreslovacím mixu Fusion Mixer V3, ale i v modulu s filtrem o strmosti 24 dB Fusion VCF3, kde je použito i obvodu s proměnným fotoodporem (typu vactrol). Samozřejmě tady se cena výrazně vyšplhala nad 6000.

Modulární podoby se dočkal i jeden z nejdivočejších distortionů super vysokonapěťový Plasma Drive od Game Changer Audia, který vyrábí taky Erica Synths. Samozřejmě že na průběhu oscilátoru už není zkreslení tak výrazné jako u kytary, která má více harmonických než signál oscilátoru. Přesto nabízí velmi silné a neobvyklé zkreslení. Možná zajímavější je zkreslení na zvuku bicích. Cena je samozřejmě vysoká, skoro deset tisíc korun, jenomže kytarový efekt využívající stejnou technologii se pohybuje v podobné relaci. 

Na rozdíl od efektů pro kytary je široká nabídka kruhových modulátorů vytvářejících kovové zvuky. Nejjednodušší Doepfer A-114, který má dva obvody, ale žádné ovládací prvky, vyjde na dva tisíce, kruhový modulátor od Erica Synths v řadě Pico s možností ladit sinusový signál a ovládat úroveň vstupů 1 a 2 pak na 2500. Za stejné peníze je k mání kombinace kruhového modulátoru s šumovým generátorem, LFO obvodem a funkcí Sample And Hold od Behringeru označená 150, nebo kombinace funkcí kruhového modulátoru, sample and hold, track and hold a slew limiteru od Doepferu A-184.

Ale je možné mít i kruhový modulátor se zesilovačem s lampovým zkreslením od Eriky Fusion VCA/Waveshaper/Ringmodulator, který nabízí ještě možnost tvarování vln. Samozřejmě opět za patřičně mastnou cenu, ale je třeba si uvědomit, že jde o kombinaci tři zařízení v jednom.

V modulárním světě lze najít i efekty běžně používané u kytary, phaser Doepfer A-125 vyjde na 2000, phase shifter od Behringeru spojený s delayem vyjde na 2500 stejně jako phaser od Dreadboxu Euphoria. Analogové delaye s BBD chipy začínají u Doepferu na 3200 a u Eriky za 3500. Zrovna u nich je však otázkou, zda se nevyplatí více použít efekt pro kytaru.

A pak tu jsou divočejší efekty měnící zvuk více, jako až čtyřhlasý rezonátor Rings od Mutable instruments, který nabízí nejen nápodobu rezonančních strun, jaké jsou na sitaru, ale taky Karp syntézu evokující rozechvívání strun smyčcem.

Pokud bude efektový blok používán se stolními nebo klávesovými syntezátory či samplery, bude možná nutné přizpůsobit úroveň vstupního signál. Obvykle pro nastavení úrovně postačí pasivní odporový modul  Doepfer A-183-1 za tisícovku, pro slabší signály, jaké bývají u samplerů, pak zesilovací A-183-3 za 1400.

Někdy pomůže kompresor, který srovná vstupní signál. Ten je ale víc potřeba na výstupu, kde ohlídá, že při divokém efektování nedojde k přebuzení. Stačí DBX 266 XS za 3000 a pokud chceme hlídat kanál na vstupu i na výstupu, tak čtyřkanálový Behringer MDX 4600 na stejnou cenu. Kompresory v modulárních systémech jsou nechutně drahé. 

Tagy Velké divadlo s malým kašpárkem do 5 tisíc korun modulace

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Alex Švamberk
O hudební scénu a techniku se zajímám už desítky let, jako publicista i jako aktivní muzikant.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY