Přejít k hlavnímu obsahu
Vicki Kristina Barcelona Waitse necoverují, jen šíří jeho dobré jméno | Zdroj: Earth Music
Vicki Kristina Barcelona Waitse necoverují, jen šíří jeho dobré jméno | Zdroj: Earth Music
Jan Hamerský -

Vicki Kristina Barcelona: Akordeon lidé ve Státech nepovažují za nástroj, ale za vtip

Vicky Cristina Barcelona je film Woodyho Allena, v němž dovolenou dvou velmi rozdílných kámošek ve Španělsku zpestří jeden místní malíř. Také je to kapela tří zcela odlišných hudebnic, které dost překvapilo, že se všem líbí hudba Toma Waitse. Jen pro představu, Terry Radigan skládá pro hvězdy country. Rachelle Garniez je pouliční multiinstrumentalistka a Amanda Homi hudební světoběžnice. Proč se ani nemusely moc nutit hrát klasické Waitsovy fláky jinak? Proč na Berklee otevřeli studijní program pro bluegrass? A čím je pro Vicki Kristina Barcelona tak lákavý pražský koncert 22. září?

Je rok 2021, byl rok 2020. Co letošek a toulání se?

Rachelle: Letos máme fakt kliku, že se z New Yorku můžeme podívat za oceán do Německa a Čech. Scéna je celou dobu v limbu.

Amanda: Už je to dlouho, co jsem byla v ČR, a fakt se hodně těším, že si tam zahrajeme.

Terry: Nikdy jsem tam nebyla, ale jsem taky hodně natěšená.

Bylo těžký vyřešit papírování kolem cesty z New Yorku?

R: Máme štěstí na úžasnej label (Jaro Records). Jsou v oboru rovných čtyřicet let a mají lidi po celým světě. Taky jsme s nima dělali naši první a jedinou desku. Jsme z ní fakt nadšení, až na to, že jsme musely odložit turné.

A: Dvakrát, takže si držíme palce, ať to tentokrát klapne. Jsme připravený, naočkovaný …

 T: A fakt se hrozně moc těšíme.

 Vicki Kristina Barcelona | Foto: Earth Music

A jak se hrálo přímo v New Yorku?

A: No, byla to hodně hubená sezóna. Loni v létě jsme hráli na bezpečném festivalu, poprvé od zimy. Tehdy se smělo hrát jen venku a v celém New Yorku bylo jen jedno vhodné místo. Pak se zas situace zhoršila a všechno se zavřelo. Letošní letní sezóna byla taky napjatá, ale už živější, protože jsme hráli venku i uvnitř.

R: Doufám, že tahle krize a hlad po hudbě kulturu zas oživí a budeme moct hrát pro ideálně dvě stě padesát lidí. Spousta klubů skončila dávno před Covidem. New York by zas mohl být takový, jaký býval. Anebo ještě lepší.

Když už mluvíme o hladu po poptávce, věděli jste, že v Čechách ještě docela často uslyšíte akordeon, banjo a že oblíbenější než folk a country jsou u nás revivaly?

R: Víme. Je to fakt hodně jiný než hrát ve Státech. Tady lidi považujou akordeon za vtip a ne nástroj.

A: Texty Toma Waitse jsou sice bytostně americké, ať tím myslíme reálie, lokace nebo situace, ale nástrojové obsazení je pořád víc evropské.

Dřevní muzika za pandemie rostla po celým světě, a byla i komerčně úspěšná. Teď nemyslím jen Mumford & Sons, ale taky Taylor Swift a její Folklore. Jak vnímáte, že najednou spousta umělců, včetně těch popových, se vrací zpátky ke kořenům?

A: Podle mě je to skvělé. Dokonce jsem si všimla, že mladí muzikanti dokonce studují bluegrass na zvláštním studijním programu na Berkley. S několika z nich jsem si párkrát zahrála, a jsou úžasní, s obrovskou vnitřní integritou.

Podávají tradiční hudbu jinak?

T: Stopro, a to přesně na nich miluju, že ji podají po svým: kdo jsou a co se zrovna děje v hudbě a kultuře. Neučí se jen spoustu písniček. Je to věc interpretace. Taky mě ohromilo, jak to některý dvacetiletý žáby drtí na YouTubu.

A: Moje zkušenost je taková, že pro ně je to životní styl. Lidovky leckdy hrají i po koncertě v backstagi, což mě těší, protože tím prokazují žánru skutečný respekt, který se předtím trochu ztratil.

R: Nenapodobujou a přidávají i něco svýho. Je povzbudivý slyšet, že tradicionálů ještě nejsou muzejní kousky.

Vaše kapela se jmenuje Vicki Kristina Barcelona podle slavného filmu od Woodyho Allena o třech ženách a jejich složitém vztahu s jedním úžasným umělcem-kreténem. V čem všem je váš vztah s Waitsem složitý?

R: Nejsem drbna, ale něco bych měla. Tom Waits nebyl zrovna ten typ, který bychom potkali na rozcestí mezi náma třema. Pak si mě ale label zaškatulkoval jako Waitse v sukni, protože prostě chraptím a hraju na akordeon. Ale to už je za mnou. Waitse už jsem si předělala po svým.

A: Zpívám úplně jinak než on, mám i jiný rozsah, a proto jsem si ho vybrala. Jestli mám někoho interpretovat, nechci ho imitovat.

T: Já jsem jen jeho fanynka, která si občas s chutí od něj něco zahrála. Myslím, že ostatní to cejtí stejně.

A: Nepřipadám si, že bychom ho coverovali, jen mu děláme dobré jméno.

Kde jste si Waitse vyložily po svém?

T: Ani jsme nemusely, to děláme samy od sebe. Nepřemýšlely jsme, co bychom udělaly jinak než on, prostě jsme si jen řekly, co z toho ladí s našimi, dost rozdílnými muzikálnostmi. Třeba Amandino podání je víc filmový. Není to o tom ty písničky předělat, ale najít v nich to svoje. Že inspiruje vznik další umělce, je to nejlepší, co o uměleckým díle můžete říct.

A: Za sebe bych jen ráda doplnila, že Waitse nemám tak v paži jako Terry. Viděla jsem ho několikrát, ale přistupuju k němu jinak. Naučím se texty, melodie, a už rovnou interpretuji.

V jedné recenzi jsem se dočetl, že se snažíte odhalit vnitřní krásu a křehkost u beatniků, otrlých cyniků a pijáků. Vnímáte to taky tak?

R: Rozhodně. Tom Waits je v jádru hodně křehký a pro diváky je taky zážitek spojit si jeho texty a příběhy s našimi jemnými hlasy.

T: Hodně jsme si užily Jockey Full of Bourbon, písničku, kde hoří barák s malými dětmi.

A: Je fajn být občas za tu zlou. Anebo si zahrát na kamioňáka.

A nestalo se vám, že tyhle křivý charaktery občas vidíte lepší, než ve skutečnosti jsou?

T: Díváme se na odvrácenou stranu s respektem, protože i tam je spousta něhy. Měly jsme spoustu příležitostí po cestě poznat podobný typy lidí.

Teď trochu víc o vás. Začnu od Rachelle; vy jste začínala jako busker. Co vás ulice naučila?

R: Že jakmile přijde jakákoliv krize, můžu tam snadno skončit taky, a že se musím soustředit hlavně na hraní, protože nic nevydělám, když jsem pod tlakem, že nutně potřebuju zarobit. To je tam hlavní: proč tam jsem a co chci světu dát.

Jaký jste měla podíl vlastních a rádiových písniček?

R: Obvykle jsem je kombinovala. Málokdo by mi odpustil, kdybych nehrála Free Bird. Taky jsem přibrala něco z Francie, Itálie, Mexika, klezmer a i nějakou jakože klasiku. Hlavní ale bylo vyluzovat zvuk a prostě být tady a teď, ať už v parku, v metru nebo na ulici. Pak lidi občas i tancovali.

Terry, prý jste byla několikrát nominovaná na Grammy. Za co to bylo?

T: Lichotíte mi, když říkáte několikrát, protože to bylo jen jednou, ale tý nominace si považuju. Byla za písničku I Don’t Want to Feel Like That pro country zpěvačku Patty Loveless (z alba Long Stretch to Lonesome z roku 1997), kterou jsme dělali s jiným národním pokladem, Donem Schlitzem.

Předpokládám, že to nebyla vaše jediná podobná zkušenost. Máte prostor se prosazovat jako suverénní autorka?

T: O to se snažím každej den, když vezmu do ruky kytaru nebo akordeon. Jsem na výpravě za dobrodružstvím. Nemůžu se snažit o určitý typ písně. Kdybych každej den v deset večer ještě skládala s tím, že musím napsat hit, byla by to konečná. Víc času si rezervuju pro sebe a snažím se být pořád lepší v psaní o tom, kde teď jsem a co mě drží naživu. Proto je tahle waitsovská kapela tak skvělá, protože v ní hraju s dalšíma dvěma skladatelkama.

Amando, vy jste z Waitse nebyla tak nadšená. Proč jste změnila názor?

A: Ale byla. Nechtěla jsem ho hrát, protože zpívá úplně jinak a používá nástroje z celýho světa. Přesvědčilo mě, až když jsme ho zkusili dělat po svém.

Tagy Tom Waits Vicki Kristina Barcelona Amanda Homi Terry Radigan Rachelle Garniez

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Jan Hamerský
/*1988/ Když se v patnácti rozhodoval, co dál dělat, psaní byla jasná volba. V devatenácti si to rozmyslel. Přišlo mu, že to dějiny píšou příběhy. Pak zjistil, že to jsou vítězové a dal se k poraženým. Historii i tak vystudoval a tři roky ho živila, než od ní zběhl. Stalo se t…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY