Vinylu získali Oliver Torr, Ursula Sereghy a Heartnoize Promotion
Vítězové XI. ročníku hudebních cen Vinyla byli vyhlášeni v průběhu slavnostního večera ve středu 23. února v pražském Lucerna Music Baru. Za Desku roku kritici zvolili album Fragility of Context od elektronického producenta Olivera Torra. Objevem roku je experimentátorka Ursula Sereghy. Počinem roku jsou aktivity promotérského kolektivu Heartnoize Promotion. Cenu Jany „Apačky“ Grygarové za publicistiku si odnesla redaktorka časopisu Full Moon Maria Pyatkina. V rámci letos poprvé vyhlášené výzvy Bastl Electronic Track pro mladé producenty a producentky do 25 let porota vybrala Johannese Tröstlera a Pavlu Bastlovou.
„U Desky i Objevu se jedná o sólové projekty, které mohly vznikat nezávisle na pandemii i v úplné izolaci. Oba umělci do alb otisknuli svůj osobní příběh a životní zkušenost. Pro Olivera Torra byla tvorba desky regulérní terapií, Ursula Sereghy na nahrávce připravované v diskomfortu chaty hledala nové způsoby, jak žít a tvořit,“ říká za koordinátory Vinyly Pavel Uretšlégr.
Vedle tradičních kategorií došlo i na ocenění za publicistiku, tedy na II. ročník ceny Jany „Apačky” Grygarové. „Z devíti přihlášených mladých autorů a autorek do 27 let porota jednohlasně vybrala redaktorku magazínu Full Moon, Marii Pyatkinu,” dodává za organizátory Tomáš Grombíř. Složitější rozhodování porotci měli při vyhodnocování I. ročníku výzvy Bastl Electronic Track, kde vybírali celkem ze 27 skladeb a nakonec se shodli na jménech Johannes Tröstler a Pavla Bastlová. „Vinyla nechce být jen instituce, která udílí ceny, ale daleko víc nám jde o dlouhodobé vytváření podmínek, které tuzemským tvůrcům pomáhají v dalším rozvoji. Dvěma vítězům výzvy ve spolupráci s Bastl Instruments dále poskytneme mentorskou a technickou podporu k vytvoření autorského EP, včetně zapůjčení nástrojů, propagace a koncertů,“ upřesňuje Grombíř.
Ocenění ve všech kategoriích obdrželi věcné ceny, nástroje od společnosti Bastl Instruments, která je od letošního ročníku novým hlavním partnerem cen Vinyla. „Naše firma vyrostla z energie alternativního, nemainstreamového hudebního a uměleckého prostředí a vždy byla jeho součástí. Spolupráce s Vinylou je tak pro nás zcela přirozeným krokem, jak scéně část této energie vracet a zároveň sami sobě dělat radost. Myslím, že oceněná hudba i počiny mluví samy za sebe velmi sebevědomě. Za nás bych snad jen dodal, že jména zúčastněných neměla na umístění žádný vliv,” říká Viktor Piorecký ze společnosti Bastl Instruments.
Tradiční vizuál limitované stokusové série LP desky obsahuje po jedné skladbě od všech nominovaných, shrnuje podstatné počiny tuzemské scény a zároveň slouží jako základní ocenění pro vítěze ve všech kategoriích. Letos jej připravil Tadeáš Polák z Ateliéru Environment na FaVU VUT v Brně, který působí také v kapele Severní nástupiště.
Slavnostním vyhlášením cen Vinyla v pražském Lucerna Music Baru, kterým jako moderátor provedl Saša Michailidis, letošní ceny Vinyla opět nekončí. „Hudební ceny Vinyla už dávno nejsou jednorázovou událostí spojenou pouze s jedním slavnostním večerem v Praze. Aktuálně vyšel třetí díl čtyřdílného podcastu Území ozvěn od Anety Martínkové, loňské historicky první laureátky Ceny Jany ‚Apačky‘ Grygarové. Během letošního roku dále připravujeme sérii přednášek a koncertů pod hlavičkou Průběžný festival Vinyla a zopakujeme i úspěšné vzdělávací workshopy,“ uzavírá za organizátory Vinyly Pavel Uretšlégr.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.